art&design
A fiatal művész képein embereket látunk, látszólag idegeneket, mégis, mintha ismernénk őket, mintha bepillantva életükbe, belehallgatva beszélgetéseikbe az az érzés kerítene hatalmába, hogy ismerjük őket, vagy magunkra ismerünk? ...használati utasítás nincs..., 2009, fatábla, akril, átmérő:70 cm
A humor, amelyet Martus mind a formák, mind a szüzsék alakításánál használ, közelebb visz bennünket ezekhez az emberekhez.
A forma hangsúlyozása fontos, hiszen nem szokványos képformátumról és méretekről van szó.
A műalkotásokkal szemben megszoktuk, hogy „távolságot kell tartani”. Például egy múzeumban elég kissé közelebb hajolni a képhez, hogy a teremőr ránk szóljon. Martus Éva kiállításán ellenben a látogató felhívást kap a kiállítási tárgyak megérintésére, kipróbálására, mint a Szomszédok című munka lapozható leporellója, vagy az átöltöztethető traktorvezető (Túl a kanyaron), vagy a dobozba helyezett kerékpárosokat takaró vitrinszerű prizma tologatása. A kerekekkel ellátott képeket pedig az aktív és lelkes látogató húzhatja is, ha magára akasztja a „gurtnit”.
Az anyaghasználat is meglehetősen szabadon értelmezett: a farostalapra kerülő festmények sokszor láttatni engedik az anyag struktúráját is, ugyanakkor a képen szereplő rajzfelületet számtalanszor borítják lapozható, elmozdítható nejlonok, amelyek a szereplőket megváltoztatható, átértelmezhető jelmezekkel ruházzák fel.
A Szatyor című sorozatban pedig a családi fotókból kölcsönzött képekre külön zacskókba csomagolt kis tárgyak, kisautók kerülnek, gazdagítva ezzel azok eredeti tartalmát.
A képek alakíthatósága ugyanakkor némileg bizonytalanságot is sugall, hiszen a látogató maga is átrendezheti, megváltoztathatja a kép értelmét, szereplőinek funkcióját. Az az érzésünk támad, hogy az alkotónak pontosan az volt a – kiállítás címében is megfogalmazott – szándéka, hogy a jelenetekből saját aktivitásunkkal akár saját magunkra is ráismertessen bennünket.
A vitrin, 2008, akril, gumilap, nagyítós fólia, fadoboz, 24x48x15 cm