bezár
 

art&design

2009. 06. 04.
Csak veled, Édes!
Martus Éva képei a Molnár Ani Galériában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Csak veled, Édes! …csak veled, Édes... címmel nyílt kiállítása Martus Évának 2009. április 23-án a Molnár Ani Galériában. A belvárosi kiállítóhely három terében helyezkednek el a humorral és iróniával átszőtt képek, amelyeken a fiatal alkotó látszólag ismerős embereket és élethelyzeteket mutat be, szándékosan megváltoztatott és átrendezhető szituációkban és szerepekkel. A kiállítás június 5-ig látható.

A fiatal művész képein embereket látunk, látszólag idegeneket, mégis, mintha ismernénk őket, mintha bepillantva életükbe, belehallgatva beszélgetéseikbe az az érzés kerítene hatalmába, hogy ismerjük őket, vagy magunkra ismerünk?
...csak veled, Édes..., 2002, MDF lap, fólia, akril, 50x53 cm
A humor, amelyet Martus mind a formák, mind a szüzsék alakításánál használ, közelebb visz bennünket ezekhez az emberekhez.

A forma hangsúlyozása fontos, hiszen nem szokványos képformátumról és méretekről van szó.

A műalkotásokkal szemben megszoktuk, hogy „távolságot kell tartani”. Például egy múzeumban elég kissé közelebb hajolni a képhez, hogy a teremőr ránk szóljon. Martus Éva kiállításán ellenben a látogató felhívást kap a kiállítási tárgyak megérintésére, kipróbálására, mint a Szomszédok című munka lapozható leporellója, vagy az átöltöztethető traktorvezető (Túl a kanyaron), Túl a kanyaron vagy a dobozba helyezett kerékpárosokat takaró vitrinszerű prizma tologatása. A kerekekkel ellátott képeket pedig az aktív és lelkes látogató húzhatja is, ha magára akasztja a „gurtnit”.

Az anyaghasználat is meglehetősen szabadon értelmezett: a farostalapra kerülő festmények sokszor láttatni engedik az anyag struktúráját is, ugyanakkor a képen szereplő rajzfelületet számtalanszor borítják lapozható, elmozdítható nejlonok, amelyek a szereplőket megváltoztatható, átértelmezhető jelmezekkel ruházzák fel.

A Szatyor című sorozatban pedig a családi fotókból kölcsönzött képekre külön zacskókba csomagolt kis tárgyak, kisautók kerülnek, gazdagítva ezzel azok eredeti tartalmát. A szatyor 3, 2008, vászon, akril, pvc fólia, egyéb tárgyak, 30x32 cm
A képek alakíthatósága ugyanakkor némileg bizonytalanságot is sugall, hiszen a látogató maga is átrendezheti, megváltoztathatja a kép értelmét, szereplőinek funkcióját. Az az érzésünk támad, hogy az alkotónak pontosan az volt a – kiállítás címében is megfogalmazott – szándéka, hogy a jelenetekből saját aktivitásunkkal akár saját magunkra is ráismertessen bennünket.

...használati utasítás nincs..., 2009, fatábla, akril, átmérő:70 cm

A vitrin, 2008, akril, gumilap, nagyítós fólia, fadoboz, 24x48x15 cm


prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Kondor-Szilágyi Mária --


További írások a rovatból

Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
A városarcheológia szervetlen fossziliája
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
A filmek rejtett történetei a BIFF-en
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés