építészet
2009. 05. 03.
Alumínium tartalmú pavilon
Kazuko Sejima, Ryue Nishizawa: Serpentine Gallery pavilon (London)
![Alumínium tartalmú pavilon](data/_cache/2009-04-29/12046s_2018_220x220.jpg)
A Serpentine Gallery zöld gyepén 2000 óta állítják fel a nemzetközi kortárs építészeti szcéna kiemelkedő szereplőinek az alkotásait, Julia Peyton-Jones eredeti elképzelése alapján. Olyan építészek kapnak itt lehetőséget, akik nemzetközileg elismert alkotók, de Angliában még nincs befejezett épületük. A nyári pavilon ideiglenes épület, három hónapig használják kiállítások rendezésére és közösségi térnek. Az építészeknek, szerkezettervezőknek és kivitelezőknek sincs sok idejük a létrehozására - a tervezők felkérésétől a pavilon átadásáig hat hónap áll a rendelkezésre.
Az elmúlt kilenc évben a Londoni Művészeti Galéria által támogatott, nagy sikernek örvendő és közbeszéd tárgyát képező kiállítási pavilonok arculata a könnyed hangvételűtől a komolyan kiérlelt formavilágig sokat változott. Rem Koolhaas és Cecil Balmond 2006-os pavilonja egy stilizált hőlégballont formázott. Az Oscar Niemeyer által megálmodott 2003-as épület íves betonfelületeinek üzenete Brasilia-ból úgy állt a helyén, mintha a három röpke hónap helyett évtizedekig maradna.
Az eddigi legszebb Serpentine-épületet Toyo Ito japán építész nevéhez fűződik, aki Cecil Balmond-nal, az Arup mérnökével és matematikusával szoros együttműködésben tervezte a 2002-es év pavilonját. Sejima, aki korábban Itoval is dolgozott, most Nishizawal együtt fáradozott azon, hogy a 2009-es év pavilonja minden eddiginél tetszetősebb legyen.
![SANAA SANAA](prae/content/articles/12047s.png)
A bemutatott tervet maguk az építészek mint a fák közt füstként tekergő, lebegő alumínium szalagot jellemezték. Elképzeléseik szerint a határoló falak nélküli tér szabad átlátást biztosít a parkon, és bármely irányból belépésre ösztönöz. A Kensington Gardens fedett meghosszabbításaként értelmezett épület megfelelő időjárási viszonyok esetén lehetőséget ad olvasásra, pihenésre és kikapcsolódásra a nyári napokon.
![SANNA SANNA](prae/content/articles/12048s.png)
Az alumínium árnyékoló karcsú oszlopokon áll majd, ezzel is erősítve egy lebegő tárgy képzetét. A fák közt tekeregve néhol az egekbe tör, máshol majdnem teljesen leereszkedik a földig. A pavilon a Sanaa iroda által tervezett épületek jellegzetességeit sűríti magába: a szerkezetek annyira anyagtalanok, amennyire az építészetileg csak lehetséges és egy főbejárat kijelölése helyett, a lehető legtöbb feltárást biztosítja.
![SANAA SANAA](prae/content/articles/12049s.png)
Annak ellenére, hogy az anyagtalanság sikeres megjelenítésére egy ideiglenes nyári pavilonnál sokkal több eszköz áll az építész rendelkezésére, mint egy hagyományos múzeumépület esetében, a Sanaa iroda segítségére lesz a Saps, japán tartószerkezeti és gépészeti tervező iroda, Mutsuro Sasaki vezetésével csakúgy, mint az Arup csapata, David Glover-rel, Ed Clarck-kal és az említett Cecil Balmond-nal az élen. A formatervezés, építészet és mérnöki teljesítmények terén felsorolt nagy nevek hallatán azt gondolhatnánk, hogy ágyúval lőnek verébre; de ha olyan elfoglalt tervező, mint például Balmond, aki jelenleg a megalomán pekingi CCTV tornyon dolgozik, időt szakít a részvételre, az csak újabb bizonyíték a Serpentine Pavilon Projekt népszerűségére.
A pavilon júliustól fogadja látogatóit.
Az elmúlt kilenc évben a Londoni Művészeti Galéria által támogatott, nagy sikernek örvendő és közbeszéd tárgyát képező kiállítási pavilonok arculata a könnyed hangvételűtől a komolyan kiérlelt formavilágig sokat változott. Rem Koolhaas és Cecil Balmond 2006-os pavilonja egy stilizált hőlégballont formázott. Az Oscar Niemeyer által megálmodott 2003-as épület íves betonfelületeinek üzenete Brasilia-ból úgy állt a helyén, mintha a három röpke hónap helyett évtizedekig maradna.
Serpentine Gallery 2000, Zaha Hadid
![](prae/content/slides/12054t.png)
Serpentine Gallery 2001, Daniel Liebeskind
![](prae/content/slides/12055t.png)
Serpentine Gallery 2002, Toyo Ito
![](prae/content/slides/12056t.png)
Serpentine Gallery 2003, Oscar Niemeyer
![](prae/content/slides/12057t.png)
Serpentine Gallery 2005, Alvaro Siza és Eduardo Souto de Moura
![](prae/content/slides/12058t.png)
Serpentine Gallery 2006,Rem Koolhaas és Cecil Balmond
![](prae/content/slides/12059t.png)
Serpentine Gallery 2007, Olafur Eliasson
![](prae/content/slides/12060t.png)
Serpentine Gallery 2008, Frank Gehry
![](prae/content/slides/12061t.png)
Az eddigi legszebb Serpentine-épületet Toyo Ito japán építész nevéhez fűződik, aki Cecil Balmond-nal, az Arup mérnökével és matematikusával szoros együttműködésben tervezte a 2002-es év pavilonját. Sejima, aki korábban Itoval is dolgozott, most Nishizawal együtt fáradozott azon, hogy a 2009-es év pavilonja minden eddiginél tetszetősebb legyen.
![SANAA SANAA](prae/content/articles/12047s.png)
A bemutatott tervet maguk az építészek mint a fák közt füstként tekergő, lebegő alumínium szalagot jellemezték. Elképzeléseik szerint a határoló falak nélküli tér szabad átlátást biztosít a parkon, és bármely irányból belépésre ösztönöz. A Kensington Gardens fedett meghosszabbításaként értelmezett épület megfelelő időjárási viszonyok esetén lehetőséget ad olvasásra, pihenésre és kikapcsolódásra a nyári napokon.
![SANNA SANNA](prae/content/articles/12048s.png)
Az alumínium árnyékoló karcsú oszlopokon áll majd, ezzel is erősítve egy lebegő tárgy képzetét. A fák közt tekeregve néhol az egekbe tör, máshol majdnem teljesen leereszkedik a földig. A pavilon a Sanaa iroda által tervezett épületek jellegzetességeit sűríti magába: a szerkezetek annyira anyagtalanok, amennyire az építészetileg csak lehetséges és egy főbejárat kijelölése helyett, a lehető legtöbb feltárást biztosítja.
![SANAA SANAA](prae/content/articles/12049s.png)
Annak ellenére, hogy az anyagtalanság sikeres megjelenítésére egy ideiglenes nyári pavilonnál sokkal több eszköz áll az építész rendelkezésére, mint egy hagyományos múzeumépület esetében, a Sanaa iroda segítségére lesz a Saps, japán tartószerkezeti és gépészeti tervező iroda, Mutsuro Sasaki vezetésével csakúgy, mint az Arup csapata, David Glover-rel, Ed Clarck-kal és az említett Cecil Balmond-nal az élen. A formatervezés, építészet és mérnöki teljesítmények terén felsorolt nagy nevek hallatán azt gondolhatnánk, hogy ágyúval lőnek verébre; de ha olyan elfoglalt tervező, mint például Balmond, aki jelenleg a megalomán pekingi CCTV tornyon dolgozik, időt szakít a részvételre, az csak újabb bizonyíték a Serpentine Pavilon Projekt népszerűségére.
Toledo Múzem, Ohio
![](prae/content/slides/12050t.png)
New Museum of Contemporary Art, New York
![](prae/content/slides/12051t.png)
1st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa
![](prae/content/slides/12052t.png)
Kazuyo Sejima (jobb) és Ryue Nishizawa (bal)
![](prae/content/slides/12053t.png)
A pavilon júliustól fogadja látogatóit.
További írások a rovatból
Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
Reflexió a girlscanscan Tripping on Modernist Monuments című kiállításáról
Más művészeti ágakról
Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről