bezár
 

építészet

2009. 04. 27.
Vasárnapi ház, vasárnapi unalomra
Mies van der Rohe: Tugendhat-ház, Brno, Cseh Köztársaság
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Vasárnapi ház, vasárnapi unalomra Walter Gropius jellemezte így: „vasárnapi ház” Mies van der Rohe Tugendhat-ház néven ismert épületét, ami a csehországi Brno-ban áll, és élvezi a vasárnap délutáni napsütést a hétköznapok immanens kritikája közt. Pedáns, mindig jól fésült, anyuka kedvence, hülye kis eminens, rúgjuk szét a seggét.
Itt minden elhelyezett tárgy a számára kijelölt helyen áll, a tárgyakat körbevevő tér súlypontjaiban, megkomponált viszonyban egymással. A harmóniára törekedve, mely a színek, anyagok, méret és forma egymásrautaltságából áll. A tér, amely egyedüliként birtokolja, ismeri és látja át a jelenlévő dolgok, a bútorok elrendezésének titkos harmóniáját és kontrapunktikáját. Itt nincs helye másnak. A házasságról és az együttlétekről alkotott erotikus elképzelések lepattannak az építészeti formákról, az architektonikus egyensúly nem áll átfedésben a házas élettel, egy család fenntartásával. Itt minden addig tökéletes és harmonikus, amíg tiszta és új szaga van. Mi történik, ha az együttlétek után a szétdobált ruhák, a veszekedések után a szétdobált háztartási eszközök megbontják a szigorúan elhelyezett tárgyak rendjét? Mi történik, ha a gyerekek beszakadnak kintről sáros cipővel, útközben elhagyott almacsutkákkal? Ez a ház egy vasárnapi ház, ünnepélyes eleganciával, különc tökéletességgel, amiből hiányzik az élet, hiányzik az érzelem. Egy vasárnapi ház unalmas vasárnapokra.
Tugendhat-ház
Ez a ház szép, és Max Bill szavaival élve „a szépség is funkció”. Az első, Mies alkotómódszerét már teljes érettségében képviselő mű a Barcelonai Nemzetközi Kiállítás német pavilonja 1928-29-ből. A pavilon egy klasszikus piedesztálon elhelyezett, lépcsővel elérhető épület, melynek lebegő tetőlemezét nyolc, az építész nevéhez köthető, kereszt alaprajzú krómozott acél pillér tartja. A tágas, dinamikusan áramló terekkel tökéletesen együttműködő, hatásukat felfokozó, gondosan megválogatott és elhelyezett elemek, melyek csupa drága anyagból készültek: travertin, onix, Tínosz-szigeti márvány, krómozott acél, füstszínű és mart üveg, fehér velúrbőr, és a kifinomult tompa színek, kiegyensúlyozott, nyugodt környezet a szépség és az elegancia örökérvényűségét hirdetik. A korabeli kritika Mies szemére vetette, hogy itt tulajdonképpen semmi sem állítható ki.

Itt maga az építészeti mű a kiállítási objektum. Mies szerint évtizedek múlva senki sem emlékezik majd arra, mit állítottak ki egyszer az épületben, az egyetlen funkció a szépség.

Tugendhat-ház

Tugendhat-ház

Tugendhat-ház

Tugendhat-ház

Tugendhat-ház


És valóban, a pavilon újjáépített formában - az elmúlt nyolcvan év, mintha egy pillanat alatt múlt volna el – az 1929-es állapottal megegyezően látható ma is. Mint egy kimerevedett kép, amin nem fog az idő. A szépsége állandó. Éppenséggel csak a változó kiállítások, az újabb és újabb kiállítási anyagok, és a különböző látogatók által körbevitt élet és emberszag hiányzik a tökéletesre csiszolt falak közül.

A Barcelona-pavilonnal párhuzamosan tervezett brnói Tugendhat-ház építésénél, a Barcelona- pavilonnál megismert felfogást és struktúrát követi az építész. A lejtős terep adottságait kihasználva, a felső, bejárati szintre helyezi az öt hálószobát és a három fürdőszobát. A pavilonnál is használt lebegő falak étkező-, fogadó-, dolgozó-, könyvtár és zenetér-részekre jelölik ki a hatalmas 15x24 méter nagyságú nappalit. Az üvegfalak vizuálisan nem határolják be a teret, a tekintet a környező fákon pihenhet meg. A födémet a pavilonnál megismert krómozott acél pillérek tartják. A térben úszó fallemez mézsárga színű, fehér erezetű onix-kőből készül. Az étkezőt fekete-barna ébenfa burkolatú félhenger alakú fal ernyőzi le. A padlót fehér linóleum borítja. A fogadó részt nyersgyapjú szőnyeg négyszöge jelöli ki. Az üvegfalak fekete és ezüstszürke színű santungfüggönyökkel takarhatóak. A tartó, határoló, téralakító szerkezeti elemek, bútorok, textíliák, fűtő-, és világítótestek, egészen a hamutartókig a harmonikus és letisztult rendet követik. A bútorok is Mies művei: Barcelona-székek és zsámolyok, Tugendhat-karosszékek, kávézó asztalka, Brno-szék.

De a pavilonnal ellentétben, itt nem „csak” egy építészeti művel állunk szemben, hanem egy család számára tervezett, lakói állítása szerint lakható és szerethető épülettel. Az eredeti tulajdonosai már nem élnek. A Tugendhat házaspár nászajándékként kapta a földterületet, ahová otthonukat építették egy addig számukra ismeretlen építésszel. 1938-ig lakták az épületet három gyermekükkel, ahonnan Svájcba, majd később Venezuelába emigráltak. A II. világháború alatt az épület sérüléseket szenvedett. 1945 után rövid ideig egy sportiskola, majd a gyermekkórház rehabilitációs központja költözött be. 1969-ben a város tulajdonába került. 1982-85 között részben renoválták, hogy elősegíthessék műemlékvédelmi objektummá válását. 2001-óta szerepel az UNESCO világörökségi listáján. A villa ezután a város reprezentációs céljait szolgálta. 1992–ben Csehszlovákia kettészakadásáról itt folyatattak tárgyalásokat. 2007-ben a Hannibál ébredése című film forgatásának egyik helyszíne. Jelenleg is látogatható. És jelenleg is lakható (lehetne), nem csak unalmas vasárnapokon, ha értik mire gondolok.
Tugendhat-ház
.

View Larger Map

Tugendhat-ház, Csehország, Brno
építész: Mies van der Rohe
építés ideje: 1929.


prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Árvai András --


További írások a rovatból

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
építészet

Hiány és emlékezet című Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe

Más művészeti ágakról

Kárpáti Péter Térkép a túlvilágról című darabja a Trafóban
A Hétköznapi kreativitás pályázat nyertes filmjei
Molière A mizantróp című darabja az RS9 Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés