art&design

Toulouse-Lautrecnek három évvel a Gismonda előtt jelent meg híres Moulin Rouge plakátja, harsogó színekben, kihívóan, az emberek „arcába vágva”. Természetes, hogy Muchára is hatott. A Gismonda második próbanyomatán még élénk sárga és rózsaszín árnyalatok uralkodnak. Majd a végleges változaton, mikor alkotását kőre vitte, a harsány színek helyét átvették a finom pasztellek, melyek tovább simogatták az emberek lelkét Mucha elkövetkező művein is.
Ma már a jelentős, korszakalkotó műalkotásokat az emberek viszonylag könnyen megnézhetik a múzeumokban, ha eljutnak, vagy elutaznak oda. A 19. század végén sokkal kevesebben engedhették meg maguknak. Ma mennyi időt töltünk életünkben átlagosan műalkotások nézegetésével? Egész biztos, hogy nagyon keveset, ahhoz képest, hogy mennyi reklámplakátot látunk nap mint nap az utcán. A Mucha hírnevét megalapozó művek ilyen reklámplakátok voltak, melyek az utca embere életének váltak szerves részeivé. A színésznő mellett reklámozott kekszet, cigarettát (Job 1898), a monte-carlói kaszinót (Monaco. Monte-Carlo 1897), nyomdát (Cassan Fils 1896). Ez a kiállítás főleg Mucha plakátjaira épül. Azt gondolom, hogy a művészet számára az egyik legnagyobb győzelem, ha a mindennapokba épül be, és nem eltávolodik attól. Mindkét „fél” számára nyereséges ez a kapcsolat: a hétköznapok élvezhetőbbé, fenségesebbé válnak, a művészet pedig elérhetőbbé. (Ezt a célt szolgálják például az olyan internetes portálok is, mint amelyet épp most használ az olvasó.)
A Négy évszakot követték a Virágok (1898), a Művészetek (1898), a Napszakok (1899), és a Drágakövek (1900). Hihetetlen életimádat és teljességigény árad mindegyikből. De hol van a szerelem, tehetnénk fel a kérdést. Hová tűntek ezekről a képekről a férfiak? Sok szecessziós festőnek kedvelt témája a férfi és nő kapcsolatának ábrázolása, akár harmóniájában (Hodler), akár visszásságait is megmutatva (Gulácsy). Úgy tűnik, Mucha képein nincsenek (egy-egy történelmi témájú szimbolikus alkotást kivéve). A festő zsenije a nőt megajándékozta volna azzal, hogy önmagával beérje?
Nekem az az érzésem, hogy Mucha vagy féltékeny ember volt, és saját szemein kívül nem akart más társaságot alkotásai tárgyának, vagy olyan fennkölt pillanatát, olyan elemét ragadta meg a női léleknek, amikor ahhoz nem férhet semmi más, csakis így, egyedül lesz teljes. Ha Prométheusz lehozta az emberiségnek a tüzet, hasonló nagyságrendű ajándékkal lepte meg Mucha a nőket. Ezt most nem valami feminista nyilatkozatnak szánom, távol álljon tőlem. A megoldás kulcsa az egyik Sarah Bernhardtról készült plakáton van. Megdöbbentő, de Sarah eljátszotta a Hamlet szerepét. Aki jól kinyitja a szemét, annak a képeken a férfi elemek is megjelennek.
A kiállítás másik termében Mucha cseh plakátjai tekinthetők meg, melyeket 1910 után, hazájába visszatérve alkotott. Ezeken a népművészet és a szláv nép történelme felé fordul, látszólag teljesen más témákat fest meg, mint párizsi tartózkodása idején. Valójában azonban csak nemzeti jelleggel ruházza fel az életnek, s a művészet szeretetének azt az általános érvényűségét, mely minden alkotásáról visszaköszönt.
A nő dicsérete: Alfons Mucha
A Budapesti Tavaszi Fesztiválhoz kapcsolódva
március 20. - június 7.