bezár
 

film

2009. 04. 01.
Mániákus hazudozó, és sok pénzt költ - ki az?
P. J. Hogan: Egy boltkóros naplója
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mániákus hazudozó, és sok pénzt költ - ki az? Van egy lány, aki szeret – mit szeret, rajongásig imád! – vásárolni. Még akkor is, ha nincs is szüksége arra, amit megvesz, még akkor is, ha nincs rá pénze sem. Ha csupán ennyiről szól a filmünk, vagy végtelenül közhelyes és átlagos vígjátékocskát alkotunk, vagy felhívjuk a figyelmet egy nagyon is létező és komoly problémára. Az pedig, hogy melyik utat választotta P. J. Hogan az Egy boltkóros naplójában, tulajdonképpen csak nézőpont kérdése.

Vegyünk egy régi jó sztereotípiát, amit hallva garantáltan minden férfi néző egyetértően fog bólogatni, és sok nő cinkos vagy elnéző mosolyt ereszt meg, mert – részben legalábbis – magára ismer. Vegyünk egy kedvelhető, csinos főszereplőlányt, aki ugyan nem modellalkat, de azért jól állnak rajta a Gucci, Prada, Chanel, Louis Vuitton ruhák, cipők, kiegészítők. És vegyünk egy kevéske félreértéssel és vitával megfűszerezett szerelmi történetet, kedvesen jóképű, okos férfivel, aki kapható arra, hogy beleszeressen a nem az esze miatt kedvelt lányba. Kész is a legújabb hollywoodi vígjáték. Legalábbis nagyon úgy fest, hogy az Egy boltkóros naplóját ilyen recept alapján készítették. A humor alapvető forrása ugyanis mindössze az a tény, hogy a főszereplő, Rebecca Bloomwood imád vásárolni, valamint nem ért a pénzügyekhez és mégis megpróbál erről írni egy befektetési tanácsokat adó újságba.

El se férnek a ruhák

Az Egy boltkóros naplójában felfedezhető egy határozottan Doktor Szöszi-s vonás, amennyiben a színes ruháival a tömegből kirívó, kikent-kifent, rózsaszín laptopos kislány megpróbál betörni egy tőle teljesen idegen világba, és a józan paraszti ész győzelmeként még sikerrel is jár. Aztán újabban a magazinok újságíróinak életét is rendszeresen górcső alá veszik a hollywoodi forgatókönyvírók, ezért felrémlik a nézőnek a hasonló témát (hasonlóan hiteltelennek tűnően) feldolgozó Az ördög Pradát visel, ahol szintén csalódásokon, félreértéseken, átveréseken kell keresztülküzdenie magát a főhősnek, hogy befutott újságíró lehessen. Még Kristin Scott Thomas egyébként kiváló főszerkesztői alakítása is erősen emlékeztet a pradás Meryl Streep figurájára. Végül a boltok varázslatos világáért rajongó, megelevenedő próbababákkal cseverésző, a divatmagazinok kegyetlen világához ártatlanul közelítő Rebeccában felfedezünk egy kicsit a Bűbáj emberré változott mesehőséből – s ez csak részben köszönhető a külső hasonlóságnak.

Nem marad tehát más hátra, mint sutba vágni ezt a filmet, mondván, hogy nem több egy átlagos vígjátéknál? E zsáner darabjait pedig mintha újabban egy hatalmas kaleidoszkóppal készítenének Hollywoodban: egyszer minden ötletüket belehányták a szerkezetbe, s most a forgatókönyvírók jól megrázzák, és azt a képet álmodják filmre, amit a klisék és zsánerek gyűjteménye éppen mutat. Vagy megpróbálhatjuk alaposabban is megvizsgálni, hogy miből csinál viccet az Egy boltkóros naplója, és vajon csakugyan viccet csinál-e, vagy igen könnyed stílusban hívja fel a figyelmet egy – napjainkban nagyon is aktuális – problémára. A filmben ugyanis vicces és komolyabb formában céloznak rá többször is, hogy a boltkórosság – amelynek angol neve, a „shopaholic” sokkal kifejezőbb – egy betegség.

Rebecca kilóg a sorból

Ha az Egy boltkóros naplóját úgy vizsgáljuk, mint egy kényszeres, függőséget okozó betegséget felvázoló filmet, mindjárt más jelentőséget kapnak az egyes elemek. A film eleje felvázolja, hogy hogyan alakulhat ki egy ilyen betegség: főhősünk mindig is csillogó, színes ruhákra vágyott, szülei azonban a praktikumot és az alacsony árakat tartották szem előtt. Így aztán a kislány számára csak álom maradt a hatalmas luxusboltok világa, és meggyőződése lett az is, hogy az igazán szerencsések akár pénz nélkül, varázskártyával is fizethetnek a boltban. Felnőttként tehát megszállott hitelkártya-birtokos és boltjáró lett, aki nem tud ellenállni az "árleszállítás" feliratnak, és meggyőződése, hogy minden egyes ruha, cipő, táska, sál feltétlenül kell neki – még ha már el se fér a szobájában a rengeteg szerzeménytől. Így aztán, nem meglepő módon döbbenetes nagyságú tartozást halmoz fel minden hitelkártyáján.

Azt, hogy nem csupán sarkítva láthatunk egy általánosnak tartott jelenséget – hogy a nők szeretnek vásárolni –, pontosan érzékeltetik a film mellékszereplői, még azok is, akik máskülönben szívesen vásárolnak, de különösen Rebecca legjobb barátnője, aki egy idő után megpróbálja kézbe venni a lány meggyógyítását. És, ha ez nem volna elég, a betegség melletti bizonyíték még Rebecca szenvedélyes, saját bevallása szerint szerelemhez hasonló kötődése a boltokhoz. A főszereplő helyzete nem egyedülálló: először „önsegítő” videokazettával, majd a névtelen boltkórosok rendszeres találkozójának segítségével szokhatna le vásárlási mániájáról – ez utóbbi helyen boltkóros férfiak is megjelennek, ami ismét egy érv amellett, hogy a film betegségként kezeli Rebecca helyzetét. Csakhogy, hiába van kilencezer dolláros tartozása, és hiába zaklatja emiatt egy behajtó, Rebecca egyelőre a tagadás fázisában van. Tudja ő, hogy szeret vásárolni, de saját maga előtt sem ismeri el, hogy kényszeresen.

"Kell ez nekem? Kell!"

A betegség és a tagadás jelensége mellett a film bemutatja azt a kettős életet, amely nagyon is gyakran jellemzi a függőségben élőket. Rebecca a környezete számára csupán egy jól öltözött, fiatal lány, akit volt barátja üldöz. Nekik még akkor is azt hazudja, hogy minden rendben van, amikor ő maga már tudja, hogy túl messzire ment a költekezésben. Ez a hazugság pedig még a hozzá közel állókra is kiterjed: barátnője azt hiszi, hogy igyekszik megváltozni, szerelme pedig semmit sem tud vásárlási mániájáról. Az, hogy mindeközben újságíróként a hitelkártyákról, befektetésekről és spórolásról ír, csak hab a tortán. Rebecca tehát minden szinten hazudik – magának, a közvetlen környezetének és a világnak is.

Ahhoz, hogy felismerje saját betegségét, teljesen ki kell csúsznia a talajnak a lába alól. Rebecca csak akkor tudja őszintén kimondani, hogy boltkóros, amikor lelepleződik, és mindenkit elveszít, aki csak fontos neki. A film jól bemutatja a régóta ismert alapigazságot, miszerint bár fontos, hogy legyen valaki a beteg mellett, aki segíti és megpróbálja felnyitni a szemét, a gyógyulás feltétele mégis az, hogy alanyunk (f)elismerje saját betegségét, és meg is akarjon gyógyulni. És lehet, hogy a gyógyulás csak átmeneti… Az pedig, hogy utána csakugyan visszakerül-e az élete a régi kerékvágásba, megbocsátanak-e neki szerettei, vagy ez csak a hollywoodi happyend-gyárnak köszönhető, az már más kérdés – végül is kell valami vígjátéki is a filmbe.

Isla Fisher és Hugh Dancy

Az azonban biztos, hogy az Egy boltkóros naplója viszonylagos részletességgel felvázol egy problémát, és bár biztos vagyok benne, hogy régóta készülgetett már ez a film (aminek ráadásul többkötetes könyv az alapja), mégis a lehető legjobb pillanatban jött ki a mozikban. Most, amikor bankárok és brókerek csalódott barátnői írnak blogot arról, hogy nem vehetik meg a sokadik Gucci ruhát vagy nem utaztak el már három hónapja semmi olyan izgalmas helyre, mint a Bermudák (még ha e blogról ki is derült, hogy médiahack, hatalmas olvasótábora akkor sem a véletlen műve), amikor az emberek a válság közepén is felvesznek kisebb-nagyobb hiteleket és használnak hitelkártyát, nagyon aktuális a boltkórosság témája.

Megváltani persze nem fogja a világot, de fogyasztható verzióban beszél a problémáról – már, ha jóindulattal közelítünk a filmhez, és meglátjuk ezt a nézőpontot.


Egy boltkóros naplója (Confessions of a Shopaholic)
Színes magyarul beszélő amerikai romantikus vígjáték, 2009.
Rendező: P.J. Hogan
Forgatókönyvíró: Tracey Jackson, Tim Firth, Kayla Alpert
Szereplők: Isla Fisher, Hugh Dancy, Krysten Ritter, Joan Cusack, John Goodman

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Róbert Katalin --


További írások a rovatból

Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Szilágyi Zsófia: Január 2.

Más művészeti ágakról

Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés