bezár
 

gyerek

2009. 03. 22.
Művészet és ökológia, igényesen
Interjú Horgas Judittal, a Szitakötő gyerekfolyóirat szerkesztőjével
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A negyedévente megjelenő Szitakötő a Liget folyóirat műhelyében született. A magát "a kíváncsi gyerekek folyóirata"-ként meghatározó, több mint tizenhétezres példányszámú kiadvány elsősorban egy oktatási program keretében jut el a kisebb és nagyobb olvasókhoz. Az igényesen és ízlésesen szerkesztett, színvonalas tartalmat közvetítő lap célja: közelíteni egymáshoz a humán és a természettudományokat. Ezzel pedig nemcsak a gyerekeknek szeretné megmutatni, hogy a matek és az irodalom voltaképpen összekapcsolható, hanem lehetőséget ad a tanároknak, hogy szakterületüktől függetlenül is együttműködhessenek.

PRAE.HU: Viszonylag friss még a Szitakötő. Mesélnél az indulásról, és arról, pontosan milyen kapcsolat is van a Szitakötő és a Liget között?

A Liget folyóirat szerkesztői, Horgas Béla és Levendel Júlia már az induláskor azt tervezték, hogy a felnőtteknek szóló folyóirat mellett legyen egy a gyerekeknek is. 1990-ben, amikor a Liget alapítvánnyá szerveződött, belevették az alapító okiratba is, hogy Szitakötő néven gyerekfolyóiratot adnak ki. A Liget műhelyének működtetése azonban sok energiát felemésztő feladat volt, így csak jóval később, 2007-ben, immár három szerkesztő együttműködésével kezdhettük el a Szitakötőt. Nagyon szép és színvonalas lapot akartunk indítani, olyat, ami nem épül be a piaci világba, nincsen tele reklámokkal. Ez persze gyakorlatilag kivitelezhetetlen lenne, ha nem sikerül megvalósítani azt a rendhagyó ötletünket, hogy a Szitakötőhöz kapcsolódjon egy kulturális-ökológiai oktatási program, melynek keretében hazai és határon túli iskolákkal is tartjuk a kapcsolatot. Több minisztérium támogatja a programot, melynek lényege, hogy az iskolák egy-egy osztálya ingyenesen megkapja a Szitakötőt.
borító
PRAE.HU: Hogyan lehet összehozni a természettudományt és a művészetet?

Tulajdonképpen az a dolga a Szitakötőnek, hogy megmutassa a gyerekeknek és a tanároknak: nagyon jól összeillik ez a két látszólag teljesen eltérő ág. Számos más program és segédanyag van, amely a mostanában előtérbe került környezeti neveléshez kapcsolódik. Mi ezekhez képest máshogyan próbálunk közelíteni a témához: szeretnénk bevonni a humán tárgyakat, mert úgy látjuk, erre kevesebb figyelmet fordítanak. Ha valaki elvégzi a bölcsészkart vagy mondjuk rajztanár lesz, kevés az esélye, hogy valaha is részt vegyen a gyerekek természeti, környezeti nevelésében. A problémát abban látom, hogy hajlamosak vagyunk elfelejteni: környezet minden, ami körülöttünk van: az irodalomórán ugyanúgy a környezetünkről, a környező világról van szó, mint fizikán vagy biológián. Csak két nagyon egyértelmű példát hadd említsek: rajzórán a környezetünket rajzoljuk le, irodalomórán a tájlíráról beszélgetünk. Úgy gondoljuk, a gyerekeknek ez a komplexitás, az összekapcsolható világ talán érdekesebb lehet, és így szívesebben tanulnak.
lobal
PRAE.HU: A Szitakötő „a kíváncsi gyerekek folyóirataként” határozza meg magát. Kik a kíváncsiak?

Elsősorban nyolc és tizenkét év közöttiek, de a gyakorlat azt mutatja, vannak kisebb és nagyobb, sőt felnőtt olvasóink is. Az olvasóközönségünk tehát nagyon széles, ami kihívást is jelent: nehéz egyszerre megfelelni egy nyolc éves kislány és egy tizenkét éves fiú érdeklődési körének, de nyilván sok múlik a szerkesztésen és a megfelelő válogatáson. Igyekszünk úgy összeállítani a számokat, hogy mindenki találjon benne érdekeset, és a visszajelzések alapján minden gyereknek van kedvenc rovata, amit elsőként olvas el. Viszont ha sikerül felkelteni az érdeklődését, akkor valószínű, hogy elolvassa a többit is. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy minden rovat tartalma egyformán színvonalas legyen.

PRAE.HU: Minden számhoz mellékeltek posztert is, melyeken egy-egy neves festő képe látható. Nem túl komoly ennek a korosztálynak például a legutóbbi Czóbel-poszteretek?

czA programban résztvevő pedagógusoknak képzéseket tartunk, mindig más témaköröket érintünk, és igyekszünk segítséget adni a folyóirat minél szélesebb körű felhasználásához. Az egyik ilyen alkalommal az arckifejezésekről beszélgettünk, amihez a Czóbel-kép jó segédanyag lehet. A műalkotások segítenek, hogy a gyerekekkel az ábrázolásról, a fantáziáról, beszélgessünk és arról, milyenek vagyunk. Czóbel Béla Fiú labdával c. képe furcsán koravén, boldogtalan gyermeket ábrázol, de az emberek sem mindig boldogok.

Hallottam gyerekekről, akik szobájuk falára a kedvenc együttesük képe mellé kiteszik ezeket a képzőművészeti alkotásokat ábrázoló posztereket is. Volt egy számunk, melyhez Nagy István tájképét mellékeltük. Akkor aggódtam, vajon megfogja-e a gyerekeket, de tonnaszámra érkeztek a gyerekrajzok, amik próbálták utánozni, másolni különféle technikával a festményt. Közhely, de tényleg azt tapasztalom, hogy a gyerekek sokkal fogékonyabbak, érdeklődőbbek és komolyabbak, mint feltételezzük.

PRAE.HU: A cikkek mellett kortárs verseket, novellákat is közöltök. Olvas verseket ez a korosztály? Igényli, hogy legyenek versek a folyóiratban?

Nehéz kérdés, hogy igénylik-e. Azt gondolom, a gyerekeknek arra van igénye, amire kialakítjuk, hogy legyen. A válaszom tehát az, hogy nyilván nincs igénye, hiszen a legtöbb felnőttnek sincs igénye a versolvasásra. Éppen ezért ki kell alakítani, hogy legyen.

Nem hiszem, hogy csak azt kell adni, amire az olvasóknak igénye van. A Szitakötő szemléletet akar formálni, ahhoz pedig az kell, hogy eltérjünk a szokásos, kedvelt témáktól, műfajoktól. A gyerekek körében a kortárs költők tréfás, nyelvjátékokkal teli versei hihetetlenül népszerűek. A feladatokat is igyekszünk úgy alakítani, hogy kapcsolódjanak az irodalmi szövegekhez, és segítsék kialakítani a versolvasás stratégiáit. Ahhoz például, hogy rajzot készítsen valaki egy Lackfi-vershez, eleve meg kell értenie a szöveget, vagyis figyelmesen el kell olvasnia. Ha ezt megteszi, észreveszi a mulatságos szójátékokat, és rádöbben, hogy egy vers lehet érdekes és szórakoztató., Így talán szívesebben olvas Petőfi-verset is.
szk3
PRAE.HU: Hogyan áll össze egy lapszám?

Arra mindig figyelünk, hogy legyen egy-egy témakör, ami köré gyűjthetjük az anyagokat. Az ötös számé például a rejtőzködés volt: maszk látható a címlapon, és többek között Hamletről, a golgotavirágról, a kakukk rejtőzködéséről és a trójai lóról olvashatnak a számban. A célunk mindig az, hogy a tanárok összefogjanak. Magam is voltam gyakorló pedagógus, tudom, hogy a tanárok között ritka az együttműködés. A Szitakötő erre próbál lehetőséget adni: ha megvan az elhatározás a pedagógusok részéről, a folyóiratban több területről is találhatnak hozzá anyagot, így a reál és a humán tárgyakat összekapcsolhatják.

PRAE.HU: A Szitakötő feltűnő gondossággal szerkesztett, tele van színekkel és jó minőségű képekkel. Fontos ez?

Igen, a külső megjelenés is nagyon fontos. Az utcán járva számtalan reklámmal találkozunk, melyek kivitelezése borzalmas. Az újságok, könyvek nagy része is visszataszítóan igénytelen. Ez a vizuális szennyezés veszi körül a gyerekeket. Nem szívesen kritizálom a hivatalos oktatási tankönyveket, de ezek nagy százaléka egyszerűen csúnyán szerkesztett, nem esztétikus. Pedig a számítógépes szerkesztés korlátlan lehetőségeket biztosítana a színvonalas kiadványok készítéséhez. Ez még csak nem is pénz, hanem odafigyelés kérdése. Ha a gyerekeknek igényesen összeállított anyagokat adunk, olyan felnőttek lesznek, akik a szép, gondosan összeállított és szerkesztett könyveket, újságokat szeretik, vagyis lesz ízlésük.
uborka
PRAE.HU: Minden megjelenés után tartatok továbbképzést a pedagógusoknak. Miért szükségesek ezek a foglalkozások?

Ha csak odaadnánk az újságot ingyenesen, a folyóiratok nagy valószínűséggel elkallódnának, hiszen ami ingyen van, azt nem tartjuk sokra, akármilyen színvonalas is. Ha viszont kötelezettséggel is jár, azaz a pedagógusnak el kell jönnie a továbbképzésre, a kapcsolatunk kölcsönössé válik. A tanárok nagyon szeretik ezeket a foglalkozásokat, mert kész ötleteket adunk nekik. Tudjuk, mennyire túlterheltek, milyen kevés idejük van. Azzal, hogy több száz feladatlehetőséget biztosítunk a folyóirat mellé, megkönnyítjük a munkájukat, ráadásul a képzéseken szerzett ismereteket a folyóirattól függetlenül, más témáknál is fel tudják használni.

PRAE.HU: És mi fér bele a kilencven perces találkozókba?

Nagyon sok minden. Viszünk jegyzeteket, a folyóirat minden cikkéhez feladatokat. Ezeket persze feltesszük a honlapunkra is. Négy oldal humán-, négy oldal természettudományos anyagot kézbe is adunk a pedagógusoknak, illetve néhány feladatot ki is próbálunk velük.

Nagyon örülök, hogy egyre többen küldenek óravázlatokat a Szitakötőhöz kapcsolódva, ezeket is mind felteszem a honlapra, és örömmel látom, hogy több százan töltik le egymás feladatait, óravázlatait. Jó érzés, hogy például a Szlovákiában megtartott irodalomóra óravázlatát letölti a magyar, román, szerb vagy szlovéniai iskolában tanító pedagógus is.

Bár kilencven perc rövid idő, ha valami nem fér bele egy-egy továbbképzésbe, bármikor megkereshetnek minket telefonon, e-mailben, és amiben tudunk, segítünk. Sőt kérem is, hogy keressenek, hiszen a probléma inkább az, hogy a pedagógusok egy része is nehezen kommunikál.
szk2
PRAE.HU: A programotokban azt olvasni, hogy kiemelt figyelmet fordítotok a hátrányos helyzetű gyerekekre. Ez mit jelent pontosan?

A Szociális és Munkaügyi Minisztérium támogatásával az ország leghátrányosabb helyzetű iskoláiba jutnak el a példányok. Több partneriskolánkban foglalkoznak valamilyen fogyatékkal élő tanulókkal. A lapban gyakran esik szó a szegénységről, a faji megkülönböztetésről, minden olyan esélyegyenlőséget érintő kérdésről, melyek részei a mai gyerekek életének. Törekszünk arra, hogy ne didaktikusan foglalkozzunk ezekkel a témákkal, és inkább a művészet felöl próbáljuk feldolgozni ezeket, hogy befogadhatóbbak legyenek.

PRAE.HU: Milyen távlati terveitek vannak?

2009-ben biztosan lesz Szitakötő. Most ötszáz iskola várja a folyóiratot, nem szabad cserben hagyni őket. A leghálásabbak a határon túliak, akik nagyon örülnek, hogy színvonalas anyagokat kapnak magyar nyelven. Számukra hatalmas csalódás lenne, ha elesnének ettől a lehetőségtől. Mindent megteszünk, hogy meglegyen a szükséges anyagi bázisunk, amiből a nyomdaszámlát kifizetjük.

PRAE.HU: A folyóirat elsősorban az oktatási programban résztvevő iskolákba jut el, de egyénileg is megvásárolható?

Igen, egyénileg is hozzá lehet jutni. Elsősorban a honlapunkat ajánlanám, mert ott lehet a legegyszerűbben megrendelni. Igaz, országszerte több mint ötszáz lapárusítónál kapható a Szitakötő, gyakorlatilag azonban olyan magazindömping van, hogy nem igazán lehet megtalálni.
csm

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Varga Betti --


További írások a rovatból

Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
gyerek

Rókus és Rézi művészeti pályázat és játszóház

Más művészeti ágakról

Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban
Till Attila: És mi van Tomival?


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés