bezár
 

art&design

2006. 11. 19.
PARTIK Budapesten
Szilágyi Lenke fotográfus kiállítása a Jövő Háza Központ Piros-fekete Galériájában. Megtekinthető: 2006. XI. 8-XII. 9.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
PARTIK Budapesten Szilágyi Lenke kiszínesedett, nem kicsit: nagyon. Korszerű kikapcsolódási formáinkról olyan görbe tükröt tart, hogy az két végén összeér... Ez a kiállítás is az "Éji séták a túlvilágra" brand keretei közt jött létre. Ez nem kritika, amit írok róla.
Ebben a témakörben Lenke már több éve utazik, erre az anyagra azonban, egyéni tárlat formájában Budapest kiállítási intézményrendszere csak most, 2006 őszén lett vevő végre: Július Gyuláé a dicsőség ezért. Ami itt ki lesz állítva, az egyrészt már Prágában, a Magyar Intézetben Ági Fojtíková jóvoltából szüzességét elveszítette tavaly ősszel. Oda egy filmfesztivál keretein belül hívtak meg: az Ernst Múzeum ajánlatából kiválasztva Lenkét, mint, aki filmes fotózásból él, de engem kerestek meg. Az Intézet emeleti foyer-jában jött létre így a Standfotó; és ez azóta is ritkaságnak számít. Ezeket a "megélhetési" képeket Lenkének esze ágában sem lett volna kiállításra kitenni - a "Macerás Ügyek" standfotóinak Goethebeli tárlata kivételével.
Emellett Ági megajánlotta a pincegalériát is nagyon szerényen, ami egy igazán markáns, minden bizonnyal középkori eredetű, vakolatlan kőfalú boltozott téregyüttes – ez még jól passzolt is az általam túlvilágiaknak ítélt fényképekhez.

prae.hu

E budapesti kiállítás jóval több lesz, az azóta is gyűlt anyaggal egészült ki.

Az alapvetően – és nem alaptalanul – rosszízűen szubkultúrának el- vagy el sem fogadott techno partik világát csodálom, hogy egy itthoni intézmény végső soron bevállalta.

E mozgalom azonban úgy van épp túl a robbanásszerű innovációin, és tart az intézményesülés felé, mint a dada után a szürrealizmus. Tehát a világ a legjobb irányban épül mégis.

Akik a frankhegyeket, stb. techno fesztiválokat létrehozták, azok javarészt korombeliek, 1978 körülről, és ez egy külön falu, ezért volt izgató számomra, amikor Lajta Gábort, a fetsőművészt vagy 2003-ban megláttam a háromlábával az egyik frankhegyen. Ő az ott készült felvételeiből csernusiánus festészetét vitte tovább, ennek a sorozatának azt a címet adva: Nox. Az, ahogyan Jerevánban az importált Budapest techno mix mp3 CD-ből s a diáim repróiból összedobott minimál buliban együtt táncoltunk 50 éves írókkal összesen heten, az a fajta nyitottság nem általános itthon. Lenke nem tudni, hol kezdett partizni, de amikor Berlinben voltunk az állami kiállításán, 2004 februárjában, akkor nagyon kifogtuk a brutál vetítős bulikat, és ilyenekre később is mentünk együtt. Igazából nem érthetetlen, hogy nem kattant rá erre mindenki, aki nem most kezdte…

Ennyi a személyes oldal. Most még írok a képekről. Először is, Szilágyi Lenkét, mint a fekete-fehér, leginkább pedig a szürke költőjét ismerik a nyolcvanas évek óta. Olyannyira tiszteli a fényképezőgépet, illetve saját testrészének tekinti, hogy body artistnak is ki lehetne állítani. Ez megmutatkozott abban is, ahogyan az exponáláskor lettek készek képei – mármint a kivágat tekintetében – és a nagyításokon a film szabálytalan fekete kerete az exponálás bizonyosságát bizonyítékként hordta. Most ezt azért mondom, mert most nincs így. E sorozata digitális géppel készült, színes, nagyon színes, és olykor vág is rajtuk, észrevehetetleneket húz a görbéken is. Ugyanolyan elégedetlen az eredményekkel, mint bármikor. Ráadásul innentől ki van szolgáltatva a monitorok színhelyességének és a printerek kedélyének, míg ez idáig a kész nagyításig, falra akasztásig végig egyedül vállalhatta műveiért a felelősséget.

Korábbi képeiről tudni, mennyit rendez rajtuk, míg végre exponál. A partiban az események fokozottan illogikus rend szerint következnek be (nem könnyű irányítani); ott elég csak jelen lennie, várnia a „szereplők” kellő belemozdulását az általa már látott képbe. A sejtelmesség, a ködös, nem-sűrűtesti (pl.: álom, gondolati, érzelmi, pongyolán finomanyagú) világok, amiket élete nagy részében fényképezett, e kortárszenei táncos rendezvényeken valóságba vezettetnek elő. A partilátogatók legtöbbje tesz is arról, hogy a helyből túlvilágira vett környezetet ki-fel-átlépésnek élje meg a hétköznapokhoz képest. Szilágyi ebből az egészből azonban nem csinál drogos szociósorozatot; egyszerűen örül annak, hogy kész díszletekbe, statisztériába sétálhat bele. Igaz az is: nem kevés, korunk szórakozóit ábrázoló képen burkolatlan iróniával dokumentálja a fajfenntartást elősegítő – vagy arról hallani sem akaró – szociológiai jelenségeket…

Eredményképpen egy semmihez sem nagyon hasonlítható sorozatot kapunk, mármint ami a művészeti alkotások eddigi termését illeti.
A színes fénnyel machniálás a XX. század kezdete óta programon van, Szkriabin előadástervével kezdődően a gyanús, ezoterikus alakok valahogy mindig próbálkoztak vele. Legügyesebben, legkidolgozottabban Kenneth Anger, delejfilmjeiben. Ezekben láthatja bárki, milyen hatalma van a monokróm fénynek. Tőle Fassbinder, még Tarr Béla felé is lehet vonalakat huzigálni Szilágyiig, ha már a színes fényekbe merültünk. Konkrét alkotók említése nélkül pedig egyszerűen csak a hatvanas évek pszichedéliája, majd az annak elemeit önkényesen magába építő popipar az a területe a kultúrának, ahol már hasonlóval találkozhatott a huszadik századi szem. Anger látomásossága azonban jelen ismereteim szerint a legközelebbi rokon, különösen annak plutonikus, mélyzsigeri és véletlenül homoerotikus vonatkozásai miatt is. Szilágyi azonban vele ellentétben nem űz tudatos képmágiát, legalábbis megmarad e módszer alkalmazásakor a művészet határain belül.

Aki partit (is) fotózott, azok közül Andreas Gursky vagy Wolfgang Tillmanns lehet érdekes számunkra; az ő példájukon cáfolom azt az elég mechanikus gondolkodásra utaló vélekedést, miszerint a parti témájában úgyis ugyanolyan képek születnének. Előbbi mintha kínosan messze akarna állni bármitől, amit fényképez, csak a monumentális ragadja meg, ezért a Mayday rendezvényén készült sorozata aligha politikamentes vagy semleges: a masszává olvadó tömegben gyönyörködik, mint ahogyan a birodalmi méretű épületek szigorú geometrikus rendje még, ami megfogja.
Utóbbi egy fokkal kevésbé fennhéjázón dokumentarista alkat: személyes élményeit már-már kiteregetésszerűen közeli képekben teszi nyilvánosság elé. Mindenestre a bulizás, barátok ábrázolása ebben a közvetlenségben csak ritkán több a kisrealizmusnál, az amúgy bizonyosan feledésre ítélt, gondtalan közös együttlétek megőrzési kísérleteinél. Néha azonban sikerül egy általánosabb hangulat képét megalkotnia, ahol úgy távolodik el a témától, hogy mindvégig benne is marad.

Szilágyi az előbbiekben vázoltakhoz képest teljesen személytelen, szokásához híven. Úgy van ott, mint maga az adott szituáció. A parti az a közeg ugyanis, amelyiknek a hiteles dokumentációja a képi elvonatkoztatás is egyben.

nyomtat

Szerzők

-- Paksi Endre Lehel --


További írások a rovatból

Kurátori bevezető
art&design

Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
Megnyitószöveg Dóra Emese és Hu-Yang Kamilla közös kiállításához
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés