bezár
 

film

2009. 03. 02.
Mindenki a magáét
Szabó Simon: Papírrepülők
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nehezen lehetne figyelmen kívül hagyni azt a tendenciát, ami az idei Filmszemle legfőbb tanulsága is egyben: immár nálunk is forgatnak kevés pénzből nagyjátékfilmeket. A professzionista filmezéssel némileg szembemenő „vonulatot”, melynek kialakulása nemcsak prózai okokhoz köthető, a fiatalabb generáció képviseli. Ezúttal Szabó Simon Papírrepülőkje a terítéken.
Perfekt megvalósulásaként elég csak Pálfi György Nem vagyok/leszek a barátod címmel fémjelzett, „könnyed ujjgyakorlatára” gondolnunk, de a kísérletező kedv tekintetében nem marad alul Szabó Simon első nagyjátékfilmje, a Papírrepülők sem. A két alkotó egymás mellé citálása persze hagy maga után némi kivetnivalót, hiszen a leginkább az underground világból, egyszerű, mezei nézőknek pedig a Moszkva tér szereplőgárdájából ismerős Szabó Simonnak ez az első, nagyobb lélegzetet megkövetelő alkotása, míg a másik direktor a maga 35 életévével és 3-4-5 nagyjátékfilmjével – attól függ, honnan nézzük – már vérbeli profinak számít.


A filmkészítéssel kapcsolatos elképzeléseik azonban hasonlóak – mind technikai, mind dramaturgiai célkitűzéseik szempontjából –, emiatt is állíthatóak egymás mellé. A „csoda” mégis csak az egyiküknek sikerül: miközben mindketten úgymond „dokumentarista” eszközökkel élnek (amatőr szereplők, „életszerű” szituációk, epizodikus történetszálak), a Papírrepülők csak néhol tudja áttörni a műviség rémképét. Mindennek oka lehet a két rendezői koncepció különbsége is, míg Pálfi az ovisok között valami megkerülhetetlen igazságra talál rá, és leginkább annak a közlése vezérli, addig Szabó a vélemény-nyilvánítás helyett végig a pusztán leíró objektivitás mellet voksol, miközben – és ez már eleve ellentmondást szül- azt a világot szándékozik bemutatni, amiben leginkább otthon érzi magát. Míg egyik helyen szépen lassan mindegyik szereplő a „barátunkká” válik – legyen az a barátság olyan, amilyen –, addig a másiknál túlnyomórészt csak a kívülálló csalódottsága marad: a kézikamera használata még nem elegendő ahhoz, hogy a film és a szereplők világába belekerüljünk.

A szerteszét futó történetekkel pedig nem is az a baj, hogy nem érnek össze – hiszen a cím és az idézet ezt már világosan megelőlegezi ezt  – , hanem, hogy sokszor önmagukban sem állnak meg kerek egészként. A filmnek akármennyire is releváns mozzanata a zeneisége  – film és zene példátlan összefonódásának lehetünk tanúi  – , a két Dj fiú szerepeltetése zavaróan sehova se fut ki, ahogy a hangszerek szállítására szakosodott páros humorral és tragikummal egyaránt átszőtt, ám még így is kevés potenciával bíró kálváriája is elhagyhatónak bizonyul, már ha az elhagyhatóság szempontja egyáltalán felmerülhet akkor, amikor a vezérlőelv ilyen szabadon van meghatározva.


Azonban a negatívumokon túl nem hagyhatóak figyelmen kívül azok a pillanatok sem, amikor a film mégis áttör a nem mindig adekvát szereplőválasztás vagy dialógus számlájára írható gyerekbetegségeken, hogy megajándékozzon egy-egy felejthetetlen képsorral – ilyen a break-es fitnessedző találkozása esküdt ellenségével a konditeremben, a hoppon maradt újdonsült barát „mi a szar legyen” őszinte felkiáltása vagy a két lány eltűnése a pesti éjszakában. Ilyenek a kezdő és befejező képsorok, a zene ütemére lüktető és ébredező város vagy a fiatalokat lassan elhagyó kivilágított Lánchíd képével, de Simon-Tesó száguldása, vagy az aluljáróban lefolyó összetűzés is, mindazok a képek, ahol a város kiemelt szerepet kap. Czomba Albert operatőri munkáját így mindenképp dicséret illeti, a filmnek pedig tudatosan-tudattalanul így mégis lesz főszereplője, maga Budapest, illetve a város azon, sokak által talán kevésbé észrevett részei, amiket Szabó Simon lát és láttatni szeretne velünk.

A Papírrepülők, ha a formai megoldásokat vesszük figyelembe, mindenképp bravúros vállalkozás, gondoljunk csak a jelenetek felsnittelésének következetes betartására, Másrészről azonban továbbra is nyitva marad a kérdés, érdemes-e akkor filmet csinálni, ha mindenki csak a magáét hajtogatja, és nincs egy olyan gondolatmenet, ami az összevisszaságon át a felszínre jut? Szabad-e akkor filmet csinálni, ha nincs olyan közölnivaló, ami vászonra-kimondásra kívánkozik? Vagy ha van is ilyen, nem félő, hogy a túlontúl szétfutó szálak között egyszerűen elsikkad? Mindezen kérdésekre adott válaszok természetesen a néző fejében kell, hogy megszülessenek.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Hegedűs Georgina --


További írások a rovatból

Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
Az Egy újfajta vadon és A legbelsőbb Ázsia - Magyarok nyomában Mongolországban című filmek a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Lakos Nóra: Véletlenül írtam egy könyvet

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
A Rémségek kicsiny boltja a Pesti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés