film
A film története egy újságcikkel kezdődött, ugyanis valós alapja van a történetnek – meséli Daniel Young, amerikai származású rendező. A rendező magyarországi története pedig 1993-ban kezdődött, amikor ideérkezett, és itt, Magyarországon kezdett rövidfilmeket forgatni. A Pinprick nemcsak egy első nagyjátékfilm, hanem egy hat éve dédelgetett álom – ugyanis ennyi idő telt el az újságcikk meglelése és a film elkészülése között.
A magyar oldal egyik fő képviselője Szecsanov Martin operatőr. A film egy zárt térben játszódó, kevés szereplős thriller (vagyis inkább családi dráma), így a felvételt gondos storyboardozás előzte meg. Egy másik, szó szerinti kulcsfigura a filmben: a magyar főszereplő, Nagy Ervin, aki magyarságát az amúgy csak néhol megbicsakló angolja mellett fel-feltörő anyanyelvi káromkodásaival bizonyítja. Mindenesetre abban reménykedhetünk, hogy a fiatal Laura Greenwood és Rachael Blake neve nemzetközi elismertséghez segíti a filmet.
Az alapszituáció egy manapság igen szokványos házassági dráma és tinisors. Apuka elköltözik, anyuka pedig kettesben marad a kamaszodó kislányával. Az apáról keveset tudunk meg, de a lányon egyből látszik: tökéletes kamasz. A kislányos hisztit nagylányos beszólások és egyre nőisebb sértődések követik. Keresi magát, hol arcfestékkel, hol festék nélkül.
Ebben a kamaszlétben csupán csak az apahiány egyértelmű, akit látszólag egy börtönből szökött férfi pótol. Egészen frappáns, hogy nem máshonnan, mint a kislány ruhásszekrényéből bújik elő! Semmi mást nem tudunk róla, egyszer csak ott van, mint egy nappal szunnyadó, éjjel ébredő kísértet, mint a vágyak és félelmek megérinthető és akaratos megtestesülése. Ez a férfi nem más, mint egy hatalmas, elnyújtózó, izomtól dagadó és folyton éhes test. Érzékiség és erő. Eleinte csak a kislánynak létezik, aztán lassan-lassan kimászik a szekrényből, és egyre nagyobb teret nyer. Felveszi a ruháit és a nappalokat is betölti, majd ügyesen belép a nappaliba és végül anyuka hálószobájába is.
A művészfilmekben a szorongások belül maradnak, a műfaji filmekben kitörnek, és szörnyekké vagy éppen kísértetekké válnak. Ez a film egy thriller, a szorongás megjelenítője pedig az ismeretlen férfi, de a film egyben családi dráma, aminek az oka egy nehézkesen kifejlő anya-lánya harc, s aminek szintén ez a férfi a megtestesítője. Hiszen egyszerre apapótlék és egyszerre szerető, vagyis betölti mindazt a hiányt, amit az elköltöző apa hátrahagyott. A probléma csak annyi, hogy nem lehet egyszerre két nőt kielégíteni, s hogy a kísértetek idővel egyre ijesztőbbé válnak.
A film a végén töltődik csak fel némi feszültséggel és nyer a thrillereknek megfelelő műfaji szabást, a szereplők rohangálni kezdenek, majd beüt a végső fordulat, amire ugyan nem számítunk, de nem is értjük. Megvan, hogy ki, de vajon miért? Szándékos ez a kérdőjel?
Mindenesetre a színészi játék dicséretes, ahogy az alapötlet is gardróbostul, börtönszökött magyarostul. A hideglelős szorongás sajnos elmarad, inkább a dráma bontakozik, a végén meg egy kis értetlenség sűrűsödik. S ha magyar film - és talán nem csak a magyar szájízű káromkodások miatt az -, akkor műfaji jellege hiánypótló a magyar filmek sorában.
Pinprick
Színes magyar játékfilm, 93 perc, 2008
Rendező: Daniel Young
Operatőr: Szecsanov Martin
Szereplők: Nagy Ervin, Rachael Blake, Laura Greenwood
40. Magyar Filmszemle