bezár
 

zene

2006. 11. 13.
Zene és zaj
Merzbow: Sha mo 3000 2003
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Zene és zaj Merzbow zenéje nem decens. Amint egy kritikusa írja, ha otthon a hangszórókból hallgatod, akkor ne csodálkozz, ha a szomszédok azzal csengetnek be, hogy „tényleg minden rendben van?”
Nagyon perverz disznó voltam: lelki szemeim előtt láttam, amint a hormonzavaros lány - aki a villamosutat fülemüle hangján végigcsevegte - füleire illesztem azt a fejhallgatót, amin azelőtt Merzbow Sha mo 3000 című CD-jét hallgattam.

prae.hu

Masami Akita 1956-ban született, Tokyo-ban. Pszichedelikus zenét, progresszív rock-ot, később pedig free jazz-t hallgatott és ez mind befolyásolta későbbi zenéjét. Majd a Tamagawa Egyetemre ment képzőművészetet tanulni: itt hallott Kurt Schwitters szemét-alkotásairól, köztük a Merzbau-ról.

Kurt Schwitters „Az erotikus gyötrelem katedrálisa” című békebeli architektonikus összeállítása ihlette a Merzbow nevet; a „merz” stílus - az organikus és geometrikus kereszteződése. Ahogy Schwitters saját kora képzőművészeti hagyományát támadta forradalmian avantgarde kollázsaival, úgy Akita a zene fogalmát kérdőjelezi meg és ehhez a futurista mozgalomig nyúl vissza. Elfogadja a futuristák technológia- és gépi civilizációszeretetét, zajimádatukat pedig a végletekig viszi.

„Az elektromos berendezés anti-használata volt az első motivációm a hangalkotásra - törött szalagos magnó, elszakadt gitárhúr, elszálló erősítő stb. Úgy gondoltam, hogy amikor elveszítem a kontrollt, ki tudok csalni a berendezésekből egy titkos hangot, ami tudattalan, a berendezés libidója. Aztán próbáltam erősebb folyamatokkal kontrollálni ezt a hangot”.

A Merzbow duóként indult: Masami Akita és Kiyoshi Mizutani (aki önállóan is ismert zeneszerző) párosaként. A stúdiófelvételeken Akita egyedül szerepel, azonban a 1990-es évektől a Merzbow live trió Akita, valamint Reiko A. elektronika és Bara ének, tánc.

Akita tiszta, hamisítatlan zajból komponálja a zenéjét. 1982-ben alapította az első zaj kiadót, Lowest Music and Arts néven. „Próbáltam megalkotni a szabad zene extrém formáját. Először túlságosan is fogalmilag gondolkodtam: kihagytam az összes hangszert, amelyen játszott, vagy amelyhez ért emberi test. Így találtam rá a szalagra. Próbáltam a szalag-gép működtetőjévé válni - élveztem, hogy a szalag egy névtelen médium”.

Merzbow analóg korszaka után a digitális technika felé fordult és egy kicsit érthetőbbé (ütemesebbé) vált. Teljes diszkográfiáját valószínűleg csak maga Masami ismeri, de egy nem hivatalos becslés szerint több mint 170 kazettát, lemezt és CD-t adott ki különböző kiadóknál . Amellett, hogy zajt csap, két könyvet írt az ektrém kultúráról (Scum Culture és Bizarre Sex Moderne), valamint szabadúszó író japán pornómagazinoknál.

„Amikor elkezdtem a Merzbow-t, arra gondoltam, hogy olcsó kazettákat készítek, amelyek egyben fétistárgyak is. Nagyon olcsó felvételek voltak és pornográfiába csomagoltam őket. Számomra a zaj a legerotikusabb hangforma.” (az idézetek az EsoTerra interjúból származnak, 1999-ből).

Talán már érthető, hogy miért éreztem perverznek magam. Merzbow zenéje nem decens. Amint egy kritikusa írja, ha otthon a hangszórókból hallgatod, akkor ne csodálkozz, amikor a szomszédok azzal csengetnek be, hogy „tényleg minden rendben van?”.

Sha mo 3000

Shamo egy japán harci kakas, a Módulo 1000 pedig egy régi brazil pszichedelikus zenekar neve volt. Akita kapott egy késő 60-as, kora 70-es évekből származó brazil pszichedelikus kísérleti zenei anyagot amibe beleszeretett és ebből született a Sha mo 3000 album zenéje. A CD-t csak 900 példányban adták ki.

Ezek a hangok vonzzák az ember figyelmét - ezért zajok. Mellettük nem lehet olvasni vagy beszélgetni. A fémes spektrumról úgy érzed, hogy a fejedben szól, brutális figyelemfelkeltő jellege pedig alig enged dinamikát - váratlanul kezdődik és hirtelen ér véget a hang. Egy-egy elhallgatás után érzed, hogy „kilúgozták” a füledet - értékessé válik a csend. Ugyanakkor ez a zaj-zene konceptuózusan szerveződik „lírai” szólamokkal, „légies ábrándozásokkal” (pl. ghost hide your eyes) és persze drámai fortisszimókkal és igazi zenei csemege white (noise) fülűeknek.


nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Schlanger Tamás és a Sonus Cordis Kvartett a FUGA-ban
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
Mike Cheslik: Hundreds of Beavers
Interjú Molnár Judit Lillával


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés