film
2009. 01. 29.
Dráma és lelkiismeretfurdalás kézikamerás közelképeken
Ujj Mészáros Károly Alena utazása című kisjátékfilmjének bemutatója az Odeon Lloyd moziban
Január 23-án kora este a 40. Magyar Filmszemlén való szereplését megelőzően az Odeon Lloyd moziban debütált barátok, alkotótársak, szakmabeliek és érdeklődők előtt Ujj Mészáros Károly Alena utazása (Alena's Journey) című kisjátékfilmje.
A filmet 2008 nyarán, Szarajevóban forgatta bosnyák színészekkel a bosnyák-magyar stáb. A mintegy 15 pereces alkotás késleltetett információkkal és a végén meglepő fordulattal csattanóra kihegyezett történetet, egy családi (és munkahelyi) drámát bont ki úgy, hogy közben bepillantást enged a családtagok egyéni tragédiáiba is, remek érzékkel megteremtve igen rövid idő alatt a jellemeket és a figurák közötti érzelmi (hatalmi) kapcsolatok hálóját. Méltóság, erő, lelkiismeretfurdalás és megbocsátás exponálódik a rövid, voltaképpen bő fél nap eseményeit elősoroló történetben – végső soron pedig a szeretet és az összetartozás ereje mutatkozik meg benne, aminek az ad valódi súlyt, hogy a másik döntéseinek tiszteletben tartásával járó lemondás fájdalmával párosul.
Nem pusztán a jelen szituáció, hanem a karakterek előtörténetén keresztül a (történelmi) közelmúlt is kirajzolódik, a délszláv háború nyomai nemcsak a szereplők lelkében, a család életében, hanem a kézikamerás hatású képsorokon futó szarajevói épületek falain is felfedezhetőek. Az Alena... nem direkt vagy tanító módon, sokkal inkább jelzésszerűen, egy önmagában is drámai játékfilmes helyzeten keresztül közelít egy város, egy térség és az ott élő emberek traumáihoz. A belsőben felvett képeknek erős hangulatot kölcsönöznek a pusztán vonásokat vagy részleteket mutató közelik és az arcok premier plánjai. A filmszerűséget növeli, hogy a beszéd többször háttérbe húzódik, és átadja a teret a képek megmutató és mesélő erejének. A film alkotói láthatóan pontosan tudták, mit vállaltak, forgatókönyvük jelenetei és a realisztikus felvételeket lírai képsorokkal ötvöző képi megoldásaik a humort sem nélkülözik teljesen – így téve ki az érzelmi hangsúlyokat, és irányítva nem csak kisfilm, hanem a néző hangulatváltozásait is, egészen a több szinten átélt drámai megrendülésig.
Az Alena utazásában nincsen semmi "különös", egyszerűen remekül működik, akár az alkotói oldalt, akár a nézői élményt vizsgáljuk. Bár a képek – nem annyira tartalmuk vagy jellegük, inkább a technika miatt – olykor sterilnek hatnak, a film pedig lehetőségeinél fogva több problémát vagy konfliktust is csak felvet, de végül nem bontja ki ezeket, Ujj Mészáros Károly és stábja mégis nagyon pozitív mérleget zárhat. A rövid játékidő ellenére is megmutatkozó jó játékfilmes megoldások, az ügyesen felépített történet, a finom jelzések és az átélt színészi játék erre megfelelő biztosítéknak bizonyulnak. A csak felvetett történettöredékekben pedig egy nagyjátékfilm lehetősége rejtőzik.
A szerepeket Alena Džebo-Hećo, Dragan Jovičić, Minka Muftić, Semir Krivić és Boris Ler játsszák. A filmet rendező és író Ujj Mészáros Károly neve valószínűleg már senki számára nem ismeretlen, a Gumiember című kisfilmjével a 34. Magyar Filmszemle kísérleti és kisjátékfilmes Fődíját nyerte el, egy évvel később A ház című rövidfilmje a Zsűri különdíját kapta, a tavalyi Szemle egyik nagy kedvence volt a 3 (történet a szerelemről) című, webes pályázatra készült miniszkeccse. Az operatőr az Alena utazása és a 3 (történet a szerelemről) esetében is Szecsanov Martin.
Az Alena utazása a 40. Magyar Filmszemle versenyprogramjában, a kisjátékfilmek között szerepel.
Információk:
www.magyarfilmszemle.hu
www.alenasjourney.com
Nem pusztán a jelen szituáció, hanem a karakterek előtörténetén keresztül a (történelmi) közelmúlt is kirajzolódik, a délszláv háború nyomai nemcsak a szereplők lelkében, a család életében, hanem a kézikamerás hatású képsorokon futó szarajevói épületek falain is felfedezhetőek. Az Alena... nem direkt vagy tanító módon, sokkal inkább jelzésszerűen, egy önmagában is drámai játékfilmes helyzeten keresztül közelít egy város, egy térség és az ott élő emberek traumáihoz. A belsőben felvett képeknek erős hangulatot kölcsönöznek a pusztán vonásokat vagy részleteket mutató közelik és az arcok premier plánjai. A filmszerűséget növeli, hogy a beszéd többször háttérbe húzódik, és átadja a teret a képek megmutató és mesélő erejének. A film alkotói láthatóan pontosan tudták, mit vállaltak, forgatókönyvük jelenetei és a realisztikus felvételeket lírai képsorokkal ötvöző képi megoldásaik a humort sem nélkülözik teljesen – így téve ki az érzelmi hangsúlyokat, és irányítva nem csak kisfilm, hanem a néző hangulatváltozásait is, egészen a több szinten átélt drámai megrendülésig.
Az Alena utazásában nincsen semmi "különös", egyszerűen remekül működik, akár az alkotói oldalt, akár a nézői élményt vizsgáljuk. Bár a képek – nem annyira tartalmuk vagy jellegük, inkább a technika miatt – olykor sterilnek hatnak, a film pedig lehetőségeinél fogva több problémát vagy konfliktust is csak felvet, de végül nem bontja ki ezeket, Ujj Mészáros Károly és stábja mégis nagyon pozitív mérleget zárhat. A rövid játékidő ellenére is megmutatkozó jó játékfilmes megoldások, az ügyesen felépített történet, a finom jelzések és az átélt színészi játék erre megfelelő biztosítéknak bizonyulnak. A csak felvetett történettöredékekben pedig egy nagyjátékfilm lehetősége rejtőzik.
A szerepeket Alena Džebo-Hećo, Dragan Jovičić, Minka Muftić, Semir Krivić és Boris Ler játsszák. A filmet rendező és író Ujj Mészáros Károly neve valószínűleg már senki számára nem ismeretlen, a Gumiember című kisfilmjével a 34. Magyar Filmszemle kísérleti és kisjátékfilmes Fődíját nyerte el, egy évvel később A ház című rövidfilmje a Zsűri különdíját kapta, a tavalyi Szemle egyik nagy kedvence volt a 3 (történet a szerelemről) című, webes pályázatra készült miniszkeccse. Az operatőr az Alena utazása és a 3 (történet a szerelemről) esetében is Szecsanov Martin.
Az Alena utazása a 40. Magyar Filmszemle versenyprogramjában, a kisjátékfilmek között szerepel.
Információk:
www.magyarfilmszemle.hu
www.alenasjourney.com
További írások a rovatból
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon