bezár
 

art&design

2009. 01. 20.
Kreativitás, FAFEJ, INDIGO
Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenységéről
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Kreativitás, FAFEJ, INDIGO Volt egyszer az 1970-es, 1980-as években egy alternatív művészeti csoport Budapesten. Megfordult benne az avantgárd szcéna szinte minden jelentős képviselője; képzőművészek, színházrendezők, filmesek, zenészek…

Egy eldugott, nyolcadik kerületi kultúrház rajzszakkörének keretei között, a kreativitás jegyében kezdődött… A csoportot először Kreatív Csoportnak (később Krecso) nevezték el, majd FAFEJnek (Fantáziafejlesztő gyakorlatok) majd INDIGOnak (InterDiszciplinárisGondolkodás). Aki létrehozta, Erdély Miklós (1928-1986), az életében alig elismert, mégis az egyik legnagyobb hatású avantgárd művész: építész, képzőművész, író, filmes. Az avantgárd második hullámának erről a leginspirálóbb időszakáról jelent meg egy könyv Kreativitási gyakorlatok, FAFEJ, INDIGO – Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége 1975-1986 címmel. A kötetet két művészettörténész állította össze, Szőke Annamária és Hornyik Sándor.  Krecso, FAFEJ, INDIGO
Egy kis, alternatív kultúrházban…

Az Erdély-életmű feldolgozásának jelentős lépése ez a kötet, mely dokumentumgyűjteményként szolgálhat a kutatóknak és hasznos lehet az életművet fontosnak tartó fiatalabb művészgenerációk számára is. Az 1998-ban a Műcsarnokban megrendezett életmű kiállításon Erdély Miklós egykori munkatársának, Maurer Dórának a tanítványa, Kapitány András Erdély több jelentős installációját rekonstruálta Szőke Annamária segítségével, aki egyetemi művészettörténeti tanulmányait követően lett az 1986-ban elhunyt művész hagyatékának egyik gondozója. Külön mutatták be Erdély Miklós pedagógiai tevékenységét. Ebben a munkában asszisztensként közreműködött Hornyik Sándor fiatal művészettörténész, aki az INDIGO csoportról írta a szakdolgozatát. Hogyan is kezdődik az INDIGO története?  Papp Tamás népművelő 1975-ben meghívta Maurer Dórát és Erdély Miklóst, hogy tanítsanak rajzot illetve szobrászatot a Ganz Mávag Művelődési Központ rajzszakkörében. Közösen kitaláltak egy másfajta tanfolyamot is, amit először Mozgástervezési és kivitelezési gyakorlatoknak, később Kreativitási gyakorlatoknak neveztek. Több volt ez, mint egy, csak a művészet iránt érdeklődő, főiskolára jelentkezni akaró fiataloknak előképzést nyújtó szakkör. Később autonóm képzési formává alakult, a mozgásra, a művészeti alkotófolyamat elemzésére, kísérletezésre és a közös alkotásra helyezték a hangsúlyt. Megmaradt a gyakorlatok leírása is: például úgy ültették le a hallgatókat, hogy az egyik kezüket egy zsinórral egymáshoz kötötték; így az egyik rajzmozdulata a másikat is befolyásolta. A gyakorlat végén értékelték a létrejövő érdekes, szokatlan formációkat. Elsőként használták föl művészi céllal a még nagyon kezdetleges, kevesek számára hozzáférhető videótechnikát és filmre is készítettek gyakorlatokat. A film webes feldolgozása az Artpool Művészetkutató Központ honlapján tekinthető meg.

prae.hu

 

Kreatív és  interdiszciplináris


Az avantgárd művészetfelfogása szerint a művésznek valami teljesen újat kell létrehoznia. Ez Erdély Miklós esetében több művészeti ágban érvényre jutott. A filmben, a képzőművészetben és a költészetben egyaránt alkalmazta a montázst, mint alkotási elvet. Gondolkodásában meghatározó volt Erika Landau kreativitásról írt, magyarul a hetvenes évek közepén megjelent könyve, amely tárgyalja a kreativitásról szóló különféle felfogásokat, és a kreativitásra nevelés fontosságát. Erdély interdiszciplináris, azaz több tudományágat, szakterületet közösen érintő kurzust vezetett, mely az 1978 végén alakult INDIGO csoport nevében már meg is jelent. Előzményeként, 1977-ben elkezdett egy fantáziafejlesztő gyakorlatokkal foglalkozó kurzust, FAFEJ néven. A Kreativitási gyakorlatok-korszakban kapcsolatban voltak az Új Zenei Stúdió tagjaival is, Sáry Lászlóval, Jeney Zoltánnal, Vidovszky Lászlóval. Krecso, FAFEJ, INDIGO 

A szén, a homok meg az aludttej

Az INDIGO csoport tematikus kiállításai közül az első a szénre, mint anyagra épült. A hagyományos szénrajzok helyett, de azok felhasználásával létrehoztak például egy environmentet: a padlót vastagon beterítették koksszal, kiállítottak egy női aktot ábrázoló szénrajzot csirkeháló alatt, egy másik szénnel készült aktot pedig kályhacsővel világítottak meg. Szintén anyaghoz kötődött a Homok és mozgásformái kiállítás, amelyről ezt írta Erdély: „Sokat bíztunk egy körülbelül 6 köbméteres homokdűne viszonylagos monumentalitására, de egy fölé akasztott fregoli (Böröcz András) árnyéka hazaivá zsugorította ezt a verőfényt és tikkadtságot árasztó szobaszaharát. A fregolira erősített kék celofán árnyékába szélfútta homokot vetítettünk, enyhítve a hőség képzetét.” Később megrendezték a Művészkijárat című tárlatot, amelynek témája a jel és jelentés volt. Ennek előzménye az volt, hogy – mint Erdély írta az 1981-es INDIGO-katalógusban: „A Budapesti Nemzetközi Szemiológiai Kongresszus szervezőitől megbízást kaptunk, hogy rendezzünk egy, a kongresszussal kapcsolatos bemutatót. Bár később a rendezőbizottság ettől művészetpolitikai okokból eltekintett, mi a kiállítást mégis megtartottuk az INDIGO csoport kiállítási sorozatának keretében.” A Művészkijáraton különféle anyagokból hoztak létre installációt: egy hatalmas medencét teleöntöttek tejjel, s miután az megaludt, indigópapírokat helyeztek és prizmán keresztül szivárványt vetítettek rá, majd befújták spray-vel. De „anyagtalan” témákat is feldolgoztak, mint például a Hűség című kiállításon, amelyen elvont formában is próbálták megjeleníteni a hűség fogalmát. Erdély például vett két nagy fanyelű kést, és úgy kalapálta őket össze, hogy mindkettő hegye belefúródott a másik fanyelébe, Enyedi Ildikó egy gyümölccsel leevett ingbe belevasalta a gyümölcsfoltot, Ulrich Péter akciója pedig ez volt: egy föltekert fáslit kigurítani, majd a másik végéről föltekerni. Utolsó kiállításukat 1984-ben rendezték, Ami személyes és ami szent címmel, amelynek keretében Simone Weil könyvcímére, illetve mondatára készítettek munkákat.

 

A csoportok szellemiségének örökösei


Ebben az időszakban a zen népszerűsége jelentősen növekedett a nyugati világban, és Erdély számára mintául szolgált a zen tanító furcsa reakciója a tanítvány kérdésére, vagy a kérdésfeltevés szokatlansága, amit a csoportfoglalkozásokon és mindennapjaiban is alkalmazott. Sok, ma is neves művész volt „indigós”, köztük Enyedi Ildikó filmrendező; Peternák Miklós és Sugár János, akik a Képzőművészeti Egyetem Intermédia Intézetének - amely bizonyos értelemben Erdély tanítási módszerének az örököse tanárai; a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (korábban Magyar Iparművészeti Egyetem) tanító Szirtes János és Böröcz András képzőművész, aki Révész L. Lászlóval indigós korukban közös performance-okat hozott létre. Erdély Miklós halála után többen úgy gondolták, hogy a hazai művészeti szcénában nincs mit tovább keresniük.  Böröcz András például New Yorkban él, Lábas Zoltán díszlettervező, Bori Bálint és Nemesi Tivadar képzőművészek Németországban telepedtek le.


Értékes dokumentumok


A könyv alapja az Erdély Dániel és Nemesi Tivadar által tervezett, 1981-ben megjelent katalógus és Hornyik Sándor szakdolgozata volt, amely Szőke Annamária témavezetésével született. Az „alapanyag” sok képpel, adattal, szöveggel, dokumentummal bővült a szerkesztés során, többek között most olvasható először az egyik INDIGO-összejövetel fönnmaradt hanganyagának átirata. A kiadványt bibliográfia és kronológia teszi teljessé. A 532 oldalas kötetet négy kiadó közösen jegyzi: a Böröcz András és László által létrehozott 2B Alapítvány, a Gondolat Kiadó, az Erdély Miklós Alapítvány és az MTA Művészettörténeti Kutató Intézete, amelynek igazgatója, Beke László, az Erdély-hagyaték egyik gondozója, szintén tagja az Erdély Miklós Alapítványnak. A kiadás anyagi támogatásához Louise McCagg amerikai szobrásznő, az Erdély család régi barátja is hozzájárult.

   A borító

KREATIVITÁSI GYAKORLATOK, FAFEJ, INDIGO

Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége 1975-1986

összeállította: Hornyik Sándor és Szőke Annamária

MTA Művészettörténeti Kutatóintézet – Gondolat Kiadó – 2B Alapítvány – Erdély Miklós Alapítvány

Budapest, 2008

532 oldal

Ára: 4800 forint

nyomtat

Szerzők

-- Szepesi Dóra --


További írások a rovatból

art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Interjú Molnár Judit Lillával
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Ilyen volt a Margó első napja
A Rémségek kicsiny boltja a Pesti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés