bezár
 

art&design

2009. 01. 14.
Mindig ugyanaz a nő
Enki Bilal: A szörny ébredése / December 32
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mindig ugyanaz a nő Néhány évvel ezelőtt a vájtszeműek különös filmre figyelhettek föl: az Immortel (Ad Vitam) a hazai mozik műsorán Halhatatlanok címmel futott, nagyon rövid ideig. A meglehetősen zavaros befejezésű, talán rossz, ám kétségtelenül különös filmet Enki Bilal jegyezte, és saját legendás képregényének, a Nikopol-trilógiának első két kötetét dolgozta fel.

Akkoriban (2004-ben járunk) még nem volt annyira jellemző hús-vér szereplők és digitális figurák együttese és talán a grafika miatt is  a film valami számítógépes játék bő lére eresztett átvezető képsorainak tűnt inkább – mindenesetre a látvány és a hangulat a lehető legtökéletesebben jelenítette meg Bilal sajátos univerzumát. A repülő piramissal érkező egyiptomi istenek hatalmi játszmája nagyon kék, cyberpunk-beütésű világban játszódott, újkeletű vallási szektákkal, párhuzamos létsíkokkal, arcfestett lényekkel.

Szinte ugyanezek a díszletei a bosnyák származású francia képregényalkotó életműve másik jelentős fejezetének, a Szörny-tetralógiának is, amely 1998 és 2007 között látott napvilágot és első két kötetét a Titkos Fiók jóvoltából már magyarul is olvashatjuk. A történet gyökerei azonban személyes vonatkozásúak: a szereplők közös sorsa egy szétbombázott szarajevói kórházban kezdődik, mindhárman árvák és újszülöttek és odakinn háború dúl. bilal1 Nagy méretű képért ide kattints!

A főszereplő, Nike Hatzfield (egy cipőmárkáról és arról az idegenről kapta a nevét, aki csecsemőként megtalálta őt) az emlékezés specialistája. Az első kötet elején életének tizennyolcadik napjáig képes visszaemlékezni, s később, ahogy haladunk előre, egészen a nulladikig, azaz születése napjáig képes emlékezni, egyre biztosabbá válik, hogy különös kapocs köti össze a másik két szarajevói árvával, Leylával és Amirral.

A tetralógia felének ismeretében nehéz érdemben beszélni a történetről: az első kötetben egy fundamentalista szekta világuralmi törekvései állnak a központban, aztán előrehaladván felsejlik, hogy ők talán csak másodhegedűsök a valószínűsíthető Szörny, a gusztustalan Warhole doktor mellett, aki minden eszközt bevet, hogy megtaláljon egy Sasfészek nevezetű helyet, amely talán az emberiség kezdetének ősi titkát rejti magában. Spiritualitás és emlékezés (ez főleg a főszereplő néha mesterkélt monológjaiban érhető tetten) – egyelőre ez a két fő motívuma a történetnek, miközben Philip K. Dick szellemisége is felsejlik az emberi másolatok identitáskeresése kapcsán. A kérdéseket már feltették, remélhetőleg nem fogunk csalódni a válaszokban.

Az amerikai képregénydömping hatására talán sokakban élhet téves kép a kilencedik művészetről. E két kötet a legjobb európai – francia – hagyományoknak megfelelően szerzői mű, a látvány és a történet mind kizárólag az alkotó tehetségét és szaktudását tükrözi, nélkülözve bármiféle számítógépes zsonglőrködést, divatos cicomát. bilal2 Nagy képért ide kattints!

Bilal rajzstílusa korábbi munkáihoz képest az idők folyamán leegyszerűsödött, letisztázódott, a Nikopol részletgazdag, barokkos vizuálorgiáját egy olykor már-már vázlatszerű, ám kétségkívül expresszívebb látványvilág vette át, és így jóval zaklatottabbá, nyomasztóbbá is vált. Mint valami rákos daganat, az eget lépten-nyomon aknákhoz hasonló pacák gubancolják be, a kontúrok karcosabbak és a sokszor nyers vonalazás is a pusztulás érzetét erősíti. Ami viszont zavaró lehet: noha a főbb férfikarakterek is hasonló vonásokkal rendelkeznek, Bilal továbbra is ugyanazt a nőt rajzolja, mint korábban, ezért a három fontosabb női szereplő megkülönböztetése olykor nem egyszerű, csupán a szem, a haj illetve a bőr színe nyújthat segítséget.

Ennek, illetve az elbeszélés dinamikájának kisebb-nagyobb döccenői ellenére kiváló, tartalmas olvasmány lehet az érettebb képregények kedvelőinek, bár aki nem szeretné a legizgalmasabb jeleneteknél kényszerűen letenni, feltétlenül várja meg a következő két kötet megjelenését.


Enki Bilal: A szörny ébredése / December 32
Ford.: Szalmási Szilárd
Titkos Fiók, 2006/2008
72/68 lap, 2500 Ft.
 

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Lakatos István --


További írások a rovatból

Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Megnyitószöveg Dóra Emese és Hu-Yang Kamilla közös kiállításához
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés