bezár
 

film

2009. 01. 11.
Élvezed, amikor te vagy az áldozat?
Kirill Serebrennikov - Az áldozatkaszkadőr
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Élvezed, amikor te vagy az áldozat? Az áldozatkaszkadőr tragikomédia, némi Hamlet-beütéssel. Mély és sötét, mint Alíz nyulának az ürege, és épp ennyire abszurd is. A gyilkosságok újrajátszásában szereplő Valya története az élet értelméről (értelmetlenségéről?) szól.
Ki hallott már áldozatkaszkadőrről? A filmből az derül ki: Oroszország rendfenntartó erőinek egy kötelessége, hogy a már elfogott és gyilkossággal megalapozottan vádolható gyanúsítottakat megajándékozzák még egy halvány (tehát nem létező) eséllyel, azáltal, hogy a bűntettet pillanatról-pillanatra rekonstruálják, mert ki tudja, talán mégis csak véletlen balesetről van szó. Az áldozat dublőrének szerepe felesleges állás egy felesleges embernek  – gondolhatnánk. Valya, történetünk főhőse mégis élvezi. Talán színészi ambícióit éli ki ez úton, vagy életbölcsességét igyekszik gyarapítani a gyilkosok és gyilkosságok pontos megismerése által. Erre nem derül fény. Mégis, nem hagy nyugodni az egész film folyamán: miért bohóckodja végig az abszurd helyezetek sorát ez a jobb sorsra érdemes fiatalember?  Az áldozatkaszkadőr Bár próbálják feledtetni velünk ezt a problémát a folyamatosan sorjázó abszurd szituációk: egy "vízbefúlás" története a medence partján újrajátszva, egy ablakon "kizuhanó" nő Valya által megszemélyesítve, a rendőrkapitány nagymonológja a japán étteremben – egytől-egyig gyöngyszemek. Ugyanígy a karakterek: remekül kidolgozott, valahogy „mélyről orosz” mindegyikük. A színészek pedig egyszerűen zseniálisan alakítanak. Nem csak a helyszínek tűnhetnek ismerősnek a magyar néző számára, a problémák is hasonlónak, és az azokra adott válaszok döbbentenek rá minket az orosz lélek mélységeire. Az áldozatkaszkadőr A történet sajátos luxusa a kissé feleslegesnek érezhető hamleti szál, konkrétan az, hogy Valya apjának szelleme visszatér elmondani a fiának: az anyja mérgezte meg a náluk lakó nagybácsi segítségével. Ám a fiú bosszújának nagyvonalú eleganciája és eredetisége már-már a koreai bosszúfilmek stílusát idézi. A kamerakezelés is remek, az pedig, hogy Valya néhány felfokozott, csak a képzeletében lezajló reakcióját fekete-fehér animáció segítségével láthatjuk megelevenedni, nem csak remek húzás, hanem a mozi stílusának és hangulatának markáns vonása is  – mivel a megoldás csöppet sem lóg ki a történetvezetésből, sőt kihangsúlyozza a cselekmény „sötét” tónusát, alkalmi felbukkanásai pedig mintegy pihenőt nyújtanak a néző számára, ráadásul más szemszögből is megvilágítják a történteket.

Arra a kérdésre pedig, hogy miért is kaszkadőrködik Valya, talán csak annyi a válasz, hogy szereti játszani az áldozatot. Egyszerű válasz ez - egy abszurd világban. Az áldozatkaszkadőr Manapság talán nem elég gyakran sodor át a jeges szél valamire való orosz filmet hazánkba. Az, hogy most – ha kicsit késve is – épp egy ilyen színvonalas feketekomédia jutott el a magyar moziba, egész nagy eseménynek számít az orosz film rajongói számára. Remélem, sűrűbben lesz szerencsénk hasonló alkalmat ünnepelni.


Az áldozatkaszkadőr (Izobrazhaya zhertvu / Playing the Victim)
színes feliratos orosz vígjáték, 97 perc, 2006.
16 éven aluliak számára nem ajánlott. 
Dolby Surround
Rendező: Kirill Serebrennikov
Szereplők: Yuri Chursin, Vitali Khayev, Aleksandr Ilyin, Marat Basharov
Forgalmazza: Cirko Film

 

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Farkas Zsolt --


További írások a rovatból

Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián
Coralie Fargeat: A szer
Luca Guadagnino filmjében elszabadulnak a vágyak és a képzelet

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról
Egy mozgástanulmány


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés