bezár
 

film

2009. 01. 05.
Magányos hősök óriásrobottal
Hideaki Anno: Evangelion 1.0 (Nem) vagy egyedül
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Magányos hősök óriásrobottal Az Anilogue fesztiválon, az Uránia filmszínházban a japán rajzfilm kedvelői egy igazi kultanimével ismerkedhettek meg. Az Evangelion 1.0: (Nem) vagy egyedül hatalmas sikert aratott Japánban, az idei Tokiói Nemzetközi Anime Rendezvényen az év animéje címet nyerte el. A történet során egy gépmonstrumban ülő, szorongó tizenévesnek kell a világot megmentenie: óriásrobotok és egzisztencialista dráma még nem került egymáshoz ilyen közel.

prae.hu

Az Evangelion (vagy ahogy a rajongók nevezik: Eva) története 1995-ig nyúlik vissza, ugyanis ekkor tűzte műsorára a japán TV Tokyo csatorna az eredetileg huszonhat részes anime-szériát. Bár mecha-sorozatként indult, melyben hatalmas robotok (mechák) küzdenek idegen lények ellen, az Evangelion a történet előrehaladtával egyre több filozófiai és pszichológiai kérdést vetett fel. A monumentális összecsapásokat az óriásrobotokat vezérlő fiatalok lelki világának mélyreható elemzése ellenpontozta, mely alól a főhősök mellett a mellékszereplők se maradtak ki. Az Eva komoly tematikáján túl erőszakos jeleneteivel is felhívta magára a média figyelmét, a botrány elszenvedője az ugyancsak az idősebb korosztályt megcélzó Cowboy Bebop című sorozat volt, melynek huszonhat részéből a TV Tokyo első körben csak tizenkettőt sugárzott.

Az Eva-széria hatalmas rajongótábort gyűjtött maga köré, 97-ben Halál és Feltámadás (Evangelion: Death & Rebirth) és Evangelion vége (End of Evangelion) címmel egész estés mozifilmek is készültek belőle. Bár Hideaki Anno a filozófiai mélységű sorozat sikere után könnyedebb hangvételű animéket készített, és az élőszereplős filmek rendezésébe is belekóstolt, 2007-ben úgy határozott, újra előveszi a kultikus sorozatot, hogy egy négy részes mozifilmként rajzolja és értelmezze újra.
Shinji Tokyo
Az Evangelion 1.0-ban a poszt-apokaliptikus Tokió 3-at egy hatalmas, felhőkarcoló nagyságú lény, egy Angel támadja meg, aki ellen a hadsereg tankjai, rakétái és egyéb harcieszközei hatástalannak bizonyulnak. A város alatti NERV nevezetű titkos szervezet azonban új, pusztító erejű fegyvert hoz létre, az Angelhez képest ugyancsak nagy méretű Eva névre hallgató óriásrobotot, mely az emberiség utolsó esélye a semmiből érkező idegen ellen.

A támadással egy időben érkezik a csatatérré vált Tokióba Ikari Shinji, a félénk tizenéves, hogy újra találkozzon gyerekkora óta nem látott apjával, Gendóval, aki történetesen a NERV vezetője. A fiú apai szeretet helyett hidegséget kap a vasszigorú férfitól, aki gyerekét csak azért hivatta magához, hogy az a hatalmas Evát irányítsa. A világ megmentése mellett az erősebb hangsúly Shinji lelki problémáira helyeződik: az apjának való folyamatos megfelelési kényszer miatt a fiú állandó feszültség alatt áll, mechája fémpáncéljának belsejében minden egyes eltöltött másodperc maga a pokol. Diákélete sem fényes, egyik osztálytársa pikkel rá, amiért húga megsérült az Angellel vívott harc során (ezt jól irányzott ütéssel a fiú tudtára is adja). Shinji azonban kénytelen a feladattal megbirkózni, a szervezet számára kapcsolódási pontot jelent apjához és társaihoz: Reihez, egy másik Evát vezető fiatal lányhoz, és Misatóhoz az egyedülálló, Shinji felett anyáskodó parancsnokhoz.
Eva 
A főszereplő kételyekkel küzd küldetésével kapcsolatban: folyamatosan megkérdőjelezi feladatának értelmét és folytathatóságát. Más anime-sorozatok szereplőitől eltérően Shinjit nem érdekli a harc, az ellenfeleivel vívott csatákat sem könyveli el saját fejlődésének újabb lépcsőiként. Munkájától teljesen elidegenedik, egy-egy missziója befejeztével a szervezettől való távozását fontolgatja. A többi szereplőről se mondható el, hogy boldog: a NERV tudósa, Ritsuko hideg precizítással végzi munkáját, a halk Rei marionettbábuként teljesíti a parancsokat, és bár Misato látszatra jó kedélyű, üres perceiben érezzük, hogy elhagyatott.

Az Evangelion szereplői magányos hősök - a szó legigazibb értelmében: társtalanok, mindennapjaikat az egyedüllét jellemzi, a harcok feszültségteli percei után a győzelem érzése helyett is csak az üresség lesz úrrá rajtuk. A szereplőkhöz hasonlóan a táj is magányos, Tokió csendesen várja égig érő felhőkarcolóival és üres utcáival a következő támadást.
Shinji Misato
Az Evangelion 1.0 az eredeti TV sorozat első hat részét dolgozza fel, a fanok számára '95 óta már klasszikussá vált képsorok mértani pontossággal köszönnek vissza, az egyetlen különbség, hogy a karakterek és a harcirobotok körvonalai élesebbek, a színek élénkebbek lettek, míg a harcokat CG-animációval dúsították fel. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a készítők csupán újracsomagolták az eredeti verziót, mint ahogy azt a kilencvenes évek másik klasszikusának a Ghost in the Shellnek ugyancsak idei újragondolása tette: a következő Eva-filmekben egyre több új jelenet és szereplő várható, így az alaptörténet is változni fog.

A rendező poszt-apokaliptikus jövőképe nemcsak egy támadás utáni világ csendjét, hanem az emberi lelkek kiüresedését is vizsgálja. A pesszimista hangulat az eredeti sorozaton is végigvonult, Shinji és a többi szereplő kálváriája a teljes kilátástalansággal és sokkoló, nem várt fordulatokkal taglózta le közönségét. Bár az Evangelion 1.0 záróképe a szériától eltérő cselekményt sejtet, a nyomasztó érzés továbbra is garantált. A kérdés csak az, mennyiben fog megváltozni az új, egész estés filmek története, és vajon a folytatásban Anno a tévésorozatnál sötétebb tónusokkal fogja-e újrafesteni vízióját. Reméljük, a választ harmarosan megtudjuk, és a 2009-es Anilogue fesztiválon újra a mechák dübörgő lépteitől lesz hangos az Uránia moziterme.
 


Evangelion 1.0 (Nem) vagy egyedül (Evangerion Shin Gekijōban: Jo
Színes, feliratos japán animációs film. 98 perc, 2007.
Rendezte: Hideaki Anno
Szereplők: Megumi Ogata, Megumi Hayashibara, Kotono Mitsuishi
6. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál, Uránia, 2008.
nyomtat

Szerzők

-- Szabó Dénes --


További írások a rovatból

Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Szilágyi Zsófia filmrendezővel Január 2. című filmjéről
Velencében láttuk Pablo Larraín és Pedro Almodóvar új filmjét

Más művészeti ágakról

Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban
Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés