bezár
 

zene

2008. 12. 27.
Bájos kikapcsol(ód)ás
Tara Fuki és Sväng koncert a Művészetek Palotájában, 2008. december 9.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bájos kikapcsol(ód)ás Higgyék el, valóban mókás volt, amikor egy rossz mobil (óra) következtében összezavarodott időérzékkel, egy nappal korábban és 10 perc késéssel, rohanástól lihegve beültem a nézőtérre, majd abban a pillanatban rájöttem, hogy rossz időben és rossz helyen járok. Jócskán zsúfolt koncertprogramom „pihenőnapján” tévedtem be ide, a másnapi koncert elé rohanva, Tara Fuki és Sväng koncertjére. Szóval némi kikapcsolódásként, a túlzott kritikai élt feledve fogalmazom meg élményeimet és benyomásaimat.
Azért sem tartott sokáig felismernem, hogy nem Ránki Dezsőt és Klukon Editet, vagy az UMZE-t látom, hanem a két fiatal cseh csellistalányt (micsoda alliteráció), mert nem ez az első alkalom, hogy látom Tara Fukit, és megfogalmazom benyomásaimat róluk. Az A38-on ugyan a tömegen keresztül, de testközelben, most hatalmas távolságra láttam őket, a két élmény mégis nagyon hasonló (bár talán itt egy kicsit „improvizáltabbnak” tűnt a produkció).

A két, 20-as éveiben járó csellistalány egyszerű, hétköznapi ruhába öltözött, és hogy pontosan fogalmazzak, nem szépek voltak, hanem bájosak. Talán túlzottan elkérgesedett a szívem, de nehéz elképzelnem, hogy mindaz az egyszerű és tiszta romantika, ami a két lányt körbelengi, nem tudatos marketing fogás. Ugyanis nagyon jól „végzi a dolgát”: a barna hajú lány elbűvülően egyszerű angolsággal beszél (gondosan beillesztve a lemez-reklámot, ezúttal konyhacsempének ajánlva a két monokróm CD-t). Technikailag korrektül játszanak a csellón, azaz viszonylag egyszerű dolgokat, hibátlanul. Ahogy az ének is korrekt: egyszerűen, minden bonyolítás nélkül, mindent jó helyen. Bájosan, amibe még az az internacionalizmus is belefér, hogy csehek, akik angolul beszélnek, és lengyelül (időnként pedig franciául) énekelnek.



Tara Fuki: V dymu

prae.hu


A zene leginkább Jan Garbarek folkosabb beütésű lemezeire emlékeztet, ám a norvég szaxofonos zsenialitása és az egyszerűség ellenére is fantáziadús hangszerelése nélkül. „Egy szám, vagy kettő még jó, három már sok belőle” hallom valakinek a hangját a szünetben. Nem én mondtam. Szerintem olyan bájosan romantikusak, hogy ilyet nem illik gondolni/mondani róluk.

Szóval egy rossz szót sem mondhatok Tara Fukiról: némi ráadás és huzamos tapsvihar után – időben – levonultak a színpadról. A szünet után négy szájharmonikás vette be a terepet.
Svang
A Sväng zenészei meglehetősen furcsa szájharmonikákon játszanak, bevallom, én még sosem láttam ezelőtt néhányat közülük. Legfurcsább a basszus-szájharmonika volt, amely – valószínűleg legalább részben a kierősítés miatt – néha szinte vonósszerű (szub)basszust hozott. Összességében azonban uralkodott a szájharmonika-hangzás, a szájharmonikán megszokott technikák: egy herflis „akkordozott”, egy másik „szólózott”, a harmadik „basszusozott”, a negyedik itt-ott beszállt az összhangzatba. Szóval alapvetően (harmonikás) harmonikus (hogy halmozzuk az alliterációt) zenei gondolkodás, amiben egy picit túl sok a négy, éppen eggyel meghaladja a bűvös hármas számot. Zenéjük egyetlen pillanatra sem lépett át a négyszólamúságba.

Amit hallottunk, a repertoár valóban lenyűgöző volt: különösen az aszimmetrikus ritmusok, az orosz, cigány, román, bolgár és szerb ütemek. Technikailag is lenyűgöző volt a tudásuk: amit a szájharmonikán tudni lehet, azt hozták. Csak azon túl nem. Márpedig a koncert vége felé egyre nyomasztóbbá vált a monoton szájharmonika-hangzás, és vágytam már valami szokatlanra, valami rendellenesre, ami több a megszokottnál. Hiába.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/agYGuaQ904E&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/agYGuaQ904E&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Ezért a koncert utáni jól megérdemelt vastaps közben azon tanakodtam, hogy valóban jó döntés volt az, hogy a két együttes nem önálló koncerttel mutatkozott be, ám meglehetősen szerencsétlen volt a jelen összetétel: valamilyen nagyobb hangszerparkkal (és hangszínváltozatossággal) rendelkező együttessel párosítva mindketten kielégítő koncertélményt nyújtottak volna. Így azonban az egész koncertből csak a némiképp üres báj benyomása maradt.

Tara Fuki:
Andrea Konstankiewicz – cselló, ének
Dorota Barová – cselló, ének

Sväng:
Eero Grundström – diatonikus és kromatikus harmonika
dr. Jouko Kyhälä – akkordharmonika, diatonikus és kromatikus harmonika
Pasi Leino – basszusharmonika
Eero Turkka – diatonikus és kromatikus harmonika


Sväng

A zenekart Dr. Jouko Kyhälä, a helsinki Sibelius Akadémia tanára alapította meg tanítványaival. Játékuk varázsát az adja, hogy a balkáni cigányzenétől, az orosz valceren és a finn tangón át egészen az erdélyi népzenéig bármilyen muzsikát azonos hitellel játszanak – mégpedig úgy, hogy a hangzásból egyértelműen kivehető, mikor melyik hangszert imitálják.

Tara Fuki

2000-ben, Brnóban alapított duó. A csellista-énekes lányok három albumot jelentettek meg eddig, miközben bejárták a világot.

 

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről

Más művészeti ágakról

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés