színház
2008. 12. 01.
Szabó Réka és a hét törpe
Aritmiás szívek klubja a MU Színházban
Arról lehet megismerni, hogy nem vagyok egyéniség. Önök szerint ez a mondat vicces? Szerintem igen, még ha ebben a véleményben füllel hallhatólag nem osztoztak is a nézők. Mindenesetre nem ez az egyetlen aranyköpés Szabó Réka Tünet Együttesének előadásában.
Színészek jelennek meg az előtérben bekötött szemmel. Egyesével, az utcáról, tettetve nekimennek az embereknek, mert ugye nem látnak, szóba elegyednek, és nyilvánvalóan röhögnek magukban, hogy most a sok civil azon gondolkozik, vajon ez már az előadás része-e. A hét színész (felnőtt ruhájukon hátul kis hímzett óvodásoknak való jel: napocska, holdacska, imbuszkulcs miegymás) a nézőket tehát már a kezdet előtt bevonja, olyan színész is akad, aki felkísérteti magát a színházterembe az előtérből. Majd kezdetét veszi az előadás. Az egyik bekötött szemű férfi megszólítja a közönséget, hogy valaki jöjjön ki, segítsen a játékban. És egy hölgy, mit ad Isten, épp az első sor közepéről, vállalkozik is, kimegy, elindítja a játékot.
Alapvetően gyerekjátékok stilizációit láthatjuk, illetve ritmikus mozgássorokat, melyekhez maguk szolgáltatják a zenét is – dobolással, tapsolással, de az etűdsorozat mindegyikét megszakítja egy-egy játékos. Játékosok tényleg, nemcsak mert színházban játszanak, hanem mert játékot játszanak. Fogócska, erre csörög a dió, egymás utánzása, ismétlése, sírás, nevetés.
Látványos és hangulatos is az este, nem nélkülözi a szellemességet, az erotikát, és legfőképpen hangsúlyos a játéktól való eltávolodás, amikor is kifejezetten agresszívba, durvába billennek át. A durvaság megjelenik már magában a játék megszakításában, illetve a többiek reakciójában, és feltűnik a szavakban, hangokban egyaránt (gondolhatunk itt a visításra, amit polifonikus kórusműként prezentálnak, és ami ebben a formában inkább komikus), és természetesen a mozdulatokban.
A szöveg meglehetősen primér, legtöbbször improvizatív, gyerekhisztériát idéző, egymás túlkiabálása. És még ha helyenként valóban szellemes és nyelvileg játékos lesz is tőle az előadás (például a mikrofont játszó és az abba belebeszélő szereplő duettje, melynek során a mikrofon mondhatni önálló életre kel, és a maga belátása szerint hangosítja ki és visszhangozza a belé mondott szöveget), a tánc inkább mondható a darab erősségének. Itt sem a finomság mutatkozik meg elsősorban; legtöbbször nyers mozgássorokat láthatunk.
Bár néhány párna kirepül a nagy dobálózásban a nézőtérre, ezen kívül mintha megfeledkeztek volna a néző-színész összjátékról. Nagy kár, ha már egyszer beindult. A végén azonban elsötétül a tér, és egy kis reflektort engednek le a nézőtér első sorába – szép. Persze, a színpadon nincs semmi izgalmas, a szeánsz véget ért, felejtsük el a gyerek–felnőtt, játék–nem játék feszültséget, világítsunk meg egyre közelebbről egy kommersz nézőtéri széket, világítsunk rá szó szerint az értelmetlenségre. Vagy épp a nem lényegre. Ez tetszik. Újra kapcsolatot teremtettek a közönséggel. Csak sajnos a második sor közép egy delikvense megfogja a lámpát, és maga kezdi el megvilágítani a színészeket. Tetszése szerint mozgatja, ereszti rá a fényt a színpadon bohóckodó, ripacskodó, exhibicionistát játszó figurákra. Elméletileg ennek is örülhetünk, kicsit visszakapcsolunk a közös színházcsináláshoz. De ez már a második gyanúsan középső ember. Idegesít, hogy beépített. Ennél az álspontaneitásnál az is jobb lett volna, ha egy színész maga nyomja egy néző kezébe.
Szeánsz - aritmiás szívek klubja
A budapesti Tünet Együttes előadása
Szereplők:
Dózsa Ákos
Gold Bea
Gőz István
Kántor Kata
Kövesdi László
Szász Dániel
Vadas Zsófia Tamara
Jelmez: Bodnár Enikő
Zenei munkatárs: Keleti András, Márkos Albert
Fény: Szirtes Attila
Dramaturg: Peer Krisztián
Rendező: Szabó Réka
MU Színház - Nagyszínpad
2008. november 10.
Fotók: Dusa Gábor
Alapvetően gyerekjátékok stilizációit láthatjuk, illetve ritmikus mozgássorokat, melyekhez maguk szolgáltatják a zenét is – dobolással, tapsolással, de az etűdsorozat mindegyikét megszakítja egy-egy játékos. Játékosok tényleg, nemcsak mert színházban játszanak, hanem mert játékot játszanak. Fogócska, erre csörög a dió, egymás utánzása, ismétlése, sírás, nevetés.
Látványos és hangulatos is az este, nem nélkülözi a szellemességet, az erotikát, és legfőképpen hangsúlyos a játéktól való eltávolodás, amikor is kifejezetten agresszívba, durvába billennek át. A durvaság megjelenik már magában a játék megszakításában, illetve a többiek reakciójában, és feltűnik a szavakban, hangokban egyaránt (gondolhatunk itt a visításra, amit polifonikus kórusműként prezentálnak, és ami ebben a formában inkább komikus), és természetesen a mozdulatokban.
A szöveg meglehetősen primér, legtöbbször improvizatív, gyerekhisztériát idéző, egymás túlkiabálása. És még ha helyenként valóban szellemes és nyelvileg játékos lesz is tőle az előadás (például a mikrofont játszó és az abba belebeszélő szereplő duettje, melynek során a mikrofon mondhatni önálló életre kel, és a maga belátása szerint hangosítja ki és visszhangozza a belé mondott szöveget), a tánc inkább mondható a darab erősségének. Itt sem a finomság mutatkozik meg elsősorban; legtöbbször nyers mozgássorokat láthatunk.
Bár néhány párna kirepül a nagy dobálózásban a nézőtérre, ezen kívül mintha megfeledkeztek volna a néző-színész összjátékról. Nagy kár, ha már egyszer beindult. A végén azonban elsötétül a tér, és egy kis reflektort engednek le a nézőtér első sorába – szép. Persze, a színpadon nincs semmi izgalmas, a szeánsz véget ért, felejtsük el a gyerek–felnőtt, játék–nem játék feszültséget, világítsunk meg egyre közelebbről egy kommersz nézőtéri széket, világítsunk rá szó szerint az értelmetlenségre. Vagy épp a nem lényegre. Ez tetszik. Újra kapcsolatot teremtettek a közönséggel. Csak sajnos a második sor közép egy delikvense megfogja a lámpát, és maga kezdi el megvilágítani a színészeket. Tetszése szerint mozgatja, ereszti rá a fényt a színpadon bohóckodó, ripacskodó, exhibicionistát játszó figurákra. Elméletileg ennek is örülhetünk, kicsit visszakapcsolunk a közös színházcsináláshoz. De ez már a második gyanúsan középső ember. Idegesít, hogy beépített. Ennél az álspontaneitásnál az is jobb lett volna, ha egy színész maga nyomja egy néző kezébe.
Szeánsz - aritmiás szívek klubja
A budapesti Tünet Együttes előadása
Szereplők:
Dózsa Ákos
Gold Bea
Gőz István
Kántor Kata
Kövesdi László
Szász Dániel
Vadas Zsófia Tamara
Jelmez: Bodnár Enikő
Zenei munkatárs: Keleti András, Márkos Albert
Fény: Szirtes Attila
Dramaturg: Peer Krisztián
Rendező: Szabó Réka
MU Színház - Nagyszínpad
2008. november 10.
Fotók: Dusa Gábor
További írások a rovatból
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon