film
2008. 11. 15.
Örök körforgás
Távol-keleti Filmfesztivál: Zang Khe Jia - Csendélet

Vegyetek vissza az egész napos rohanáshoz szükséges adrenalinból, csendesítsétek le a belsőtöket és figyeljetek. Különben nagyon fogjátok unni a filmet.
A film képi világa olyan gyönyörű, mint egy festmény. A lassú kocsizások hol fenséges tájakat mutatnak be nekünk, hol pedig megdöbbentően részletes képeket adnak egy újjáépülési folyamatról. Pompás ellentét feszül a friss, zöld lankák és a romjaiból újjászülető város részletei között. Csak a folyamat fázisait látjuk, a végeredményről még nincs képünk. Csak a nyomor szembetűnő, ami a város múltját jelenti.

Amennyire lenyűgöző a hamvaiból újjáéledő, néhol romos, máshol már modern, de félkész város látványa, legalább annyira metaforikus is a filmben. A történet két szálon fut. Két hősünk érkezik a városba, egy férfi és egy nő. A férfi azért, hogy megtalálja 16 éve nem látott volt feleségét, és újra vele éljen. Női hősünk is a házastársát keresi: de ő épp azért, hogy elváljon tőle. A romváros melletti folyó partján, az építkezések előtt egy pár újra egymásra talál, egy másik pedig végleg lezárja a közös életet. Igen, borzasztó érzelgősen hangzik mindez. Zhang Ke Jia rendezőnek azonban sikerült annyira lecsupaszítva bemutatnia a melodramatikus történetet, hogy eszünkbe nem jut berzenkedni.
A város-metafora legtökéletesebb kiteljesedése, amikor a férj és neje, miután ismét egymásra találtak, egy kidőlt falú házból végignézik egy felhőkarcoló leomlását. Mintha saját, összedőlt életüknek mondanának búcsút. Együtt, mert így kezdik újra.

Gratulálok a fordítóknak, sikerült megtalálniuk a lehető legjobb magyar címet, melynek nemcsak a legegyértelműbb jelentése igaz a filmre. Ez a dráma nem pusztán azt tükrözi, hogy milyen békés, bájos és letisztult a lét itt, hanem egy olyanfajta életet mutat be, melynek valóban a csend a legfőbb alkotóeleme. Beszédből nincs túl sok, ahogy az általában fel szokott tűnni az európai nézőnek a távol-keleti filmekben. A szereplők sokkal inkább a hallgatással kommunikálnak, valamint a tetteikkel és a nem-beszéddel. Ezt a jellegzetességet Kim Ki-duk fejlesztette tökélyre (Bin-Jip, Az íj), de a Csendéletben is mesteri fogás.
Nem lényegtelen azonban a zene. Amit hőseink szavakkal nem mondanak el, azt nyilatkoztatja ki a zene, ami mindig a része a film világának (kisfiú énekel az utcán, vagy énekes a bárban). A sok érzelmes dal mind csupa olyasmiről szól, ami tükrözi hőseink érzéseit.
A város, ahová két hősünk megérkezik, egy mocskos, rozzant városka. Természetesen a férfi a valódi hős, a női szereplő csak egy másodlagos szálat mutat be, az ő utazása inkább csak egy gyenge ellentétezése hősünk keresésének. Hogy milyen évet írunk, az kérdéses, a ’40-es évektől a ’90-esekig tippelhető, hiszen a járművek, amiket látunk, a környezet és minden kellék, körül-belül a negyvenes évekből lehet való. Az emberek ruhái nem mérvadóak, mindenkin szinte rongyokban lógnak a ruhadarabok, amolyan tipikusan kortalan szegény-ruhák. A nyomor érzetét – a romos épületek és koszos hotelszoba mellett – erősíti egy cirkuszi fellépés is, amit hősünk végignéz. Az attrakció annyi, hogy a fellépő eurót, majd dollárt varázsol egyszerű papírból. Itt ez a fő szám. Igaz, amikor hősünk bemegy a hivatalba, volt neje után érdeklődni, látunk egy rozzant számítógépet, tehát megnyugszunk a ’80-as években. Ezek után mélyen megdöbbentő, amikor hősünk egyszer csak elővesz egy mobilt, és telefonál.

Ilyen tehát ez kínai város a XXI. században? Mert az oké, hogy szegénység van és éhezés, azt mindenki hallja a rádióban. De valóban ilyen egy város? És számtalan ember élete, életmódja mit sem változott majd ötven éve? Hát hol itt a fejlődés? Valóban ennyi az élet, minden állandó, és úgysem fordul semennyit a világ, ha csak nem leomlik és újjá épül? Akkor mi értelme az egésznek? Vagy pont maga a folyamat a lényeg? A körforgás?
Ne bosszankodjon senki, ha elsőre nem érti meg a filmet. Lehet, hogy túl lassú és látszólag cselekményszegény a mi hollywoodi akciófilmeken edződött elménk számára. Azon se lepődjünk meg, ha néha unjuk és türelmetlenül már a végét várjuk. Viszont ne gondoljuk, hogy mindez a film hibája. A Csendélet nem rossz, hanem szokatlan, más, mint amit mi várunk egy drámától. Valószínűleg nem az a film, amit megnézve belénk villan Rilke legendás verssora: „Változtasd meg élted!”. De bemutat egy olyan életformát, stílust, amit érdemes megnéznie, vagy legalább nézegetnie mindenkinek. Időnként. Hogy lássuk: nem feltétlenül a szavakon múlik minden ebben a verbálközpontú mai világunkban. Az igazi történeteket el lehet mondani szavak nélkül is. Azok megértetik magukat.
Csendélet (Sanxia haoren)
Színes kínai-hongkongi romantikus dráma, 108 perc, 2006.
Rendező: Zang Khe Jia
Szereplők: Sanming Han, Hong Wei Wang
A filmet a Cirko-Gejzír Filmszínházban és a KINOban is vetítik a Távol-keleti Filmfesztivál programjaként. Vetítési időpontok: november 15. 20:00 Kino
november 17. 17:45 Cirko-Gejzír
További írások a rovatból
Nehéz istennek lenni: Arkagyij és Borisz Sztrugackij regényétől Aleksei German filmadaptációjáig
Más művészeti ágakról
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról