bezár
 

film

2008. 11. 10.
Egy nem egyszerű baltás gyilkosos film
Ron Wolotzky - Száguldó félelem
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Egy nem egyszerű baltás gyilkosos film Néha egy film annyira esszenciálisan rossz, hogy többedszerre is a székhez szögezi a nézőt. A Száguldó félelem állatorvosi C-film, csurig tele meglepő fordulatokkal, rengeteg debillel és minden kellékkel, ami egy dögös-csajos akció-horror-thrillerhez kell, ahogy azt a Tarantino-Rodriguez által jegyzett Nagy Koktélkönyvből meg lehet tanulni.

Miután az egyszeri, a film+ késő esti kínálatából csemegéző tévénéző túlteszi magát azon a döbbeneten, hogy az alkotók minden további nélkül (bár: rá fogunk jönni, hogy mégsem, avagy nem minden áthallást nélkülözően) lenyúlták Erich von Stroheim elveszett mesterművének címét (a film eredeti címe Greed, s csak az amerikai forgalmazásban kapta az Axe címet), hagyja magát elmerülni a Gagyi kaotikus szimfóniájában.

Száguldó félelem - GreedMiről is van szó – lássuk. Az elszabadult szexuálpszichopata baltás vadállat (190 centi magas, 130 kiló nehéz, „jellegzetes sebhely” teszi a környék többi vadbarma között összetéveszthetetlenül egyedivé – bár e sokszor rettenettel említett sebhely maszkmesteri megvalósítása olyan, mintha körfűrésszel sréhen kettévágták volna baltásunk fejét, hátul is... – látjuk: a film nem ismer tréfát…) első áldozata (egy texasi minimacsó, aki a főcím előtti jelenetben a mollban duruzsoló magasfeszültségű vezetékek alatt parkírozó lakókocsija mellé szerelmes gondoskodással kikészített kanapén akarná magáévá tenni) barátnőjét bevitték a kórházba, mert valamit ugyan beszél félig eszméletlenül, de nem azt, amit a ranger hallani akarna.

Egy ilyen, csak garaczis ontológiai mélységekbe tekintő mondattal leírható, bonyolult felütés után a jobbképű ranger el is indul a börtönpszichiáterrel (fiatal, helyes csaj, aki már két éve kezeli a szexvadat, és kezdi „különleges ember”-nek látni), hogy a kórházban kihallgassák a tanút. Őket a filmidő alatt egyfajta tagoló, ritmizáló leitmotívként néha-néha újra látjuk, hogy még mindig mennek-mendegélnek, kocsival át a porzó semmin, aztán rájuk esteledik, a zsarut néhányszor hívják a kollegái, hogy újabb áldozatokat találtak – de ahogy ők rendületlenül soha oda nem érnek a kórházba, az már-már csehovi vagy tarrbélai –, aztán a naplemente decrescendo háttere előtt dugnak egyet a motorháztetőn, mert dramaturgiailag kell, és mert fiatalok és szépek (itt ért haza öcsém, lehuppant a TV elé, nézte a poros, ám örökérvényű szex-szcénát, majd megkérdezte, hogy hány cipzár van a faszin… ugyanis amikor a pszichológusnő már hangosan nyögött, akkor kettő zümmöt hallottunk, aztán egy szűk 10 másodperc múlva megint kettőt…), bár a zsarunak van iskolás szerelemből lett felesége, ami most végre, dugás, de főleg az egész napos monoton autózás után kiderült néhány, a hosszú monoton autózásokhoz szokott emberekre jellemző tőmondatból.

Száguldó félelem - GreedAztán látunk mást, aztán megint őket, ahogy a zsaru a pszichológusnőt egy épület sarkán túl hagyva egy vadmotoros-szerelőtől pénzt hajtana be, ha a két szexi főhősnő (akiket a kevésbé szexi pasija azért nem kísért el hegyet mászni, mert meccs volt a TV-ben) sokkal korábban el nem vitte volna a szerelő T. J. nevű haverjától motorostul egy kietlen hegyi kocsma elől, amely kocsma szuperszexi hím kocsmárosa, akinek rövid jellemzését a szexibb főhősnő „nem is vagy igazi kocsmáros” mondatával adhatjuk meg (bár mondhatta volna azt is, hogy „kiköpött Jude Law vagy"), s aki még a későbbiekben nem várt fordulatok központi alakja lesz, amikor T. J. (aki a helyi motocross-banda kackiás bajszú vezére) tisztességesen fejenként 500 dollárért megtrücskölte volna a lányokat, de legalább az egyiket (ami a helyi 10-15 másodperces numeráért baromi jó ár lett volna egyébként....), amire az egyik lány (akinek jobbak a mellei és katona is volt, azaz ő a szexibb) kicsábítja a pisztolyát, és elmenekülnek, amíg egy ócska platós gépjármű le nem szorítja őket az útról, mert mint később megtudjuk: „szűkek ezek a helyi utak”, és nem menekülnek gyalog tovább, egészen egy elhagyatott INN-ig, ahol a kissé debil és dadogós éjszakai portás éppen egy olyan horrort néz (film a filmben), ami a film saját film+-os trailerére emlékeztet leginkább. A lányok megszállnak, reggel cserepes rózsaszín muskátlival díszített asztalra kapják a tejeskávét, mire megjön a tulaj, hogy majd ő talán beviszi őket a városba, ám kocsijáról velünk nézőkkel együtt a lányok is felismerik, hogy ő az, akinek túl szűk volt az út előző nap, és az exkatona-jómellű elkezd vele kiabálni, majd a tulaj (egyébként kerek, min. 20 dioptriás szemüveg, és olyan magas hang, hogy sírtam a röhögéstől) rájuk szól, hogy „Mars, lányok!”, amire mint két megfegyelmezett ovis, elhallgatnak, és beiszkolnak a szobájukba. No, amíg ők öltöznek, megjelenik az INN előtt T. J. és bandája, őket hamar meggyőzi arról a tulaj, hogy nála bizony nincsenek lányok. A baki csak az, hogy amikor T. J. visszanéz a motorok verte porfelhőből és csak annyit mond, hogy „Majd meglátjuk!” (ez a mondat ott és akkor egy gyöngyszem!), észreveszi az egyik függöny mögül kukucskáló lányt, erre posztwesternes lövöldözés tör ki (lányok+tulaj+dadogós VS banda), amikor is megjelenik A Baltás...

....és 130 kilójával a nyílt terepen lopakodó fegyveres bandatagok mögé olyan precizitással oson, hogy mi csak a lendülő baltát láthatjuk (egyébként körülbelül fél nappal korábban, az éjszaka sötétjében is ebből az INN-ből lopta el a baltát –, nagy kérdés, hogy ez alatt az idő alatt hol volt... ráadásul a kocsija is elég feltűnő helyen parkolt a közelben.... viszont itt látunk először a gyilkos szemével, ami olyan torz, mint egy leguáné, biztos a sebhely miatt, ám néha békaperspektívában mozog, mert nyilván kúszik... viszont ez a lihegés effekttel együtt a film hátralévő részében szintén visszatérő vizuális-akusztikai motívum lesz), s itt fontos megemlítenem: hogy mi mindig csak a lendülő baltát látjuk, többet soha, bár néha az operatőr csak a lendülő balta árnyékát mutatja (s itt még van egy érdekes momentum: a „csak egy hadsereg tudja legyőzni” 130 kilós 190 centi magas vadállatunk lendített baltája hátulról lesújtva csak megkarcolja az áldozatok koponyáját, akiket – íme bizonyság – később tetemként látunk viszont: ez a szemérmetes túlstilizáltság a film egyik gyenge pontja...).

idilli helyszín egy szerelmes éjszakához

Stephen Gibson óta kihagyhatatlan jelenet egy igazi C-filmből

a kackiás bajszú T. J. (Thomas Crnkovich)

tejeskávé muskátlival

sok ilyen motorozás gyönyörködtet

a film szexjelenetét megelőző másodpercben

majdnem hitchcock-i hátmosás

film a filmben


Visszatérve: dadogóst combon lövik, A Baltást falhoz szorítják gépjárművel, és gondolják, meghalt (bár, amikor a tulaj óvatosan, kezeit elkapkodva keresi a zsebeiben a slusszkulcsot, nem értem, hogy miért nem lő bele még néhányat – de mindent nekem sem szabad értenem), s száguldanak is a tulaj katonaorvos haverjához, akiről kiderül, hogy a kocsmáros (újabb megdöbbenés), aki nem is katonaorvos, csak volt tengerészgyalogos. No, dadógós szegény hamar kivérzett, rögtön le is takarják, majd kinn hagyják a verandán (texasi melegben ez egy előremutató tett) amíg egyik lány zuhanyzik (bő 20 másodpercen keresztül mutatják meztelen lapockáinak táncát, nyakszirt alatt, mást semmit), a volt tengerészgyalogoskocsmáros a másik lánnyal (a jómellűexkatonával) csókolózik, erre benyit az INN tulaja, hogy őt miért küldte ki, és most azonnal, mert a csajoknál van T. J. pénze, erre ex-tengerészgyalogos kést a katonalány nyakához, másik pisztolyt másikra, és egyik kis csapat elindul vissza az INN-hez, mert a csajok éjjel még ott ásták el a híd alatt (!!!) a pénzt. Közben pedig A Baltás kezd éledezni, legalábbis nagytotálban mutatott meg-megrezdülő kisujjából erre következtethetünk....
Száguldó félelem - Greed
A film hátralévő húsz percében a sorozatgyilkosos thrillerből egy ügyes fordulattal a már említett táska pénzt a narratíva középpontjába állítva hirtelen busszúfilm kerekedik (s itt utalhatunk vissza a von Stroheim-filmre, hiszen mindkét film címe magyarra átültetve 'kapzsiság'-ot vagy 'mohóság'-ot jelent), egy további váratlan fordulatnak hála pedig egy a Nem vénnek való vidék kiégett kopárságát idéző bűnfilm  indexet használhatnánk leginkább a műfajiság megállapításához.

A további csattanókat és önátértelmezéseket nem lövöm le, elég legyen annyi, hogy lesz még quados-autós üldözés, hegymászós hajsza, vérfürdő több is... Mindegy, nagy film, mostanában gyakran ismétlik a film+-on.


Rendező: Ron Wolotzky (2006)
Forgatókönyvíró: Eyal Sher és Dred Ross
Zeneszerző: Erik Godal és Mark Fontana
Operatőr: Scott Carrithers és Moshe Levin
Producer: Susan R. Rodgers
Vágó: Fritz Feick
Szereplők:Jason London, Darlena Tejeiro, Joe Goodrich, Andrea Bogart, Fiona Loewi, Nathan Anderson, Tim Sitarz

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Pál Dániel Levente --


További írások a rovatból

A Zenica felett az ég és A fekete kert a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Adam Elliot: Egy csiga emlékiratai

Más művészeti ágakról

Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
Kritika Vass Norbert Kappanfölde című kötetéről
Az Ifjúság című elbeszélő költemény margójára


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés