film
Úgy tűnik, Alexandre Aja (Sziklák szeme, Magasfeszültség) arra készül, hogy letaszítsa Shyamalant (A falu, Hatodik érzék) a trónról. Igazán szólhatna neki valaki, hogy Shyamalan csillaga épp leáldozóban van, így nem a legutolsó filmjeit (Lány a vízben, Az esemény) kellene górcső alá vennie, hogy megkapja egy misztikus sikerhorror receptjét. Ha már mindenáron a minimális energia-befektetés volt az elsődleges szempont a Tükrök történetének kitalálásakor, legalább a karakterek kidolgozásába fektethetett volna egy kicsit több munkát. Mert nemcsak a 24 forgatási szünete miatt épp ráérő Kiefer Sutherlandet vette kölcsön, hanem Jack Bauer egész figuráját is. Ugyanaz a sötét, hullákkal teli múlt, ugyanaz az elszántság, önfeláldozás és családszeretet. Lényegtelen, hogy itt Ben Carsonnak hívják.
Vagy nem is az ötlettelenség vezényelte Aja tollát, hanem inkább az a szándék, hogy újabb ikont teremtsen? A hagyományos szuperhősök elkoptak, már nem elég trendik, Jonh McClane (Die Hard-széria) pedig kiöregedett, ezért kell Jack Bauer figuráját egész estés filmben is népszerűsíteni? Nem hiszem, hogy lenne erre szükség. És bár Sutherlandről abszolút el lehet hinni, hogy bárhol, bármikor képes megmenteni a világot (vagyis inkább Amerikát, a világ nem is olyan lényeges), mégis nosztalgikusan gondolok vissza gonosz szerepeire (Állj mellém!, Az elveszett fiúk). Azért valahogy mégiscsak azok álltak legjobban neki. Valaki nem akarja esetleg ismét a gonosz bandavezér szerepét ráosztani?
De vissza Tükrökhöz: Aja lenyúlta Bauert, egy egészen jó ötletből kreált egy közepes, dramaturgiai hibáktól hemzsegő történetet, felfogadott egy profi stábot, és nekiállt forgatni. Az eredmény legalábbis ezt tükrözi: a cselekmény logikátlan, a jellemek nincsenek kibontva, a motivációk nem teljesen világosak. Mármint Carsonén kívül. Ő nyilvánvalóan ki akarja nyomozni a rejtélyt, majd meg akarja menteni a családját. Nahát, ki várná ezt egy horror-thriller-akcióhőstől... Különösen a gonosz oldal érthetetlen: mit akarnak a tükrök, és miért? Hogyan képesek megtenni olyan dolgokat az egyik jelenetben, amiket a többiben nem? Ha tényleg mindenhatóak, és képesek megölni Ben húgát, aki minden erejével küzd, akkor Ben felesége miért tud mégis megmenekülni? Csak azért, hogy ne legyen túl súlyos a veszteség-oldal? Ha a tükröknek tényleg ekkora a hatalmuk, miért nem keresik meg maguk Essekert? Egyébként az meg nem létezik, hogy egy zárdában nincsen vízfelület, kilincs, semmi, ami tükröződne. Na de ne kössünk bele az apró részletekbe, amikor sokkal nagyobb alaphibát is lelünk!
Bár Aja a jól bevált sablonokkal dolgozik, (a hős családja veszélyben, természetfeletti fenyegetés, küldetés, amivel a hős megmentheti az életüket), mégis megnyugodhat a néző: nem fog előre kitalálni egyetlen fordulatot sem. Már csak azért sem, mert a történések annyira nem következetesek, anyira hiányzik a logika, az ok-okozatiság, hogy az embernek eszébe sem jut találgatni. Kivéve a végét: a legvégső fordulat előre kiszámítható, szinte el is várható egy ilyen filmtől. A záró percekben így már csak a kivitelezés akkora csalódás.
És mégis… minden hiba és felületesség ellenére is, a dolog működik. Hiába van tudatában az ember, hogy a filmnek nincs sztorija, és különben is, teljesen logikátlan az egész, valahogy a mozi mégis eléri a célját, és megijeszti őt. A néző azon kapja magát, hogy teljesen belefeledkezik az élménybe, és minden idegszálával a hősnek szurkol: élje túl! (És azon se lepődjön meg persze senki, ha magában véletlenül azt mondja: Hajrá, Jack! Előfordul az ilyesmi.) Talán a gyönyörű, monumentális pusztulás-jelenetek teszik, vagy a hátborzongató zajok, esetleg épp a kiszámíthatatlanság segít rá, de a hideg végig futkos az ember hátán, amikor Aja azt akarja, még akkor is, ha előre készül, és próbál nem megijedni.
Úgy tűnik, a francia direktor valamihez mégiscsak ért: a zsigeri ijesztgetés trükkjeihez. Az érzékek monumentális megerőszakolásához és az adrenalin-növeléshez. Ahogy azt már bizonyította. De ehhez a fajta brutálitáshoz legközelebb nem kell megpróbálkoznia holmi intellektuálisnak álcázott műfajféleséggel.
Tükrök (Mirrors)
Színes feliratos amerikai horror, 111 perc, 2007.
Rendezte: Alexandre Aja
Szereplők: Kiefer Sutherland, Amy Smart, Jason Flemyng
Bemutató: 2008. október 16.
Forgalmazza: InterCom