zene
2008. 10. 19.
Front 242-val büntet a Télapó...
Front 242, Budapest Sportmax 2., 2008. december 6.
...és mi nem bánjuk. (Ó igen, büntess, még!) Pedig már tavalyra is beígérte. Bárhogyan is, minden jel arra utal, hogy idén hazánk is otthont adhat egy jó kis menetelős-izzadós EBM riszaviadalnak.
Nem most volt az a Ministry koncert, amin boldog mosollyal lökdöstük egymást elvtársnőmmel a kopasz, kétméteres, barátságosan rugdosó fiatalemberek közé. Nem is hinné az ember, milyen stresszoldó tud lenni egy-egy ilyen pillanat! Az október 11-ei Spetsnaz után majd’ két hónapnyi feszültséget old majd a Front 242 budapesti fellépése december 6-án az Új Sportmax Arénában (Sportmax 2., XII. kerület, Csörsz u. 14.).
A stílus
Kezdetben vala az industrial és a letisztult, futurisztikus elektronikus zene. Vegyük például a Throbbing Gristle-t az egyikből, a Kraftwerket a másikból. Kettejük szerelemgyereke minden bizonnyal egy EBM banda lenne. Az elektronikus zenétől szabályosságot, hidegséget örökölt, az ipari hangzás agresszióval oltotta be, s ehhez jött még egy csipetnyi electropunk is, hogy kellően radikális legyen. Az eredmény: vaskos, kőkemény elektronika, nyakín-feszengetős vokálokkal.
Electronic Body Music
A kifejezést először a Front 242 használta műfaji meghatározásként, mikor zenéjük stílusáról kérdezték őket. Lefektették az alapokat. Hogyan csinálták? Egy-két érdekes banda - például az OMD vagy a Human League - már kiaknázta előttünk a hangszereinkben lévő potenciált, ám ők megálltak. A zseniális debütálás után visszatértek a hagyományoshoz: ha élőben hallod őket, semmi sem történik, vagy akusztikusokat használnak. Ezt látva biztosak voltunk, hogy mi ezekkel a hangszerekkel sokkal tovább léphetünk. Így kezdődött az egész. - mesélte Jean-Luc, a csapat frontembere egy 2007-es interjúban.
A hatás
Figyelemfelkeltő, katonás, szabályos, szigorú. A nevet összehozták az ENSZ 242-es számú határozatával, mely az arab-izraeli konfliktus enyhítésére szolgált. Ezen kívül pontosan 242 belga állampolgárt ítéltek halálra a németekkel való együttműködés miatt a 2. világháború után. Az ehhez hasonló fogalomtársítások és a fasisztoid külsőségek is csak ráerősítettek arra, hogy - főleg a 80-as években - szélsőjobbosnak bélyegezzék a zenekar tagjait és hallgatóságát.
A valóság
Az együttes tagjai nyilatkozataikban maximálisan elhatárolják a zenéjüket mindenféle politikai szélsőségtől, mondván, hogy szándékuk ellenére vádolják őket fasizmussal: Mi pusztán olyannak mutatjuk a világot, amilyen az valójában - kommentálta ezt De Meyer. Az együttes több tagja is állítja, hogy a névnek nincs akkora jelentősége, mint amekkorát tulajdonítanak neki. 242. A szám, amit nem felejtesz el. Egyszerűen csak egy jó logó. Csak később jöttünk rá, hogy mennyi mindennel lehet összefüggésbe hozni. A ’front’ pedig olyan univerzális szó, amely majdnem minden európai nyelven egyszerre jelent előrészt és harcvonalat - nyilatkozta Jean-Luc.
A Front 242-t 1981-ben alapította Daniel Bressanutti és Dirk Bergen, egy Brüsszel melletti városban. Debütáló daluk a Principles, ami még nem hozott számukra sikert, inkább csak kísérletezés volt. 1982-ben csatlakozott hozzájuk az Under Viewer duó két tagja, Patrick Codenys és Jean-Luc De Meyer, aki később a dalszövegek oroszlánrészét írta. A következő maxi 1982-ben jelent meg U-Men címmel, amit a csapat első albuma, a Geography követett. Bár ezek a dalok még össze sem hasonlíthatóak a banda későbbi sikereivel, mégis nagy hatással voltak a szcéna előadóira. 1983-ban Dirk helyére Richard Jonckheere, alias Richard 23 lépett háttérvokalistaként, aki később igazi színpadi jelenséggé nőtte ki magát.
Az áttörést az 1987-es, Official Version című album hozta meg számukra. Az igazi mérföldkő mégis az 1988-as Front by Front. Az erről ismert Headhuntert (lásd a videót lentebb) még ma is rongyosra játszák minden péntek este a Filter családias „50% Depeche Mode” partijain, ahová rendhagyóan 242 forint a belépő. A számmisztikát a hazai Front-koncertjegyek áránál is bevetették: októberben 5242 forint, novemberben már 6242 forintért kaphatóak.
A 90-es évek sikerlemezei: Tyranny (For You), 06:21:03:11 UP EVIL, 05:22:09:12 OFF (pontosabban „Fuck Up Evil” és „Evil Off”) - csak hogy említsek párat - már sokkal összetettebb hangzásúak. Néhány jelentősebb videoklipjüket, többek közt a Headhunterét és a Tragedy (For You)-ét is Anton Corbijn rendezőnek és vizuális médiumnak köszönhetik, aki már olyan neveknek rendezett, mint a Depeche Mode, vagy a U2 (e két banda koncertjeinek vizuális megjelenéséért is többször felelt).
Munkásságukról Jean-Luc egyszerűen nyilatkozik: Úgy gondolom, az igazi művészek nem mi vagyunk, hanem például a filmrendezők, mint Peter Greenaway vagy Ridley Scott. Amit mi csinálunk az kicsi és jelentéktelen. Inkább nevezném magamat technikusnak vagy kísérletező tudósnak, de zenésznek vagy művésznek semmiképp.
Linkek
A hivatalos weboldal
Front 242 a myspace-en
A teljes 2007-es forrásinterjú
Az 50% DM club honlapja partiképekkel
A koncert szervezőinek weboldala
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon