art&design
2008. 10. 06.
Topmodell a kamera túloldalán
Bettina Rheims francia fotóművészről

Valószínűleg igényesen erotikus művészfotók százai születnek, melyek kibillentik az imádott hölgyeket megszokott imidzsükből, s a nézők megismerhetik a sztárok eddig rejtett arcát.
A modellként induló Bettina Rheims újságíróként dolgozott, galériát nyitott, majd 1980-tól teljesen a fotózásnak szentelte magát. Kiállításai mellett gyakran találkozunk fotóival neves magazinok címlapján, valamint olyan világmárkáknak rendez reklámfilmeket mint a L’Oreal, a Chanel vagy a Well.
Ma már 56 éves, de még mindig gyönyörű nő. Az elmúlt harminc évben Párizstól New Yorkig a legrangosabb múzeumokban és galériákban rendezett kiállítást, számos albumot adott ki, közülük néhányat szigorúan tizennyolc év felettieknek szóló tartalommal.
Az 1989-es Female Trouble címet viselő, női portrékból álló sorozata után férjével, az esztéta Serge Bramley-val készített Chambre Close című széria (Zárt szoba, 1990-92) hozta meg számára a világhírt. A különböző szobák sarkaiban készült aktfotókból álló albumot számos nyelvre lefordították, és többször újranyomták. A X’mas (2000) címet viselő fotóin fiatal lányok fedezik fel nőiességüket, a 2003-as Shanghai pedig egzotikus tájak erotikumát fedezteti fel velünk.

Rheims Magyarországon is botrányt kavart, amikor az I.N.R.I.: Jézus 2000-ben és utána című kiállításán Krisztus életét feldolgozó fotósorozatot mutatott be a MEO-ban, temészetesen távolról sem egyház-kompatibilis szemlélettel. Vérző mellű Mária, erotikus Mária Magdolna, nem is kell több, hogy a klerikusok ráugorjanak a témára, a kiállítást viszont ezrek látogassák. A sorozatot szintén férjével készítette, minden képén más modell személyesítette meg Jézust, akinek alakját kortárs környezetbe helyezte. A kiállítás körbeutazta Európát, és 2005-ben jutott el hozzánk.

Rheimset szeretik a férfiak, mert szép ciciket mutat, sőt. És Rheimset szeretik a nők, mert nem gumibabákat és sémás szépségideálokat csinál belőlük, hanem szemérmetlenül és leplezetlenül megmutat valamit nemcsak a szexualitásukból, de a teljes női pszichéből, a la nature. Ahogy kéne, hogy szeressük őket.
Bettina Rheims hivatalos honlapja
A modellként induló Bettina Rheims újságíróként dolgozott, galériát nyitott, majd 1980-tól teljesen a fotózásnak szentelte magát. Kiállításai mellett gyakran találkozunk fotóival neves magazinok címlapján, valamint olyan világmárkáknak rendez reklámfilmeket mint a L’Oreal, a Chanel vagy a Well.
Ma már 56 éves, de még mindig gyönyörű nő. Az elmúlt harminc évben Párizstól New Yorkig a legrangosabb múzeumokban és galériákban rendezett kiállítást, számos albumot adott ki, közülük néhányat szigorúan tizennyolc év felettieknek szóló tartalommal.
Az 1989-es Female Trouble címet viselő, női portrékból álló sorozata után férjével, az esztéta Serge Bramley-val készített Chambre Close című széria (Zárt szoba, 1990-92) hozta meg számára a világhírt. A különböző szobák sarkaiban készült aktfotókból álló albumot számos nyelvre lefordították, és többször újranyomták. A X’mas (2000) címet viselő fotóin fiatal lányok fedezik fel nőiességüket, a 2003-as Shanghai pedig egzotikus tájak erotikumát fedezteti fel velünk.

Rheims Magyarországon is botrányt kavart, amikor az I.N.R.I.: Jézus 2000-ben és utána című kiállításán Krisztus életét feldolgozó fotósorozatot mutatott be a MEO-ban, temészetesen távolról sem egyház-kompatibilis szemlélettel. Vérző mellű Mária, erotikus Mária Magdolna, nem is kell több, hogy a klerikusok ráugorjanak a témára, a kiállítást viszont ezrek látogassák. A sorozatot szintén férjével készítette, minden képén más modell személyesítette meg Jézust, akinek alakját kortárs környezetbe helyezte. A kiállítás körbeutazta Európát, és 2005-ben jutott el hozzánk.

Rheimset szeretik a férfiak, mert szép ciciket mutat, sőt. És Rheimset szeretik a nők, mert nem gumibabákat és sémás szépségideálokat csinál belőlük, hanem szemérmetlenül és leplezetlenül megmutat valamit nemcsak a szexualitásukból, de a teljes női pszichéből, a la nature. Ahogy kéne, hogy szeressük őket.
Bettina Rheims hivatalos honlapja
További írások a rovatból
Riport a Honey, have you ever heard of “zacskós-tej-tartó”? című kiállítás kurátoraival, Mayer Kittivel, Novák Piroskával és Viski Noémivel
Más művészeti ágakról
A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről