art&design
2008. 10. 06.
Topmodell a kamera túloldalán
Bettina Rheims francia fotóművészről
Mi történik, ha egy francia topmodell 26 éves korában úgy dönt, hogy átáll a kamera másik oldalára? Ráadásul olyan sztárokat kezd fotózni, mint Angelina Jolie, Monica Bellucci, Madonna, Eva Herzigová? Ráadásul művészi igénnyel és tabuk nélkül, olyan intimitásban, amilyen közel csak nő kerülhet nőhöz?
Valószínűleg igényesen erotikus művészfotók százai születnek, melyek kibillentik az imádott hölgyeket megszokott imidzsükből, s a nézők megismerhetik a sztárok eddig rejtett arcát.
A modellként induló Bettina Rheims újságíróként dolgozott, galériát nyitott, majd 1980-tól teljesen a fotózásnak szentelte magát. Kiállításai mellett gyakran találkozunk fotóival neves magazinok címlapján, valamint olyan világmárkáknak rendez reklámfilmeket mint a L’Oreal, a Chanel vagy a Well.
Ma már 56 éves, de még mindig gyönyörű nő. Az elmúlt harminc évben Párizstól New Yorkig a legrangosabb múzeumokban és galériákban rendezett kiállítást, számos albumot adott ki, közülük néhányat szigorúan tizennyolc év felettieknek szóló tartalommal.
Az 1989-es Female Trouble címet viselő, női portrékból álló sorozata után férjével, az esztéta Serge Bramley-val készített Chambre Close című széria (Zárt szoba, 1990-92) hozta meg számára a világhírt. A különböző szobák sarkaiban készült aktfotókból álló albumot számos nyelvre lefordították, és többször újranyomták. A X’mas (2000) címet viselő fotóin fiatal lányok fedezik fel nőiességüket, a 2003-as Shanghai pedig egzotikus tájak erotikumát fedezteti fel velünk.
Rheims Magyarországon is botrányt kavart, amikor az I.N.R.I.: Jézus 2000-ben és utána című kiállításán Krisztus életét feldolgozó fotósorozatot mutatott be a MEO-ban, temészetesen távolról sem egyház-kompatibilis szemlélettel. Vérző mellű Mária, erotikus Mária Magdolna, nem is kell több, hogy a klerikusok ráugorjanak a témára, a kiállítást viszont ezrek látogassák. A sorozatot szintén férjével készítette, minden képén más modell személyesítette meg Jézust, akinek alakját kortárs környezetbe helyezte. A kiállítás körbeutazta Európát, és 2005-ben jutott el hozzánk.
Rheimset szeretik a férfiak, mert szép ciciket mutat, sőt. És Rheimset szeretik a nők, mert nem gumibabákat és sémás szépségideálokat csinál belőlük, hanem szemérmetlenül és leplezetlenül megmutat valamit nemcsak a szexualitásukból, de a teljes női pszichéből, a la nature. Ahogy kéne, hogy szeressük őket.
Bettina Rheims hivatalos honlapja
A modellként induló Bettina Rheims újságíróként dolgozott, galériát nyitott, majd 1980-tól teljesen a fotózásnak szentelte magát. Kiállításai mellett gyakran találkozunk fotóival neves magazinok címlapján, valamint olyan világmárkáknak rendez reklámfilmeket mint a L’Oreal, a Chanel vagy a Well.
Ma már 56 éves, de még mindig gyönyörű nő. Az elmúlt harminc évben Párizstól New Yorkig a legrangosabb múzeumokban és galériákban rendezett kiállítást, számos albumot adott ki, közülük néhányat szigorúan tizennyolc év felettieknek szóló tartalommal.
Az 1989-es Female Trouble címet viselő, női portrékból álló sorozata után férjével, az esztéta Serge Bramley-val készített Chambre Close című széria (Zárt szoba, 1990-92) hozta meg számára a világhírt. A különböző szobák sarkaiban készült aktfotókból álló albumot számos nyelvre lefordították, és többször újranyomták. A X’mas (2000) címet viselő fotóin fiatal lányok fedezik fel nőiességüket, a 2003-as Shanghai pedig egzotikus tájak erotikumát fedezteti fel velünk.
Rheims Magyarországon is botrányt kavart, amikor az I.N.R.I.: Jézus 2000-ben és utána című kiállításán Krisztus életét feldolgozó fotósorozatot mutatott be a MEO-ban, temészetesen távolról sem egyház-kompatibilis szemlélettel. Vérző mellű Mária, erotikus Mária Magdolna, nem is kell több, hogy a klerikusok ráugorjanak a témára, a kiállítást viszont ezrek látogassák. A sorozatot szintén férjével készítette, minden képén más modell személyesítette meg Jézust, akinek alakját kortárs környezetbe helyezte. A kiállítás körbeutazta Európát, és 2005-ben jutott el hozzánk.
Rheimset szeretik a férfiak, mert szép ciciket mutat, sőt. És Rheimset szeretik a nők, mert nem gumibabákat és sémás szépségideálokat csinál belőlük, hanem szemérmetlenül és leplezetlenül megmutat valamit nemcsak a szexualitásukból, de a teljes női pszichéből, a la nature. Ahogy kéne, hogy szeressük őket.
Bettina Rheims hivatalos honlapja
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával