bezár
 

zene

2025. 04. 29.
A jazzénekesnő, aki YouTube-ra cserélte a Spotify-t... legalábbis egy időre
Interjú Nagy Emmával
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A jazzénekesnő, aki YouTube-ra cserélte a Spotify-t...   legalábbis egy időre Nagy Emma mindig tudta, zenész szeretne lenni. A családjában központi szerepet játszottak a művészetek, édesapjával és testvérével fiatal kora óta zenélnek együtt. Még csak négy éves volt, mikor barátnője szobájába lépve megpillantott egy hegedűt és egy kottaállványt: Ettől a pillanattól fogva egészen 18 éves koráig hegedűművésznek készült, amikor azonban jazz-ének szakra váltott. A jazz számára mindig egy távolabbi, szinte transzcendens univerzum volt, ami megszólította. Az önmagát még kereső művész a Bartók Konziban jazz-ének szakra járt, majd 2023 óta a Zeneakadémián alkalmazott zeneszerzést tanul. 

Zenekarával, a 2018-ban alakult Nagy Emma Quintettel hazai és nemzetközi hírnévre is szert tettek, felléptek Szlovákiában, Lengyelországban, Olaszországban, Spanyolországban, valamint Dél-Koreában is. Nagy Emma 2023-ban elnyerte a Junior príma díjat, zeneművészeti kategóriában. 

prae.hu

PRAE.HU: A Bartók konzi után, most a Zeneakadémiára jársz alkalmazott zeneszerzés szakra. Ez miben befolyásolta a zenéteket, a komponálást? 

Már az egészen kézzelfogható dolgokban is sokat segített, például azóta sokkal könnyebben tudom leírni az elképzeléseimet, kevesebb ‘notációs’ problémába ütközöm, olvashatóbb és átláthatóbb kottákat írok. A technikai dolgokban is sokat fejlődtem, azt vettem észre, hogy mióta zeneakadémista lettem, teljesen máshogy írok darabokat, sokkal konkrétabb a folyamat és a szerkezet is. A dalszerzésnek keretet adnak még a határidők is, mert nagyon sok egyetemi projektem van hétről hétre. Egy mindennapos tevékenységgé vált, ami gyakorlatot ad nekem és amitől majd hívhatom ezt a szakmámnak…

PRAE.HU: Ezek szerint eddig nem tekintetted a zenélést a szakmádnak?

Mindig úgy éreztem, hogy ez az utam, viszont ezelőtt minden elég hektikus volt: akkor írtam zenét, amikor akartam, és nem volt meg az a technikai gyakorlatom, hogy amit létrehozok, az kompakt legyen. Most viszont nap mint nap ezzel foglalkozom.

PRAE.HU: Tudnál mesélni az egyetemi projektekről?

Ezek úgy néznek ki, hogy mi az alkalmazott zeneszerzés szakról átjárunk a színművészeti egyetemre is, ahol kisebb rövidfilmekhez, ritmusfilmekhez írunk zenét, ez amúgy nincs így például klasszikus zeneszerzés szakon. Most tanév végén lesz majd egy koncertünk a Magyar Zene Házában június 21-én, ahol MOME-s animációs kisfilmeket mutatnak majd be, aminek mi, alkalmazott zeneszerzés szakosok komponáltunk a zenéit. Itt egy kürt-cselló-zongora felállás lesz, ezen kívül írtam egy klarinét-hegedű-zongora darabot is, amit a Zeneakadémia Solti termében mutattak be februárban. 

PRAE.HU: Hogy készülnek a Nagy Emma Quintet dalok? Hoz valaki egy dallamot és ötleteltek, jammeltek, vagy ennél tudatosabban alkottok?

Régen is és most is elég pontos elképzeléseket vittünk a próbákra. Van olyan, hogy egy szám már teljesen kész van, működik úgy, ahogy, azt a szerző otthon elképzelte és leírta. De olyan is van, hogy elhozzuk próbára és közben alakítunk még rajta. Mindannyian írunk zenét, és mindegyikünk azt szeretné, hogy a szerző elképzeléseit sikerüljön megvalósítani.

PRAE.HU: Nagyon fiatalon rengeteg sikert elértetek, ez milyen hatással van az élet más aspektusaira, magabiztosabbnak érzed magad ettől a sok pozitív visszaigazolástól?

Fú…nem (nevetve). Rá kellett jöjjek, hogy csak egy adott „feladat” áthidalása által nyerek önbizalmat: egy jól sikerült szám megírása vagy egy jó koncert után. Ezek rövidtávon magabiztosságot adnak, és örömet szereznek, de aztán mindig jön egy újabb feladat, vagy egy egyetemi projekt, ami lehetetlennek tűnik, de ha mégis sikerül megoldanom, akkor jól érzem magam. A többiek is nagyon nagy támaszt nyújtanak.

A díjak és elismerések, inkább kételyt keltenek bennem, hogy biztos megérdemeltem-e. Viszont, ha a zenekarral együtt nyerünk valamit, azt könnyebb elfogadnom, hiszen nagyon nagyra tartom és elismerem a többieket.

PRAE.HU: Van valami fellépés előtti rituáléd? hogy készülsz fel mentálisan és érzelmileg egy fellépésre?

Leginkább az, amikor 2-3 órával hamarabb odamegyünk egy koncert helyszínre, együtt vagyunk, nevetgélünk, beszélgetünk és mindenki foglalkozik a technikai dolgokkal, aztán például elmegyünk egyet enni: nekem ez a tökéletes ráhangolódás. Azt vettem észre, hogy bármilyen rosszul aludtam előző éjszaka, vagy akár éppen lázas vagyok- volt ilyen is- a pár óra együtt töltött idő után, beletudok rázódni a koncert hangulatba.

Amúgy, ha rendszeresen sportolok, akkor nagyon jól érzem magam, szerintem ez helyettesíthet bármilyen légzőgyakorlatot, meditációt nálam.

PRAE.HU: Amikor rátok nézek, összeszokott csapatot látok. Szoktatok kifejezetten „csapatépítő” programokat csinálni, vagy ez organikusan csak kialakult?

Legutóbb négy éve volt csapatépítőnk, de épp most, március végén tudtunk elvonulni egy természetközeli helyre – gitárosunk, Cseh Peti családi nyaralójába –, ahol együtt tölthetünk egy napot.

PRAE.HU: Szerinted, ha nem zenész lennél, mivel foglalkoznál?

Fogalmam sincs…, úgy érzem ez egyszerre áldás és átok is. Négy éves korom óta tudom, hogy zenélni szeretnék.

Bennem soha nem merült fel, hogy bármi mást akarjak csinálni, de ennek az a hátránya, hogy nem tudom, van-e bármi más, amihez igazán értenék. 

Nem tudnám magam máshol elképzelni. Ezért is kezdtem el ezt a szakot, hogy analitikusabban álljak a zenéhez, mélyebb tudást szerezzek és visszakanyarodjak kicsit a klasszikus zenéhez. Komponálni és koncertezni is szeretek.

PRAE.HU: Milyen előadókat kedvelsz, kik inspirálnak? 

Most az egyik kedvencem Samora Pinderhuges, ő egy amerikai zongorista-énekes, akinek a 2022/23-as albumát hallgatom sokat. Ezen kívül Mk.geet, Anna Meredithet, Ludovicot hallgatom mostanában.

PRAE.HU: Akkor gondolom ő volt a Spotify év végi wrap toplistása nálad.

Jaj, ez egy vicces sztori. Sajnos lejárt az előfizetésem, pont az összegzés előtt, mert letiltódott a kártyám, és nem tudta levonni az applikáció a pénzt.

Szóval tavaly nem lett 2024-es listám, és hónapokig YouTube-on hallgattam zenét.

PRAE.HU: Akkor útközben, hogy hallgattál zenét, ment közben a videóklip meg a reklámok?!

Igen, de próbáltam néha eltakarni a telóm, hogy legalább a mellettem lévő ne nézze a videóklipet.

PRAE.HU: És a reklámok nem zavartak?

Hát eléggé (nevet), de megszoktam és nem érdekeltek azok sem. Igazából most az egyetem miatt kevesebb zenét is hallgatok, mert miután egész nap zenével foglalkozom, jól esik kicsit, ha csend van. Amikor pedig nagyon fáradt vagyok, akkor inkább valami pop zenét hallgatnék, de ha tudom, hogy aznap még dolgoznom kell, akkor nem jó mondjuk Kendrick Lamart hallgatni, mert befolyásolja a klasszikus stílusgyakorlatot. Ilyenekre már jobban odafigyelek, hogy koncentrált maradjak, és úgy hallgatok zenét, hogy tanuljak belőle, vagy ha utána nincs rögtön dolgom.

PRAE.HU: Te hogy látod, hogyan változott a jazz népszerűsége a fiatalok körében?

A mostani fiatalok nagyon sokféle zenét hallgatnak, tehát nem az van, hogy vannak a rockerek meg a punkok stb., és én is ezt szeretem. Akik nem ismerik a jazz műfajt, annak szerintem ilyen  jut eszébe, egy halk gitár, lassú dalam, meg egy jazz söprögetés, pedig a jazz sokféle dolog lehet. Szerintem az, hogy populárisabb elemeket teszünk bele egy-egy dalba az pozitív hatást gyakorol és valahol természetes. Szerintem nem kell félni ezektől az eszközöktől. Például ezeket mi sem tudatosan csináljuk, hanem mert változik a világ, és annyi inger ér mindenkit.

PRAE.HU: Mit tanácsolnál azoknak a fiatal zenészeknek, akik most kezdik felfedezni a jazz világát?

Hallgassanak minél többféle zenét: klasszikus zenét, pop zenét, mainstream meg kortárs jazzt is. Szerintem érdemes a szabad jazzt is kipróbálni, hogy minél gazdagabb eszköztára legyen valakinek, és utána majd kialakul, hogy ő milyen zenét akar írni, játszani. Próbáljanak önreflektíven hozzáállni ehhez, és megtalálni azt a stílust, ami nagyon tetszik nekik, de attól még, hogy nagyon tetszik nekik, gondolják át, hogy tényleg azt szeretnék-e játszani. Találják meg azt a fajta zenét, amit nem csak hallgatni szeretnek, de tudnak is vele előadóként azonosulni. Ami pedig önazonos, azt fel kell vállalni.

PRAE.HU: Szoktál nagyobb távlatokban is gondolkodni? Hogy látod magad öt év múlva?

Szeretnék sokat fejlődni zenei téren, tanulni, aztán jó lenne létbiztonságban élni, venni egy lakást, vagy például kiköltözni külföldre.

Vagy csak jó lenne úgy élni itthon, mintha nyugat-európiaiak lennénk. Igazából csak fejlődni szeretnék emberileg és szakmailag, mint mindenki más, jobb esetben.

PRAE.HU: Mire számíthatunk tőletek ebben az évben? 

Felvettünk egy lemezt, ami ősszel jelenik majd meg, és mi nagyon szeretjük. Nagyon sokszínű lesz, és van rajta egy szám, amit a testvéremmel együtt írtunk. 

Fotó: Nagy Emma Quintet

nyomtat

Szerzők

-- Tóth Filadelfia --

21 éves budapesti lakos vagyok és az ELTE BTK francia nyelv-és kultúra szakán folytatom tanulmányaim. A gyakornoki időszakom alatt a ZENE rovatban olvashatók írásaim.


További írások a rovatból

Richard Strauss: Ariadne auf Naxos a Bécsi Állami Operaház előadásában
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
Bartók György szerzői estje a Fugában

Más művészeti ágakról

Nyitónap a Horizont Táncfesztiválon
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés