bezár
 

színház

2025. 04. 16.
Hát azért… nem
A kripli a Centrál Színházban
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
Néha előny, ha az ember megélt már pár tavaszt, mert láthatta a Radnótiban – Gothár Péter rendezésében, úgy húsz éve – A kriplit, az angolszász dráma elmúlt harminc évének egyik legjobb darabját az élet kegyetlen szomorúságáról, a depresszióval, elszigeteltséggel küzdő emberek kicsi és zárt világáról. Tisztes előadás született a Centrál Színházban is, happy end nélküli vígjátéki este egy távoli ír szigetről, ahol valóban nem történik semmi, és ha egy liba egy macska farkába harap, az pont elég a pletykálkodásra és viszálykodásra.    

Írország az 1930-as években, ahol éppen filmet forgatnak az Aran-sziget-i emberekről. A közeli Inishmaan sziget lakója a tizenhét éves, testi fogyatékkal született Billy Claven, akinek szülei csecsemőkorában a tengerbe fulladtak, így a kis „Kriplit” a falu vegyesboltját működtető két vénlány nevelte fel. A fiú nevetség tárgya, mert húzza a lábát, kacska a karja, és egész nap a teheneket bámulja vagy olvas. A hollywoodi filmesekről hallva Billy reménykedni kezd, ha bekerül a filmbe, az megváltoztathatná az életét, így harcba száll a változásért.  

Szkéné színház

Bagossy László díszlettervező és Kovács Andrea jelmeztervező nyers, durván megmunkált fából és piszkosnak ható, régi rongyokkal próbáltak eleven képeket mutatni – hullámmorajlás és madarak rikoltozása mellett – a szigetlakók életéről. Pompásan illik is a történethez, de a darab kilenc-tíz jelenetből áll, és a díszlet a nézők szeme előtt folyamatosa változik át falusi boltból tengerparttá, konyhává, szobává és vissza úgy, hogy ilyenkor elsötétül a színpad, miközben a díszletezők vad munkában tologatják a színpadi elemeket. Ettől újra és újra ritmustalanná válik az amúgy jó tempójú előadás. 

Billy története a faluközösség bemutatásán keresztül bontakozik ki, a dráma motorja a fiút megformáló színész. Ő a csendes középpont, mert a többi karakter – talán az orvos kivételével – vérlázítóan viselkedik egymással és önmagával is, ha idiotizmusuk néha eredendő emberi bölcsességnek tűnik is.

Szécsi Bence nagy szívvel alakítja a magába forduló, mozgássérült tinédzsert, végig láthatjuk a sebezhetőségét, tekintetében ott csillog a már megélt veszteség miatti magány.

A sok excentrikus karakter között finom eszközökkel játszik, dicséretes, ahogy jobb kezét görcsösen tartva, a merevítőbe fűzött lábával megmutatja azt, hogy Billy miként él együtt a fogyatékával, amely számára természetes állapot. 

A kripli

Eileen és Kate, a két örökbefogadó „nagynéni” ziccer párosszerep, ahogy egymással élcelődnek, és a nyomorék fiút szeretetteljesen, ám hosszan, és minél vontatottabban, állandóan kritizálják. Ahogy ezt Übü mama és a Galócza Ankicájának megformálása óta tudjuk, Básti Juli az ilyen szerepekre (is) született. Színjátékosi felsőfok, ahogy arc- és testjátékkal, tekintetével sokkal többet mesél a kiejtett szavaknál, amint Eileenként, parádés a „hát azért… nem” félmondat ismételgetése más és más hangsúllyal, jelentéstartalommal. Pálfi Kata a fiatalabb, stresszes periódusaiban kövekkel beszélgető Kate-ként jól eltalálja, hogy miként tud félénk, derűsebb személyiségként Básti Juli mellett látszódni, a nyomában lenni. A harmadik női karakter, Helen szerepében Hermányi Mariann fokról-fokra dolgozza le a nézők figura feletti ítélkezését, hisz a lány mindenkivel goromba, mocskosszájú, agresszív, és tojással dobálja a papot. Hihetően játssza a lány indulatait, fejti fel a valós és szerethető személyiséget, mert a pap szexuálisan zaklatta, az öccsére állandó szitokáradata ellenére is csak ő figyel, és Billyt is képes potenciális sétapartnernek látni. 

Helen öccse, Bartley szerepében Lukács Ádám Billy ellenpárja, a kripliség nélkül kripli. Egy nagyra nőtt, együgyű kisfiú, akit pótcselekvések sora jellemez, a vakaródzás és a cukorkaevés, miközben sírva tűri nővére dühkitöréseit, osztva maga is a hasonló nyelvi gonoszságokat. Magyar Attila Johnnypateenmike-ja a falu hírgyűjtője-hírvivője, a legharsányabb karakter. A jellemábrázolása talán kevéssé árnyalt, holott múltbeli tette révén – Billy megmentése szülei halálakor – ő ennek a történetnek a legfőbb mellékszereplője. És nem tűnt egyelőre közös színpadi munkának az iszákos Mamus szerepében Mucsi Zoltánnal való jelenete sem, inkább mindketten korrekten megoldják azt. (Vissza is gondoltam a Radnótiban látott, a nagy ivászat közben is gyűlölve szerető anya-fia párosra, vagyis Kulka János és Szombathy Gyula bravúros kettősére.) Mucsinak persze ujjgyakorlat a közel százéves, gonosz öregasszony szerepe, különösen egy másik McDonagh-darab, a Leenane szépében is megformált anyafigura után. Szabó Kimmel Tamás orvosa józan távolságtartással szemléli a szigetlakókat, és elegánsan kívül marad őrült történeteiken. Nyugodt, átgondolt alakítást nyújt Bobby-baba, az egy tömbből faragott, fojtott indulatú halász szerepében Mészáros András.  

A kripli

Ha igazak a híradások, ez Pukás Dávid rendezői bemutatkozása, aki inkább vígjátéknak, mint tragédiának kezelte a drámát. Magam kicsit hiányoltam a kegyetlen, sötét groteszk felhangokat. Az tény, elődásának utolsó jelenete líraian szép, ahogy mosolyogva és vad forgással elindul Billya a vég irányába. Erénye az előadásnak az is, hogy

nem zuhan karikatúrába, a színrevitel realisztikus kontextusba helyezte a darabot, Inishmaan szigete lakóinak csendes, de vidám kétségbeesését látjuk életük felett, ahogy pletykákra támaszkodva próbálnak színt vinni a szürke mindennapjaikba.

Jól osztott szerepet, a színészek ugyan nevettetésre építik szerepeiket, de a mulatságos helyzetekben a többségük meg tudja mutatni az embert is, annak múltjával és jelenével együtt, nem egy szereplő mélyen őrzött titkával. 

Martin McDonagh: A kripli
Eileen:    Básti Juli
Kate: Pálfi Kata
Billy: Szécsi Bence
Johnnypateenmike: Magyar Attila
Mammy: Mucsi Zoltán
Helen:    Hermányi Mariann
Orvos:    Szabó Kimmel Tamás
Bobby-baba: Mészáros András
Bartley    : Lukács Ádám
díszlettervező: Bagossy Levente
jelmeztervező: Kovács Andrea
zene: Puskás Dávid
rendező: Puskás Dávid
Bemutató: 2025. március 29.
Centrál Színház 
Fotók: Centrál Színház 

nyomtat

Szerzők

-- Cseh Andrea Izabella --

Színházkedvelő ügyvéd vagyok. Tudom, nincs az az előadás, amelyet két ember egyformán élne meg. Amit látok, arról mindig van véleményem, erősen törekszem az ítélkezés nélküli megértésre. Néha talán sikerül is.


További írások a rovatból

KIBORULT – színház, vacsora, pótSzilveszter! a Kettőspont Színházban
Richard Strauss: Ariadne auf Naxos a Bécsi Állami Operaház előadásában

Más művészeti ágakról

irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés