bezár
 

art&design

2025. 04. 07.
Belső ablakok, új gyökerek
Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A kortárs vizuális művészetben ritkán találkozunk olyan munkákkal, amelyek ilyen nyíltan és mégis kifinomultan performálják az önteremtés folyamatát. Vetlényi Alma kiállítása nem egyszerűen tárlat, hanem intim térré alakított vallomás. Olyan térinstalláció, amely nem magyaráz, hanem sokkal inkább arra invitál, hogy lépjünk be egy belső világba, ahol az emlékek, a természet és a személyes gyógyulás szövete újraszövődik.

A töredékek térképe

A madeirai fotósorozat nyomokat rajzol. Minden kép egy lélegzetvételnyi csend, egy ablak, amelyen keresztül beláthatunk egy belső táj törékenységébe. A leégett erdő hajtásai, az óceán végtelen horizontja - mind metaforák. Hagynak létezni. Hogy azt valaki a térben is magában teszi meg, az már a saját döntése.

prae.hu

Médiumok architektúrája

A tárlat architektúrája rendkívül tudatos: analóg fotók, olajfestmények, kézzel írott szövegek és a tér központi installációja organikusan kapcsolódnak egymáshoz, egymásba lélegezve alkotnak összetett jelentéshálózatot. Madeira nem csupán helyszín, hanem metafora is – a belső kivonulás tere, ahol a szubjektum újrarajzolja saját koordinátáit.

A gyökér, mint metanarratíva

Kállay Eszter költő, Vetlényi Alma „Lapozz” című kiállításához írt, „Gyökérzet nyitott ég alatt” című verse nem melléklet, hanem a kiállítás gerincét képezi. Ahogy a vers írja: „egy-egy öltésként hajtások indultak, / hogy mindent telehímezzenek magukkal”. Ez a költői kép pontosan érzékelteti Alma művészetének a jelenlegi lényegét: a traumák, emlékek újraszövését, ahol a sebek nem eltűnnek, hanem transzformálódnak.

DSC02705

Kritikai pozíció

Vetlényi Alma művészete elkerüli az ön-terapeutikus megközelítés csapdáit – nem pszichologizál, hanem felfedez. Munkái archeológiai gesztusként működnek: rétegeket tárnak fel, nyomokat követnek, ahol az emlékek nem statikus dokumentumok, hanem élő organizmusok.

A textil baldachin egyszerre idézi az óceán és az égbolt áramlását, a leégett erdő vizuális nyomai a túlélés és átalakulás folyamatát rögzítik, míg a friss hajtások az újjászületés lehetőségét hordozzák. Ezek a motívumok egy belső térképet rajzolnak fel, ahol a magány nem hiányérzet, hanem a felfedezés módja, az egyedüllét pedig nem elszigeteltség, hanem a jelenlét intenzív tapasztalata.

DSC02665

Médiumok dialógusa

A fotók nem pusztán dokumentálnak, hanem nyomokat rajzolnak. A festmények nem illusztrálnak, hanem érzéseket nyitnak. A szövegek nem magyaráznak, hanem lebegtetnek. Ebben a komplex médiumközi játékban Vetlényi Alma a vizuális művészet nyelvén formál meg egy belső utat. Nem kíván külső struktúrákat elemezni vagy kategorizálni, sokkal inkább saját tapasztalatát alakítja képivé és térbelivé. Munkái olyan nyitott rendszerként működnek, amelyhez a látogatók saját történeteiken keresztül kapcsolódhatnak, személyes élményeikkel újraértelmezve azt.

IMG_7559

 

Vetlényi Alma: Lapozz
Helyszín: Liget Galéria
2025.02.13. – 04.11.
Kurátor: Molnár Veronika
Kurátor asszisztens: Keszegh Ágnes
Fotók: Cedric Af Geijersstam

 

Kállay Eszter: Gyökérzet nyitott ég alatt

 

a rítus tartott meg,
a fürdéshez hasonló, egyszerű rutin.
ezeket az izmaimat eddig tényleg sosem használtam,
lassan, óvatosan mozdítom meg a lapockám,
mintha egyetlen szárnycsapást sem tettem volna még meg.
levelenként tapintom ki, fejjel lefelé
növekszik bennem egy fa,
gyökere a tüdőm két felében ereződik,
lüktet, és megérzem, hogy élek.

egy kicsit távolabb az óceán nagy levegőt vesz.
a szikla törött csontszilánk, átmeneti otthon.
ezen ültem, amikor új év kezdődött
az erdőrész, amire emlékeztem, majdnem
teljesen leégett - a fekete, szenes földön
egy-egy öltésként hajtások indultak,
hogy mindent telehímezzenek magukkal. lassan, erősen.

a szirmokon éjszaka fennakadtak az álmaim,
magukba szívták és úgy ontották ki később őket,
mint súlyos illatot.

ekkor kezdtem ásni, egészen mélyre. a körmöm alatt
göröngyök emléke. az ásó mozdulat azóta is olyan
természetes, mint a jóleső tempózás
sós vízben.

 

IMG_7609

nyomtat

Szerzők

-- Lefor Petra --


További írások a rovatból

Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
art&design

Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Bill Viola, a videóművészet úttörőjének tárlata Budapesten
Egy mozgástanulmány

Más művészeti ágakról

irodalom

Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak kötetbemutatójáról
Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
Mike Cheslik: Hundreds of Beavers


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés