bezár
 

irodalom

2025. 03. 25.
Három év, három verseskötet
Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A megjelenések áradatában nehéz odafigyelni minden pályakezdő szerzőre. Az elmúlt években több izgalmas költői indulásnak is tanúi lehettünk, többekről azonban nem vagy alig született kritika. 2022 már három éve volt, és 2024 is messzinek tűnik. Az elmúlt három év első versesköteteiből válogatva írt recenziót Moklovsky Réka Kiss Dávid, Papp Gréta és Nagy Zalán köteteiről. 

Lírai helykeresés a csillagok között

Kiss Dávid: Medvék bolygója

A Medvék bolygója mellőzi a szokásos szerzői bemutatkozást. Akik nem ismerik Kiss Dávidot, az internetről pár kattintás után megtudhatják, hogy 1988-ban született Sopronban, politológus, család- és helytörténeti kutatásokkal, valamint műfordítással foglalkozik, verseit 2015 óta publikálja rendszeresen print és online folyóiratokban. A nyitó- és a záróvers között hét egységbe rendezve negyvenhárom verset olvashatunk, a kötet végén pedig helyet kapott egy a saját ismeretei alapján, szabadon elérhető enciklopédiák és szótárak cikkeinek felhasználásával készült szójegyzék, melynek terjedelme harcminkét oldalra rúg.

prae.hu

Biztosan akadnak olyan olvasók, akik szimplán felütik a könyvet és elolvasnak belőle néhány verset a hozzájuk tartozó háttérinformációval, ahogyan olyanok is, akik az utóbbit egy az egyben kihagyják – azonban akik hozzám hasonlóan egyszerre huzamosabb időt töltenek a kötettel és nem akarnak semmiről sem lemaradni, alighanem azt tapasztalják, hogy pár oldal után igencsak áthelyezi a hangsúlyt Kiss sajátos lexikonja, szinte rátelepszik a lírai szövegekre. Bár elsőre üdvözöltem a ritkán használt, tudományos, nyelvjárási és idegen nyelvű szavak, kifejezések ismertetésének gondolatát, hamar világossá vált, hogy a szerző nem áll meg a puszta eligazításnál, a szójegyzéket többek között arra használja, hogy bemutassa „a világ közepének” titulált Sopron földrajzi adottságait, történelmét, nevezetes ételeit-italait.

A Kiss műveltségéről, alapos utánajárásáról tanúskodó korpusz többnyire komoly, de a humornak, a játékosságnak is utat enged:

a földrajzi, csillagászati, történelmi, kulturális stb. adatokon túl szerepel benne például egy Kelemen Ernő nevű férfi is, akiről kiderül, hogy a kertszomszéd a soproni Mély út szőlődűlőjében. Óhatatlanul felmerült bennem a kérdés, indokolt-e egy ilyen kimerítő szójegyzék jelenléte, nem tett volna-e jobbat a kötetnek, ha a szerző és a szerkesztő, Sütő Csaba András megengedik a verseknek, hogy magukban álljanak, magukért beszéljenek, a befogadóknak pedig, hogy eldönthessék, ők maguk utánanéznek a számukra ismeretlen kifejezéseknek, felkutatják az utalások, parafrázisok eredetét, vagy sem. Egyedül az utolsó, A Permonyik című versnél éreztem azt, hogy az olvasottak teljes megértéséhez valóban szükséges a szójegyzék.

Kiss költészete a múltból, a személyes és a kollektív emlékezetből táplálkozik, leginkább az foglalkoztatja, honnan jön ő, a szerettei, a magyarok, és még tágabbra véve a vizsgálódás körét, maga az emberi nem.

Az örökség kérdését másként közelíti meg, mint ahogy azt az elmúlt években az irodalomban megszokhattuk, nem a generációról generációra átadott trauma, hanem a mindennapjainkra hatást gyakorló történelem, helytörténet, nyelvi-kulturális hagyaték az, ami mozgásba hozza a verseket. Ahogy a kötetet gazdagító Aaron Hales „ősi jelképekben gazdag grafikáiban”, úgy a költeményekben is összefonódik a tudományos fantasztikum és az egykori civilizációk, mitológiák világa – a címben és a borítón szereplő medve is egyszerre utal a csillagképre, Erdélyre, az anya alakjára és a természeti erőkre, központi motívumként újra és újra felbukkanva. Az egykor egybetartozók szétszakadásának, az idegenség és az otthonosság érzésének, az egymással összekötő, ugyanakkor egymástól elválasztó határok megjelenítésén keresztül belepillantunk a költői én gyerekkorába, felmenőihöz fűződő viszonyába, szerelmeibe és szakításaiba.

Párkapcsolati verseiben Kiss izgalmas ötletekkel, megoldásokkal rukkol elő; jó példa erre a hatalmi viszonyokat, dinamikákat tematizáló Dekolonizáció, vagy éppen a Nyelvemlékek, melyben a különböző származású emberek szerelme képes új, közös nyelvet teremteni. A versbéli események helyszínei – Sopron, Budapest, Bécs, Erdély, Szlovénia stb. – nem puszta háttérként funkcionálnak, szinte élő-lélegző karakterekként lépnek elő. Kiss Dávid Medvék bolygója című debütkötete lírai helykeresés a csillagok között, a térképen és az emberi kapcsolatok útvesztőjében.

Kiss Dávid: Medvék bolygója, Napkút Kiadó, 2022, 144 oldal, 2490 Ft

Medvék bolygója

Az otthontalanág otthona

Papp Gréta: Lepecsételt szobák

Papp Gréta Lepecsételt szobák című bemutatkozó kötetében harmincöt versét „szobaciklusokba” rendezi, így jutunk el a szülőszobától a tisztaszobán és a vendégszobán át a szabadulószobáig, ajtót nyitva a gyermekkorra, a felnövésre és a családi életre irányuló reflexiónak. A lírai szövegek többségében gyermekperspektívából tekintünk a világra, ez egészül ki, vagy inkább kerül más fénytörésbe a már felnőtt szerző nézőpontjának, tapasztalatainak beemelésével.

A kötet nem egyszerű visszaemlékezés, sokkal inkább visszahelyezkedés a gyermekévekbe; nem az elmúlt szép idők iránti nosztalgia hajtja, hanem a szegénység, a nélkülözés elszenvedésének szavakba öntése, feldolgozása.

Központi figurái a szűk család, a szülők és a nagyszülők. Papp a gyermeki pozícióhoz igazítja a nyelvet, például a napszám című vers elbeszélője „hárommagasba” pakolja az almákat, amíg az anya, ha a rekesz megtelik, „hatmagasba” hordja azt, az áldás című versben pedig a templomi ostyát úgy határozza meg, mint ami „gyerek kezébe nem valós”. A vallás, a hit, Isten alakja a második egységben válnak hangsúlyossá; a költői én keze bár „nem elég ráncos az imához”, „elhiszi, hogy él az isten” (örökfény). A felnőtteket követő, utánzó gyermek számára a szakrális és a profán határai elmosódnak, az egyházi szertartások, a vallásos nyelvezet átszivárognak a hétköznapi megélésekbe.

A keresztút című költeményben megfogalmazódik a szerzőség gondolata („miatyánk a te atyád, / írhatsz neki verseket”), továbbá az élet és az alkotás színhelyei, az ismert, elfoglalt, belakott terek is („a templomban, a szobában, / a körúton vagy egy sarokban”) – bármiből születhet költészet, a költő bárhol írhat verset. Amíg a napszámban az anya almaszerű arca viaszos, az örökségben az apa fenyőbútort festő keze az, de Papp a test repedésének képét is többször felfesti: az egyirányúban a kiesett tejfogak repedtek, a hétpecsétben a derék reped meg, ha nincs mit kihányni, a nagy levegőben a halálra felkészülve levegővel teleszívott mellkas.

A hiányt szenvedő test törékeny és sebezhető, fázik, éhes, az öregedő rokonok esetében magában hordozza a halál közelségét.

A gyermek érzékeny, a felnőttek világára fogékony tekintete feltárja a viszontagságos körülményekkel dacoló szülők küzdelmeit, akik minden tőlük telhetőt megtesznek a család boldogulásáért, ám sok esetben ez sem bizonyul elegendőnek. A felnövés azt is jelenti, hogy elkerülhetetlen a szembesülés az elmúlással; a kötet záróegységében így a távolodás, az elszakadás és a halál kerülnek a fókuszpontba, de mindez a lehető legnagyobb természetességgel – és sok természeti képpel, növényszimbolikával –, az élet és a halál körforgásába ágyazottan, megértéssel és elfogadással kezelve.

Papp Gréta Lepecsételt szobák című lírakötete az otthontalanság otthonába kalauzolja az olvasót, egy gyermek hol naivan álomszerű, hol bénítóan kiszolgáltatott nézőpontjából, a gyereknyelvet ihletetten használva ábrázolja, milyen szegénységtől sújtva felnőni, miként hatnak ránk, alakítanak bennünket családi kötelékeink, és hogyan törlesztjük az örökségként kapott értékeket, terheket – szavakat.

Papp Gréta: Lepecsételt szobák, Cser Könyvkiadó, 2023, 60 oldal, 2995 Ft

Lepecsételt szobák

Aki az "ént" viszi

Nagy Zalán: Atlasz vállára veszi a holdat

„Más vagyok, nagyon más, olyan álmaim vannak, / amiket ti nem fogtok megálmodni sohasem” – olvashatjuk Nagy Zalán Ébredés című versében, és az Atlasz vállára veszi a holdat című kötet szerzőjének agytekervényei mintha valóban máshogy forognának. A címbéli alak, a „legnagyobb hősköltő” egy égitestet emel a vállaira, de a szerzőnek sincs egyszerűbb dolga, aki az „ént” hordozza, az identitás konstruálásának és az épülő magánmitológiának minden súlyával, béklyójával együtt.

A lírai alany szorongása hol „szőrszálhasogató” („Hagyhatom borotválatlanul kezdő szakállam, / hagyhatok borotválatlanul bármit, / hogy növekedjen, találjon formát, / vagy pont ne, burjánozzon”), mint a Tűzfészek című versben, hol az érdeklődésére, ízlésére irányul („lassan egy éve halogatom, / meg akarok nézni egy dokumentumfilmet / miles davisről, mert szeretném szeretni / a dzsesszt, de épphogy csak élvezem. a filmeket unom.”), mint a még egy ima címet viselőben, máshol retrospektív („Én Nagy Szégyenem! / Miket kellett volna / másképp csinálnom?”), mint a Mezcal days-ben. A szorongás mellett sajnálja magát, vergődik, örökös küzdelmet folytat emberi esendőségével, ám magára, az életére (mű)alkotásként is tekint – állandóan „önmagát ismételve, kicsit mindig remixelve”.

A szerző előszeretettel mozgósít kiforgatott szólásokat, közmondásokat – „teherhajó alatt nő a pálma” (Midász király fontos dolgokra eszmél rá az éhhalál szélén) –, illetve hasznosít a maga módján újra, játszik rá közismert sorokra – „a motor köhög az alkotó liheg” (technovers). Egyaránt magától értetődően idézi meg a Bibliát és a Mátrixot; a kötet popkulturális utalásokban gazdag,

találkozunk többek között Jimi Hendrix, Katy Perry és Leonardo DiCaprio nevével, mottóként feltűnnek Bodor Emese, Milan Kundera, E. T. A. Hoffmann-idézetek.

Ez az intellektuális burjánzás képes megmutatni, mi mindenből tevődik össze egy egyén belső világa, milyen szélsőségek képesek megférni egymás mellett – ahogyan a kötetet jellemző énközpontúság az önutálatot is magában rejti. Ami a szövegek hosszát és szerkezetét illeti, vannak többoldalas, versszakokra tagolt, valamint rövidebb, központozást nélkülöző versek, melyek olvasásokként más-más ritmusra és szabadabb értelmezői tevékenységre adnak lehetőséget. A befogadóra van bízva az is, hogyan olvassa az enigmatikus B.-verseket, mit gondol, kit takar a nagy kezdőbetű, a költő énjének másik oldalát, az eszmefuttatásaiba beavatott bizalmast vagy éppen a szerelmét.

Nagy Zalán költői világa nem áll távol a népmesék világától, nem csupán azért, mert itt is kacsalábon forgó palota épül,

hét sárkány tüzében izzadunk, a batyuban pedig hamuban sült pogácsára lelhetünk, és a felfokozott érzelmek, indulatok nagyító erővel bírnak (A Tavasz Hírnöke, A Rút Szörnyeteg, Késdobálók Keserve, Az Evolúció Városa stb.), hanem, mert a határokon, kultúrákon és nyelveken átívelő kalandokban résztvevő, próbatételek elé állított lírai én olyasféle kitüntetett figura, mint a skandináv mítoszokban fákból embereket teremtő „ifjú költő Odin”.

Nagy Zalán: Atlasz vállára veszi a holdat, Erdélyi Híradó Kiadó – Fiatal Írók Szövetsége, 2023, 83 oldal, 3000 Ft

Atlasz vállára veszi a holdat

nyomtat

Szerzők

-- Moklovsky Réka --

Moklovsky Réka (1994, Miskolc) a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Modern Filozófia Doktori Programjának doktorjelöltje, kutatási témája a Másnak-mutatás a nők reprezentációjában. Színházi előadásokról, filmekről és irodalmi művekről ír kritikákat, kulturális rendezvényekről tudósításokat.


További írások a rovatból

Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Halasi Zoltán válogatott verseiről beszélgettek a Három Hollóban
Az Ifjúság című elbeszélő költemény margójára
irodalom

Bemutatták Elena Poniatowska: Leonora – Leonora Carrington regényes élete című művét

Más művészeti ágakról

Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
A HUBBY Év Gyerekkönyve Díj nyerteseinek kihirdetése
Ellentétek párbeszéde – Schönberg és Boulez a Zene Házában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés