bezár
 

irodalom

2025. 02. 27.
Jókai is szerette volna az American Horror Story-t
Tudósítás a februári Artista Café pódiumbeszélgetéséről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Fővárosi Nagycirkusz Artista Café sorozatának februári alkalma a cirkusz és Jókai köré szerveződött. A február 20-i eseményen Almássy Tibor irodalmár, Balogh Tibor színházi író és dramaturg, Perczel Olivér társadalomtörténész, Szonday Szandra cirkusztörténész és Fekete Péter főigazgató beszélgetését és előadását hallhattuk Pál Dániel Levente vezetésével. Az este tematikája a Jókai bicentenáriumhoz kapcsolódva a 19. századi cirkuszi világot járta körül.

A pódiumbeszélgetés két nagyobb részből áll. Az első blokkban Perczel Olivér társadalomtörténész nyújtott részletes betekintést a Városliget 1850 és 1900 közötti történetébe és annak alakulásába.

prae.hu

Egy 1827-ből származó metszeten látható volt, hogy a mai Városliget akkor még teljes mértékben külterületnek számított, és csupán egyetlen utca vezetett ki odáig – foglalta össze Perczel. A Liget környéke 1827-től vált egyre élettelibbé, az első éttermek és kocsmák is ekkoriban nyíltak. A vendéglő-tulajdonosok engedélyt kaptak körhinták üzemeltetésére a Rondó parkosított területén. Egy másik, 1851-es alaprajzon már jól látható a változás, több körhinta is épült addigra, illetve céllövöldék is nyíltak a környéken. A tavon már akkoriban is lehetőség volt csónakázásra, illetve télen korcsolyázni is lehetett.

Hogyan került Jókai a Ligetbe?

Perczel kiemelte, hogy bár a különböző társadalmi rétegek eltérő módon szórakoztak a korban, a Városliget mindenki számára kikapcsolódási lehetőséget nyújtott.

A legalsó réteg látogatta leginkább a vurstlit, a polgárság a csónakázást és a korcsolyázást kedvelte, az arisztokrácia pedig a Stefánia úti részt.

Az 1885-ös országos kiállítás alkalmára a Városligetet jelentősen átépítették, a korábbi vurstli akkor került a mai Széchenyi Fürdő helyére. A legnagyobb szenzációt ekkor a vízi körhinta jelentette, amely 1895 és ’98 között működött a vurstliban.

Az Állatkert 1866-ban nyitotta meg kapuit a nagyközönség számára, az állatok mellett világhírű mutatványosoknak és etnográfiai bemutatóknak is otthont adott. Az ilyen bemutatók nagyon népszerűek voltak, hiszen a legtöbb néző csak ilyenkor láthatott például színes-bőrű embereket. 1896-ban a millenniumi kiállítás alkalmából a Tonkin nevezetű vietnámi falu „díszlete” is látható volt az Állatkertben. Egy-egy ilyen bemutató alkalmával akár 50-60 ezer ember is összegyűlt. Feltehetően Jókai is eljárt a Ligetbe ekkoriban, és részt is vehetett az etnográfiai bemutatókon.

Freak Show a 20. században

Az első cirkuszt Barokaldi József állította fel a vurstliban. Korábban csak vándorcirkuszosokat lehetett látni az Állatkertben; a Barokaldi cirkusz volt az első, amely évről-évre szórakoztatta a közönséget. 1889-től Uff Ede vette át a cirkuszt, aki egy állandó épületet is szerzett a korábban parcellákat bérlő cirkusznak. Az Uff cirkusz nyitóelőadásának plakátját a kivetítőn lehetett látni.

Szonday Szandra cirkusztörténész három relikviát hozott el és mutatott be az este során. Elsőként egy 1855-ből származó cirkuszi plakátot láthattunk, amely két nyelven, magyarul és németül is ismertette a programot. A későbbi színes plakátoktól eltérően ez még jóval egyszerűbb volt; a plakát egyetlen díszítőeleme a fejléc közepén található lovasmutatványt ábrázoló rajz. A másodikként bemutatott műtárgy az 1900-ban rendezett Hagenbeck etnográfiai kiállítás képeslapja volt, amely egy malabár csoportot ábrázol. Végül pedig a Barnum cirkuszból származó képeslapot láthattuk szintén 1900-ból, amely egy magyar néző híradása volt a cirkusz bécsi szerepléséről. A három relikvia ma is megtekinthető a Magyar Cirkuszművészeti Múzeumban.

malabár csoport

újságcikk a malabár csoportról

Phineas Barnaum neve nemcsak a bemutatott képeslap szempontjából érdekes, hanem azért is, mivel úttörőnek számított a freak show előadások terén. Az ilyen műsorok a századforduló környékén kezdtek elterjedni a világban, főként amerikai hatásra. Több Jókai elbeszélésben is szerepel Barnum neve vagy a Barnum Cirkusz.

Jókai 1895-ös Kráó című kisregénye egy szakállas nő történetét mutatja be, akit tudományos felfedezésnek tekintenek, mivel úgy hitték, hogy ő képvisel egy hiányzó evolúciós láncszemet a majom és az ember között.

A Jókai-regényben szerepel a „Barnum stikli” kifejezés, amely mind Barnum freak show iránti elköteleződésére, mind az ehhez kötődő megtévesztéseire és csalásaira is utal. A korabeli cirkusz a szórakoztatás mellett a tudományos ismeretek terjesztésére is alkalmas volt, mivel sokszor kísérték anatómiai vagy biológiai kiállítások a cirkuszokat, illetve minden ilyen előadás nagy szenzációt jelentett a nézőközönség számára.

A cirkuszrajongó Jókai

Almássy Bálint irodalomtörténész Jókai cirkusz iránti rajongásáról beszélt. Nagyszabású életművének több darabjában is találni valamilyen cirkuszhoz kapcsolódó elemet, úgy, mint a sokak által olvasott Egy magyar nábobban. Almássy a kanonizált Jókai-művek említése mellett kevésbé ismert szövegeket is említett, például az 1903-as Unica című novellát. Egy rövid részlet felolvasása után Almássy összefoglalta az elbeszélést, melyben a tizennégy éves Unicát a Barnum cirkuszában dolgozó apja karrierválasztás elé állítja, majd ő a színészet helyett kitetováltatja az egész testét, ezzel gyakorlatilag kiállítási tárggyá válik. Jókai novellája a freak show-nak nevezett cirkuszi irányhoz kapcsolódik a tetovált test kiállítása, valamint Barnum nevének említésével. Almássy a reprodukálhatatlanság problematikájára is felhívta a figyelmet a szövegben, hiszen a korban nem létezett még olyan eszköz, amely tökéletesen vissza tudta volna adni Unica látványát, így aki látni szerette volna ennek a különös nevű nőnek a tetovált testét, annak személyesen kellett elmennie hozzá.

Jókai kései művei közül több is a századfordulós vándorcirkuszok vagy illuzórikus színházak világát eleveníti meg. Az Oszták-Magyar Monarchia írásban és képekben Magyarországról szóló szövegében részletes leírást adott a városligeti mutatványosokról. Egy másik, kevésbé ismert példa a Három pár című elbeszélés. A Barnum cirkuszában játszódó novella szereplői között találkozhatunk a szakállas nővel, a két méter kilenc centi magas „óriás Venusszal”, a kaucsuk emberrel és a tetovált férfival.

Popkulturális párhuzamként említhető Ryan Murphy és Brad Falchuk mára szinte klasszikusnak számító American horror story sorozatának negyedik évada, amely a Barnaum-féle cirkusz kifacsart és véres képét festi meg Kathy Bates szakállas nőjével és a tetovált arcú Penny-vel.

A tetoválás ezek mellett a korábban említett Egy magyar nábobban, illetve Az arany emberben is megjelenik. Kárpáthy Abellina kék kígyót ábrázoló tetoválása párhuzamba állítható Az arany ember Athalie gyík tetoválásával. Mindkét nő esetében a titokzatossággal és a veszéllyel kapcsolódik össze a tetoválás, hiszen ez a korban még nem volt elterjedt, előkelő nőkön pedig kivételesen ritka látványt nyújtott.

Miért nem játszák a színházak Jókai műveit?

Érdekes tény, hogy a Nyugat folyóirat fennállása alatt 134 alkalommal írták le a cirkusz szót, elsőként Ignotus egyik színikritikájában. Ezt követően Babits szintén a cirkusz szóval jellemzett egy görög drámából készült előadást, amellyel érdekes összefüggésre hívta fel a figyelmet az antik görög színgáz és a cirkusz között, miszerint a kettő hasonlít egymáshoz össztársadalmi reflexió szempontjából.

Az estet vezető Pál Dániel Levente egy hiányra hívta fel a nézők figyelmét: Jókait a legolvasottabb magyar íróként tartjuk számon, a színházak azonban valamiért mégsem szeretik színpadra állítani az író műveit, annak ellenére sem, hogy a szerző még életében is sokat dolgozott a szövegei színpadi változatán. A felvetett kérdésre Balogh Tibor színházi író és dramaturg próbált választ adni. Jókai színházi adaptációk hiányának egyik okát érdekes módon a cirkuszi előadások műfajához kapcsolta. Balogh egy 1981-es Arisztophanész Jancsó-féle rendezést idézett fel, amely az eredetileg tervezett Lüszisztraté helyett másik címet kellett, hogy kapjon, mivel a darab addigra egy teljesen más formát öltött Jancsó rendezésében. Az antik görög tragédiákat Balogh a krimi műfajához hasonlította, mivel a drámai történetekben ugyanúgy várja a néző a végkifejletet, mint a krimik végén. Ma már nem igazán vannak kizárólag szövegbázisú előadások, mivel a közjátékok, avagy a közbe ékelt cirkuszi események szükségesek ahhoz, hogy egy előadás drámaivá válni. Egy minőségi cirkuszi előadás ugyanúgy izgalomban tudja tartani a nézőket, ahogyan az ókorban a görög tragédiák, vagy napjainkban a krimik.

A beszélgetést a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója, Fekete Péter zárta, aki a cirkusz jelenlegi helyzetéről és útkereséséről beszélt. A cirkusz és a cirkuszművészet a mai napig keresi a lehetőségeket, hogy hová és hogyan tudna fejlődni. A történetmesélés lehetőséget adott a cirkusznak egy újításra. Ennek egyik lehetséges megvalósítása a műsorszámok valamilyen tematika szerinti elrendezése, melyek egymást követve történetté állnak össze. Egy másik megközelítés, amikor egy irodalmi mű adaptációja kerül a cirkusz színpadára. A 2016-ban bemutatott Lúdas Matyi, majd a 2022-es Melyiket a kilenc közül Jókai-adaptációként fontos állomás volt, hiszen nem csupán a történetmesélést próbálták ki cirkuszi keretek között, hanem azt is, hogy egy szöveg hogyan tud megszólalni és érvényesülni egy nonverbális térben. Fekete Péter hangsúlyozta, hogy a cirkusz a kezdetektől szórakozást kínált minden társadalmi réteg számára, és ezért a hagyományos elemeit nem veszítheti el; az újítás és az útkeresés csak ezek megtartásával együttesen lehetséges. A cirkusz nem csupán az irodalmat, hanem a zenét és más művészeti ágakat is képes magába fogadni, így a különféle művészetek olvasztótégelyeként képes jelen lenni a nagyközönség számára. Záró gondolatában Fekete Péter az emberi teljesítményre koncentráló mutatványokat, vagyis az „emberi csodát” említette, amely még a mai napig képes hatni, és ellenpontozni a mindennapok virtuális csodáját.

pódiumbeszélgetés

A beszélgetést Szomor György ás Misurák Tünde betétdala, illetve a Cirkuszherceg előadás artistájának előadása színesítette.

Fotók: Adolf Dauthage, Wikipédia / Urbán Ádám / Fővárosi Nagy Cirkusz

nyomtat

Szerzők

-- Tóth Aliz --


További írások a rovatból

Nemes Nagy Ágnes összegyűjtött gyerekversei
Összegző a prae.hu irodalmi rovatának 2024-es évéről
Évzáró buli a HaikuBárban
Tudósítás a "Szaporodnak a jelek" című Esterházy-konferencia első napjáról

Más művészeti ágakról

A Hétköznapi kreativitás pályázat nyertes filmjei
Artur Gębka Apa üvege című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés