bezár
 

film

2025. 02. 08.
Nem mindig egyszerű kiállni magunkért
Schwechtje Mihály: Sünvadászat
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Schwechtje Mihály második nagyjátékfilmje egy fiatal, huszonéves nő vívódásain keresztül hihető és átélhető helyzetekben bontja ki azt az érzelmi túltelítettséget, amikor a körülmények fogjaiként nem tudjuk és nem merjük a saját határainkat érvényesíteni.

Kevés előzetes beharangozó nélkül 2018-ban került mozikba az online kommunikáció fiatalokat érintő veszélyeiről szóló Remélem, legközelebb sikerül meghalnod :) című film, mely friss és hiteles hanggal színesítette a magyar filmek akkori felhozatalát. Schwechtje Mihály ezt követően rövidfilmet (Aki bújt, aki nem, Ballagási cipő), számos színdarabot (Az örökség, Gina, Hajtűkanyar autósiskola, Szex. Újra. El.) és egy kiemelkedő dokumentumfilmet (Védelem alatt) is rendezett, amelyekkel bizonyossá tette, hogy jó érzékkel és őszintén tudja ábrázolni a magyarországi hétköznapok valóságát.

prae.hu

 

A Remélem… sajátos, noha nem egyedülálló előképét jelentette a teljesen állami támogatás nélkül, szakmai összefogásból készült kortárs független filmnek. Annak az irányzatnak, amely néhány évvel később, a Nemzeti Filmintézet szűkülő finanszírozási politikája miatt számos hazai filmes kényszerpályájává változott.

A rendkívül polarizált filmkultúra az elmúlt években a minimális eszközökből készített, realista tónusú, társadalmi kérdéseket tárgyaló független film megújulását készítette elő (lásd: Magyarázat mindenre, Nyersanyag, Fekete pont, És mi van Tomival?). Így Schwechtje második nagyjátékfilmje, az egy pályakezdő, fiatal magyar nő hétköznapi kihívásait ábrázoló Sünvadászat már kevésbé érződik egyedülálló filmnek, mintsem a kibontakozó trendvonalat tovább gazdagító alkotásnak.

Sünvadászat 1

A Sünvadászat izgalmas megoldása, hogy a kora huszonéves Bogi (Mari Dorottya) történetét – amint egyszerre próbálja a Zeneakadémia klasszikus énekkari vizsgáját teljesíteni, miközben bébiszitterként unokatestvére gyermekeire is vigyáznia kell – kerek elbeszélés helyett bizonytalan, töredezett bepillantásokkal ábrázolja. Mialatt Bogi a picikre vigyáz, a kisebb gyerekkel baleset történik. A helyzet nem feltétlenül ad pánikra okot, de Bogi megrémül és ledermed. A tanulmányi életében eközben nagyapja és énektanára elvárásai nyomasztják, ráadásul a gyermekek szülei, Tamás (Polgár Csaba) és Zita (Jakab Juli) válságba került házasságának érzelmi terhe is a lányra nehezedik. A film a nyílt konfrontációtól való félelem és a megfelelési kényszer könnyen azonosulható tapasztalatát teszi a probléma középpontjává.

Sünvadászat

Bogi személyisége, amit Mari Dorottya sallangmentes és meggyőző játékkal kelt életre, jellegzetesen magyar filmes hős, olyan, aki szerény és konfliktuskerülő, és akinek feje felett az élet viharainak hullámai csapnak össze. Nehezen áll ki magáért, ezért legtöbbször csupán passzív szemlélője a körülményeknek. Arca maszkszerű, a külvilág felé nem árul el heves érzelmeket, miközben belül gyötrődik. Helyzetét értelmezhetjük nemi alapú determinizmusnak (elképzelhető, hogyha férfi lenne, nem ugyanazok az elvárások nehezednének rá), de a film erősségét képezi, hogy ennél jóval általánosabb dolgot igyekszik megragadni: egy közérzetet, egy hangulatot.

Schwechtje filmje azokban a helyzetekben brillírozik, amikor mikrohelyzeteket bont ki. Az olyan apró megfigyelések, mint a kórtermi recepción való nyűglődés vagy az elégedetlen énektanárnő passzív-agresszív megjegyzései rendkívül életszagú, szinte dokumentatív hatású helyzeteket eredményeznek.

Máskor azonban kívánunk egy erősebb drámai építkezést, ahol a realista szituációkon túl jobban megragadható a főszereplő jellemének mélyebb kifejtése, viszonyának alakulása az eseményekhez. A Sünvadászat annyira erőteljesen épít főszereplőjének ambivalens érzéseire, hogy az egy idő után már hátráltatja a film dramaturgiai építkezését. Ez leginkább a film utolsó – egyébként rendkívül izgalmas – szegmenseiben válik nyilvánvalóvá, ahol feloldozás nélkül maradunk, hiába várva az igazi kifutást. Egy markánsabb és világosabb zárlat (hova tűnik például Bogi pasija, miután tudjuk, hogy nincs máshol aludnia?) határozottan erőteljesebb keretbe helyezhette volna nemcsak a film utolsó pillanatait, de az események odavezető egészét is.

Felszabadító olyan filmeket megnézni, amelyekben elhisszük, hogy a valóság köszön vissza, még akkor is, ha egyébként megterhelő a filmélmény. A Remélem, legközelebb sikerül meghalnod :) még arról szólt, hogy a digitális médiában minden jel és információ kedvünkre manipulálható, így soha nem lehetünk biztosak a benyomásaink igazában. A Sünvadászat ennél radikálisabb, és aktív cselekvésre késztető mű. Az az állítás bomlik ki benne, hogy az őszinteség hiánya mindig szenvedéshez fog vezetni, ezért önmagunk megbecsülésével felelünk a valóságunkért is. 2025 első hónapjaiban az ember szívesen visz magával ilyen üzenetet.

Sünvadászat. Magyar filmdráma, 89 perc, 2025. Rendezte: Schwechtje Mihály. Forgatókönyvíró: Schwechtje Mihály, Szurdi Panni. Operatőr: Bántó Csaba. Vágó: Kővári Szabolcs. Producer: Petrovics Genovéva, Mártonffy Zoltán. Szereplők: Mari Dorottya (Bogi), Polgár Csaba (Tamás), Jakab Juli (Zita). Forgalmazó: Mozinet. Bemutató: 2025. február 13. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!

Képek: Mozinet

nyomtat

Szerzők

-- Horányi Péter --

Horányi Péter az ELTE Filmtudomány Tanszék mesterszakán végzett 2019-ben. 2016 óta jelennek meg filmes kritikái és írásai. 2020-tól a MOME Művészettudomány PhD képzés doktorandusza. A nemfikciós történetmesélés és a digitális technológiai környezet kapcsolata foglalkoztatja.


További írások a rovatból

Ezeket a filmeket szerettük 2024-ben
Dombai Dóra: Veszélyes lehet a mozi - a könyvbemutató

Más művészeti ágakról

Richard Strauss: Ariadne auf Naxosa a Bécsi Állami Operaház előadásában
színház

Bolondok tánca a Radnóti Színházban
Az Ifjúság című elbeszélő költemény margójára


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés