bezár
 

art&design

2025. 01. 17.
Nem a művész beszél a természetről, hanem a természet szól belőle
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy téma – hol erősebben, néhol rejtettebben – de végigkövette a Molnár Ani Galéria munkásságát a 2024-es évben, főként stand- és kiállítás-koncepciókban: mégpedig az organikus absztrakció, és az organikus művészet hangsúlyozása, mind témájában, anyagában vagy formavilágában.

Ezért is nagyon örülök, hogy Ernszt András és Körei Sándor közös kiállítása gyönyörű keretbe foglalva zárja ezt az évet és ezt a tematikát. Ugyanis a Longing for Gaia egy olyan kiállítás, aminek már a címe is elég beszédes, hiszen érzéki és érzelmi oldalról közelít a naturális világhoz, valamint a természet-ember viszonyához, és a nüansznyi, zsigeri észleletek megragadásával hoz közelebb egy dualitást megkérdőjelező állapothoz. Az elmúlt néhány évben rengeteg tudományos alapú és logikával teli megközelítés törekszik rávezetni minket az ökotudatos életre, nagy most a fókusz a klímaválságon, melynek diskurzusa és dialektikája sokszor igen megterhelő és kontraproduktív tud lenni.

prae.hu

Fotó: Hegyháti Réka, a Molnár Ani Galéria jóvoltából

Fotó: Hegyháti Réka, a Molnár Ani Galéria jóvoltából

Ezért úgy gondoltam, hogy azt a rendet és kapcsolatot, amelyben évezredekig éltünk, és amitől a modernitás végképp elszakított, most újra kiélezett érzékekkel és érzelmi alapon kíséreljük meg felidézni, és gyógyítani. Ez pedig nem megy anélkül, hogy újra felfedeznénk a természetben rejlő varázst, misztériumot. A kiállítás fókuszában éppen ezért a természet sejtelmes, titokzatos karakterisztikája áll, ami még inkább mélyíti a vágyat a kapcsolódás, megértés és összetartozás iránt. Számomra abszolút meglepő volt, hogy a két művész, Ernszt és Körei egymástól függetlenül, s bár két különböző művészeti ágban, egymástól több mint 200 kilométerre, szinte szóról szóra megegyező gondolatokkal alkot.

Ernszt András legújabb munkái egymásra halmozott illúziók sokasága: kusza ágak, lombkoronák, köd, fénysugarak, melyeknek nincs se eleje, se vége – egymásra rakódott impressziók, mintha minden festmény egy megfejtendő emlékkép töredéke, helyszíne lenne. Deja vu érzésem támad, mintha már jártam volna itt. Talán mert nem a művész beszél a természetről, hanem a természet szól belőle. Ezek a nagy méretű vásznak körbeölelnek; most mintha én is ott lehetnék ezeken a tájakon, itt a rideg nagyváros mesterséges forgatagában. Az egymást esetlegesen fedő rétegekben véletlenszerűen kialakuló formák dinamikája a természet állandó mozgásban létére és kiszámíthatatlanságára emlékeztetnek. Szeretnék az opálos réteg mögé nézni, szeretném kibogozni a kusza ágakat, megtalálni a horizontot vagy a gyökereket.

Ernszt András, Narancsos áttetsző, 2023, akril, vászon, 60×60 cm

Ernszt András: Narancsos áttetsző, 2023, akril, vászon, 60 × 60 cm, a Molnár Ani Galéria jóvoltából

Körei Sándor üvegdobozai archiválnak: az üveglapok mögé zárt növények statikus rendje egyszerre idézi a botanikai gyűjtemények precizitását és a természet mulandóságának melankóliáját. Az üvegen túli világ „megérinthetetlensége” az emberi beavatkozás aktusára kérdez rá. Mit teszünk valójában a természettel, amikor rendszerezzük – kiszakítjuk, elzárjuk vagy megpróbáljuk önző módon örökre megőrizni? A karcagi fátyolvázák felett lebegő különféle növények a természet diverzitását, gazdagságának lenyűgöző részleteit is mutatják Körei munkáiban: el lehet veszni a szalmarózsa bársonyos szárának szerény csillogásában vagy a rizsvirág apró gömböcskéinek tumultusában. Míg a kiállításon szintén megjelenő savmart üvegből készült szobor éppen a vizsgálódótól veszi el a belátás lehetőségét. Az észlelés és érzékelés elé állít akadályt a ködös, homályos üveggel, amelynek felületén polipszerű csápokkal kapaszkodik egy orchidea, mintha ki akarna szabadulni. Szinte azonnal felmerül a kérdés: de él vagy nem? Ez az ösztönös kérdés is a felelősségre utal, amivel az élővilág iránt vagyunk.

Körei Sándor_ Kék üvegváza szalmarózsával, 2024, virágok, váza, síküveg, 20x20x55 cm

Körei Sándor: Kék üvegváza szalmarózsával, 2024, virágok, váza, síküveg, 20 x 20 x 55 cm, a Molnár Ani Galéria jóvoltából

A Longing for Gaia egy olyan hívás, amely arra ösztönöz, hogy merüljünk el a természet rejtélyes, mégis mindent átható jelenlétében. A ködön, az üvegen és az akril rétegeken túl ott van valami, amit csak akkor érthetünk meg, ha megnyitjuk érzékeinket, és hagyjuk, hogy a természet a maga nyelvén beszéljen hozzánk. Talán itt rejlik a Longing for Gaia igazi üzenete: hogy a vágyakozás nem a hiányra, hanem a megújulásra hívja fel a figyelmet.

fotó_ Hegyháti Réka.jpg (2)

Fotó: Hegyháti Réka, a Molnár Ani Galéria jóvoltából

 

Ernszt András & Körei Sándor: Longing for Gaia

Kurátor: Farkas Tiffany

Helyszín: Molnár Ani Galéria (1088 Budapest, Bródy Sándor utca 36.)

Megtekinthető: 2024.12.05. – 2025.02.01.

 

Kép a leadben: Fotó: Hegyháti Réka, a Molnár Ani Galéria jóvoltából

nyomtat

Szerzők

-- Farkas Tiffany --


További írások a rovatból

Kurátori bevezető
A városarcheológia szervetlen fossziliája
Kulturális hanyatlás?
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje

Más művészeti ágakról

Molnár Krisztina Rita és Szimonidesz Hajnalka: Az angyal meséje
Egységes fordításban Proust: Az eltűnt idő nyomában hét kötete
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban
Összegző a prae.hu irodalmi rovatának 2024-es évéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés