bezár
 

gyerek

2024. 12. 06.
Szembenézni a sokszínűséggel
A Kortárs novemberi számának bemutatójáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Petőfi Irodalmi Múzeum Vörös termében került sor november 27-én a Kortárs irodalmi és kulturális folyóirat estjére, amelynek keretében a lap online és offline tevékenységével ismerkedhettek meg a jelenlévők, az esemény második felében pedig az e havi tematikus szám kulisszatitkaiba nyerhettek betekintést.

A novemberi Kortárs a gyerek- és ifjúsági irodalom aktuális problémáit veszi górcső alá, az olvasók négy szakszöveg és számos szépirodalmi alkotás segítségével kerülhetnek közelebb a témához. A kiadványt ismertető kerekasztal-beszélgetés során a szerkesztő Katona Alexandra kérdéseire a szövegek szerzői válaszoltak: Vigyikán Villő és Tisza Eleonóra egy-egy tanulmánnyal, Kalapos Éva Veronika pedig legújabb regényének részletével szerepel a lapban. A meghívottak először arról számoltak be, hogyan keveredtek az ifjúsági irodalom világába, miért kezdte aktívan foglalkozni őket ez a sokak által mellőzött terület. A doktori tanulmányai során Janikovszky Éva és Réber László írói és publicisztikai munkáit kutató Vigyikán Villőt a szakmai kihíváson túl személyes kötődések is motiválták: gyerekként Janikovszky könyvein tanult meg olvasni, emiatt különösen érdekelte, milyen felnőtt szemmel visszatekinteni ezekre a történetekre. Hozzátette, a téma eddigi recepciója korántsem kielégítő, még számos izgalmat tartogat a kutatók számára.

prae.hu

Kalapos Éva Veronika pályakezdése elválaszthatatlan az ifjúsági irodalom világától, bár elmondása alapján az egész a véletlennek köszönhető: egy megrázó témákat boncolgató drámakötet befejezése után kereste a fellélegzést, amikor a D.A.C.-sorozat első részébe belekezdett. Sokáig ő sem érzékelte, hogy valójában ifjúsági irodalmat ír – utólag visszanézve úgy gondolja, maga a kortárs irodalom sem nagyon tudott akkor még mit kezdeni a fiatal olvasókat megcélzó kötetekkel. Ennek ellenére mindig előszeretettel foglalkozott a tinédzserek problémáival történeteiben, az emlékezés lehetőségét látja a témában, egy olyan korba való visszacsöppenést, amikor minden szenvedélyt, bánatot és örömöt sokkal intenzívebben él át az ember.

Tisza Eleonóra is egyetemi évei alatt került közel a young adult irodalomhoz, ugyanakkor tudja, maga a téma keveseket mozgat meg a szakmán belül. Legfőképp a műfajban rejlő sokszínűség ragadta meg, a gyorsaság, amivel a szövegek adaptálódnak a világban zajló változásokra. Örül, hogy azt kutathatja, aminek egykor ő is rajongója volt, Vigyikán Villőhöz hasonlóan szívesen tekint vissza egykori kedvenc olvasmányaira, érdeklik a különbségek, amik a befogadói pozíció átalakulásából fakadnak.

Ezután a lapszámban megjelent szövegekre terelődött a beszélgetés fonala. Vigyikán Villő tanulmánya kapcsán a moderátor kiemelte annak újszerű megközelítését, amellyel a tárgyalt művek és az alkalmazott pedagógia viszonyát elemzi. Eszerint Janikovszky és Réber szövegeiben a didaxis nem negatív előjelű, hanem egy átfogó poétikai konstrukció része. Vigyikán szerint túl sokszor értjük félre a gyerekirodalomban rejlő tanító szándékot, elhanyagoljuk a tényt, hogy ezekben a szövegekben a legautonómabb karakterek is a felnőttektől érkező minták szerint konstruálódnak. Szerinte nem az a kérdés, hogy szükséges-e a didaxis, hanem hogy annak egyes elemei hogyan épülnek be a történetekbe, a recepciónak pedig azzal kellene foglalkoznia, hogy hogyan tudná a pedagógiai gyakorlat és a kritikai hagyomány szempontjait összebékíteni. Szerinte több olyan elemzésre van szükség, ami interdiszciplináris keretek között, befogadó és olvasásszociológia felől tárgyalja az egyes műveket.

A következőkben Katona Alexandra a lapban is szereplő, Nem hagylak itt című regényéről kérdezte Kalapos Éva Veronikát, különös figyelmet szentelve műfaja és földrajzi elhelyezkedés kapcsolatának. A szerző fontosnak tartotta kiemelni, ugyan sokáig nem érezte magában a késztetést, hogy politikai üzenettel bíró szövegekkel foglalkozzon, magának mindig nagymértékű szociális érzékenységet tulajdonított. Regényének világát is a hazai oktatási rendszer jelenlegi helyzete ihlette, arra volt kíváncsi, mi történne, ha a műfajra jellemző élet-halál harcot a kultúra fennmaradásának érdekében vívnák. Elismerte, mindig is izgatták a disztópiák, hiszen a benne ábrázolt helyzetek túlfeszített szélsőségessége könnyedén belesimul az ifjúsági irodalom folyamatosan változó világába. Katona Alexandra megjegyzésére, hogy sokak szerint könnyű zsánerirodalmat írni, a szerző határozott elutasítással reagált, hangsúlyozta, már az is nehéz, hogy lefoglaljuk a fiatalok figyelmét, nem is beszélve az egyes műfajok stiláris és egyéb kihívásairól – számára is főként a disztópiák legfontosabb elemének számító világépítés okozta a legtöbb fejtörést írás során.

Műfaji problémáknál maradva Katona Alexandra arra kérte Tisza Eleonórát, meséljen az útról, amin keresztül nőiség és szörnyek összekapcsolásához jutott. A válasz a szerző doktori kutatásában rejlik, bevallása szerint olyan átfogó szempontot keresett, amely kimerítően le tudja írni az általa vizsgált szövegek jelenségeit. Észrevette, a young adult könyvek női főhősei feltűnően sokszor érintkeznek a szörnyűség valamilyen formájával, gondoljunk csak a Harry Potter, vagy az Alkonyat figuráira. Mindez a történetek hibrid jellegének vizsgálatára sarkallta, szerinte ezzel a fogalommal lehet a legtalálóbban leírni a young adult irodalom jelenségeit, ez pedig egyrészt magának a definíció és korosztályi besorolás fluiditásának, másrészt a szövegi elemek változatosságának tudható be.

Végezetül a moderátor egy, a kategóriába tartozó szövegek kapcsán gyakran felmerülő kérdésről faggatta a szerzőt: bár a young adult történetek többségénél köztudottan erős a romantikus szál, arról viszonylag kevés szó esik a recepcióban, hogy ezen párkapcsolatok nagy része toxikus mintákat közvetít a fiatal olvasóknak. Erre reflektálva Tisza Eleonóra kifejtette, az idősebb befogadók többsége ugyan tisztában van a probléma súlyával, tudatosan csak kevesen bírálják. Hozzátette, mostanában egyre több tanulmány születik a jelenség kapcsán, ami reményt ad, hogy hosszútávon értő diskurzus alakulhat ki a téma körül.

Az est zárlataként három, a novemberi lapszámban közlő szépíró felolvasását hallhatta a közönség: Nádasdi Krisztina az utolsó történetmesélőről írt novellájában, Murányi Zita verseivel, Szilasi László pedig készülő kötetéből hozott részletekkel szórakoztatta az egybegyűlteknek.

Fotók: Antal Dani

nyomtat

Szerzők

-- Kádár Fruzsina --


Más művészeti ágakról

Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
Interjú Molnár Judit Lillával
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés