bezár
 

színház

2024. 12. 05.
Szép kis társadalom
A Mesautó a Veres1 Színházban
Tartalom értékelése (31 vélemény alapján):
Székely István a ’30-as években visszautasította a Meseautó filmre viteli lehetőségét, mondván „még egy bohózatnak is hihetőnek kell lennie”. Ellenben Böhm György nem lépett el a feladattól, és a Veres1Színház társulatával – zenés léhaságba burkolva – tükröt tart a közönségnek. Mondhatnánk, amit anno Móricz Zsigmond: „tiszta népmese”, de egy nagyon is 21. századi mese, amelyben egy szegény lány bankigazgatóné lesz. 

Áradnak a slágerek, mint Meseautóban, Havi 200 pengő tóban, Stux, Legyen esze, Nyáron a párom, Dzsiloló, Oly jól csúszik ez a banánhéj, hevesen és lelkesen tapsol a közönség, mégis Zerkovitz Szép kis társadalom című slágerének hangulata uralja az előadást: „Mennyi, mennyi világcsaló, mennyi, de mennyi dutyiba való!” A Horthy-kori Magyarországon járunk, a korabeli kuplék soraiban ott lebeg a színpad felett a keresztény-nemzeti gondolkodás, a trianoni revizionizmus és a rasszizmus. Szűcs János bankvezér menekül „eladó az egész világ” életvitele elől. Eldobja a kis női csukáit, autót cserél, egy meseautó lesz a társa. Itt jön képbe Kovács Vera, aki képes ünneppé varázsolni kispolgári napjait is. A boltokat járja, mindent kipróbál, megrészegül a mások gazdagságától, persze, hogy beleül a meseautóba is. 

Szkéné színház

Nagyot álmodott Michac Gábor, hogy letisztult, de mutatós arany-kék-drapp színű art deco díszletfalakkal mindent a színpadra „hazudjon”, a banktól az autószalonon át a lillafüredi Palotaszállóig úgy, hogy az túráztatható legyen Győrtől Debrecenig. Jelmezei alkotótársi figyelemről tesznek tanúságot, öltöztetik a karaktereket, „rásimulnak” a szereplőkre. 

Böhm György a komikumot erősítve a romantikával szemben nem Hamupipőke történetként, hanem realista sztoriként tálalja a Meseautót.

A hősnő szerelmes lesz a főhősbe, aki arra vágyik, hogy ne a vagyonáért szeressék. Win-win üzlet köttetik, a bankvezér elmenekül unott életéből, a tisztviselőnő nercbundába bújva beszalad a gazdag életbe. Mert Szűcs megveszi Verát, a szép úri Magyarországon Kovácsék „eladják” a lányukat egy gondtalanabb életért.    

Széles Flóra természetesen, bájjal alakítja Verát, nem aranyásó, hanem jó leány, dolgozó nő, akire rámosolyog a szerencse. Nagyravágyó gondolatok cikáznak fejében, de van esze arra, hogy vigyázzon magára. Egyszerű, megkapó színpadi kisugárzását tiszta énekhangja egészíti ki, tökéletes a szerepben. Kékesi Gáborban megvan a férfibájba bújtatott slemilség, ami kedvelhetővé teszi Szűcs karakterét, és hiteles, ahogy megmutatja az utasításokra és nagyúri pazarlásra berendezkedett férfiattitűdöt. A jávorpálos betétszáma azonban sok, a „mi Palink”-ból csak egy volt, akinek a duhajság valóban a sajátja volt.

A vezértitkárnő, Anna kisasszony szerepében Molnár Gyöngyi, és Halmos Aladár, irattárvezető karakterében Harna Péter szerencsésen elkerüli a csapdát, hogy a Gombaszögi-Kabos párosára emlékeztessen. Molnár Gyöngyi Mary Poppins alkatával bír, de van benne gonoszság Szörnyella de Frászból is, míg Harna Péter – telitalálat jelmeze okán: has fölött szíjazott széles szárú szövetnadrágjából kikandikál fehér zoknis bokája – ugyan hasonlít Kabos figurájára, de simulékonyabb, nem habog, együgyűségében bölcs Svejk. Két antiromantikus figura, akik romantikára vágynak, és önmérséklőn belátják, nekik be kell érni a fizetést számolgató, kisszerű hivatalnokszerelemmel, értük nem jön el a meseautó. 

A második szubrett-táncoskomikus párt Vera barátnője, Sári és Stux, a darabbéli gazdag ember strómanja alkotja.

Ha rendező lennék, kapkodnék a Sárit játszó Bajor Lili után: ő a jövő tragikomikája. Remekül énekel, zseniálisan használja testi adottságait figurateremtésre, a belőle áradó energia felszántja a színpadot. A sok fiatal, egyen színésznőtárs között unikum, asszonyi bájakkal, őzike tekintettel, rafinált és okos színpadi játékkal.

A Stuxot alakító Ágoston Péterben szerencsésen megvan a kort szimbolizáló kupléénekesek eleganciája, de a Csókos asszony Ibolya Edéjének léha, szerethető kajlasága is. Ruganyos mozgása, énekesi teljesítménye kiváló; könnyedén, egészen finom stílusjegyekkel hozza táncoskomikus szerepét.

Vera szüleit Janik László és Zorgel Enikő alakítja, a kor polgári házassági eszményét megtestesítve. Anyagi érdekük határozza meg Vera lányuk mozgásterét. A délutáni kávét csipketerítős asztalnál és porcelán csészéből isszák, az apa szélsőséges lapból informálódik, az anya belenyugszik férje akaratába, és simán eladják a lányukat. A színfolt Pityu fiúkhoz való viszonyulásuk, ebből látszik, hogy ők egy család. Vincze Márton Pityuként Fürge Szarvas néven, indián fejdíszben száguldozik a lakásban. A színész a kor másik sikerdarabjából, a Janikából ismert tökéletes, rosszcsont kisfiú. 

A Mesautó a Veres1 Színházban

Fontos mellékszereplő Péterffy Tamás, autószalon-tulajdonos (Krajnik-Balogh Gábor), Mefisztó-szerű figura. Az Andrássy úton több palotája van, övé a Turai kastély, és mer „okosak” lenni. Igaz, vagyona az Stux nevén van. A befektetési portfóliójában akad egy orfeum is, ahol Josephine Baker lépne fel. De az mégis nonszensz, hogy egy „fekete fajú és fekete hajú” sanzonett szórakoztassa a keresztény–nemzeti magyarokat. Banánszoknyájába bújva fehérbőrű öltöztetőnője menti meg az estét, eldalolva helyette – Velma Kelly dacosságával – a Dzsilolót. Fejes Szandra a szerepre termett, abszolútra játssza, hogy „tűz folyik eré”-ben. Ez Bakó Gábor szereplőkre szabott koreográfiájának is köszönhető, mindenki annyit mozog, amennyire képes, és így is összeáll jó pár nagyrevü kép, holott csak öt profi táncos ropja a színpadon a színészek mellett.

A Mesautó a Veres1 Színházban

És ott a meseautó is, aki beszél, önérzetes, akár Kitt a Knight Rider című sorozatban. Böhm György ezen túl is gazdagon bánt a filmes poénokkal, a Rózsaszín Párductól a Titanicig előbukkannak adekvát betétek. Mindezt a rá jellemző könnyedséggel teszi, semmi sem direkt, aki akarja érti, aki nem, az nézze a zenés léhaságot, hisz sugárzik a színpadról az életöröm.

Erénye a produkciónak, hogy nem kitartott, hamis keep-smiling, nincs benne izzadtságszag. Köszönhető színészvezetésének, hogy mindenkire azt „tesz”, amit színészi eszköztára elbír. Láthatóan vállalja a kockázatát és a felelősségét, hogy vegyes tudású ad hoc társulattal dolgozik, de velük is képes mélységet adni a produkciónak. A Böhm-féle léhaságból van mit hazavinni, akkor is, ha közben önfeledten és ütemesen tapsolunk Márkus vagy Zerkovitz zenéjére. Hiába tartjuk – talán ostoba – mesének a Meseautót, az előadást öröm nézni, a rendező tudta, hol és hogyan húzza meg a határokat a jó ízlés mezsgyéjén, hogy a léha műfajban a kevesebb több, az örömszínjáték felülmúlja a nagyköltségvetést. Az keserédes, hogy a színházból azzal a gondolattal lépünk ki, hogy „szép kis társadalom” a miénk, amelyben „a jólét az nem kényszer”, és mára kétszáz helyett már kétmillióval megy a „könnyen viccel”.

A Mesautó a Veres1 Színházban

Meseuató
Vadnay László és Vitéz Miklós forgatókönyvét színpadra írta: Böhm György és Nemlaha György 
Dramaturg: Deres Péter 
Zenéjét szerezte: Márkus Alfréd 
Dalszövegírók: Békeffi István, Harmath Imre, Kalmár Tibor, Márai Lajos, Nádasi László, Vadnay László, Vitéz Miklós, Weiner István
Szereplők
Szűcs János, a Központi bank vezérigazgatója: Kékesi Gábor 
Anna kisasszony, a titkárnője: Molnár Gyöngyi  
Halmos Aladár, az irattár vezetője: Harna Péter 
Péterffy Tamás, autószalon-tulajdonos: Krajnik-Balogh Gábor 
Kovács Sándor, budai kis cukorkaüzlet tulajdonosa: Janik László
Etel, a felesége: Zorgel Enikő 
Vera, a lányuk: Széles Flóra 
Pityu, Vera öccse: Vincze Márton
Sári, Vera barátnője: Bajor Lili 
Stux: Ágoston Péter
J. B.: Fejes Szandra
Továbbá Fésűs Ákos, Géczi Olívia, Kalmár Réka, Maros-Szabó Réka, Oláh Béla, Herczeg Dániel
Alkotók
Jelmez- és díszlettervező: Michac Gábor
Zenei vezető: Vecsei László
Koreográfus: Bakó Gábor
Koreográfus-asszisztens: Géczi Olívia
Rendező: Böhm György
Bemutató: 2024. november 8.
Veres1Színház 


 

nyomtat

Szerzők

-- Cseh Andrea Izabella --

Színházkedvelő ügyvéd vagyok. Tudom, nincs az az előadás, amelyet két ember egyformán élne meg. Amit látok, arról mindig van véleményem, erősen törekszem az ítélkezés nélküli megértésre. Néha talán sikerül is.


További írások a rovatból

Asher Kravitz: A Zsidó Kutya a Spinoza Színházban
színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
színház

Podlovics Laura: Nem félünk a sötétben / Budapest Bábszínház, Kísérleti Stúdió

Más művészeti ágakról

Egységes fordításban Proust: Az eltűnt idő nyomában hét kötete
art&design

keresztes zoltán underdogimages fotóalbumának bemutatója
Tudósítás a „Szaporodnak a jelek” című Esterházy-konferencia második napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés