film
Két valóság összetalálkozásánál lencsevégre kapott pillanatképek. Az Euphoria (2022) című sorozat színészei az általuk játszott karakterek jelmezével egybeolvadva merednek ki Rév Marcell operatőr barnás nosztalgiával bevont polaroid képeiből. Lombos úr és Dr. Dér 2024-es Indiánfejes című videóklipjéből Lukácsi Liza ragadott ki egy vörös színtől vibráló állóképet, ahol egy kéz nyúl a rubin köves aranygyűrű villanásától kísérve egy gránátalmáért. Továbblépve elfeledett műkorona csillan szembe a sercegő homokban. Az elmúlt pillanatok meleg érzésébe csomagolt hangulatképek mellett tudatosabban a munkára fókuszáló fotók is helyet kaptak a gyűjteményben.
Erdély Mátyás operatőr fotói Garth Davis Foe (2023) című filmjének háttérmunkálatait mutatják meg a világítások hideg üveglapján keresztül. A két főszereplőt játszó Saoirse Ronan és Paul Mescal átszellemült arca köré épül fel a filmes munka titokzatos birodalma. A filmnek helyet biztosító táj szelíd, kék egével éles kontrasztban áll a képeken látható limlomtól görnyedező szürke házzal és a felhőkbe markoló halott fekete fák görbe ágaival. A kietlen vidék széltől megtépázott fogatlan vigyorral mulat a magány groteszk szépségén.
Az emberi jelenlétet elhagyva alkot szépet Szabó Gábor, a Rudolf van den Berg rendezésében készült Tirza (2010) című film pillanatfelvételeivel. A zöldeskék álomfellegekben ragadt látomások különös békességet engednek magukból kiolvadni. Mintha magánytól átitatott tájaikból lassú ködfátylak úsznának ki az elgondolkodva szemlélődő néző felé.
Egy elrebbenő sirályraj. Kopogó eső és szétfoszló felhőtömegek a tengerkék vízfelszín felett. Csöndes sivatag vörös homokja a tündöklő végtelen ég búrájába zárva. Fénycsíkos szoba susogó üressége. Az éjtől álomittas utcák neonfénye. Megnyugtató, de intenzív jelenetei elvarázsolnak és magukba szippantanak.
Szabó Gábor képeinek csöndes és bódító drámaiságával szemben az Így fog leperegni dokumentumfilm fotói egy fekete-fehér vihar forgatagába rántanak be, mely szomorú történethez vezető út előtt tesz le. Kardos Sándor operatőr és Jeles András rendező diplomafilmjének forgatásán használt eredeti képei Patkós Mária megrendítő életébe vezetnek be. Máriát 15 év szabadságvesztésre ítélték többrendbeli vérfertőzés és férje, Szalai Dániel meggyilkolás miatt. A fotók a távoli múlt lidércalakjainak suhanását örökítették meg. A bűntényt rekonstruáló rendőrségi helyszíni szemle fotódokumentációja gyilkos ridegséggel vág az intim esküvői portrék látszólagos békéjébe. Ez egy borzasztó élettörténet lenyomataiból összeállított montázs, amely erős képi narratívájával meséli el a szétrombolt világ gyászát.
Az installáció legmegdöbbentőbb és egyben legprovokatívabb része egy pornófilmforgatásokon készült szelfi-sorozat. Tóth Evelin operatőr fotói által a női filmes munka nehézségeire szeretné felhívni a figyelmet. Munkakörének felvállalásával rámutat, hogy a női filmalkotók is ugyanannyi elismerést, figyelmet és lehetőséget érdemelnének, mint mindenki más. A pornójeleneteket kendőzetlenül megmutató képek a szelfi formátum által bevonó gesztussal kényszerítenek arra, hogy a társadalom ítélkező magatartásán túllépve felismerje a mai napig fennálló nemi egyenlőtlenségeket. A fotók zavarba ejtenek, de az biztos, hogy a diskurzust képesek elindítani.
Az UNSEEN kiállítás nemcsak a filmes kulisszák mögé nyújtott betekintést, hanem a filmkészítés mélyebb, emberi és művészi oldalát is feltárta. A kiállított fotók révén a nézők nemcsak a karakterek, hanem az alkotók szemével is láthatták a forgatások meghitt, kíméletlen és gondolatébresztő pillanatait. Az alkotók minden egyes képben elmélyítettek valamit a filmkészítés tapasztalatából – legyen az a magány, a nosztalgia, a munka nehézségei vagy a társadalmi sztereotípiák kérdése. Az UNSEEN nem csupán emlékezetes képeket kínált, hanem páratlan lehetőséget arra, hogy a filmkészítés elérhetetlennek tűnő világa közelebb kerüljön a nézőkhöz, ezzel teret nyitva a művészet és a valóság találkozására.
Felhasznált fotók: BIFF