film
A Primanima Nagydíját a spanyol José Parts által az angliai National Film and Television School animációs mesterképzésén készített Adiós nyerte el. Az Annecyban is bemutatott stop-motion bábanimáció az eltávolodás szomorú toposzát mutatja be. Egy apa és fia felbomló kapcsolatát láthatjuk, ahogy a két szereplő szükségleteit, érzelmeit és vágyait az őket körülvevő történeti motívumokon keresztül közvetítik. Az apuka vésett arcán a magánytól való félelem belénk marja fájdalmas sebeit, míg a felnőtté vált fiú jövőjét külföldön elképzelve próbál saját életutat elkezdeni. A száraz puszták fölött érzelmektől lüktető forró levegő könnyeket csal a néző szemébe. A magány karcos motívuma azonban nem csak egy szerettünk eltávolodásából születhet.
A MOME animáció szakján végzett Tőkés Anna Az utolsó dobás (The Last Drop) című rövidfilmje egy tinédzser lány egyedülléttel való küzdelmét dolgozza fel. A rendező személyes tapasztalatain alapuló történetben a nemzeti válogatott előtt álló ritmikus gimnasztika csapat lelki fragmentáltsága, de fizikai tökéletes szinkronja tár fel egy szétszabdalt dinamikát. A sportág gyönyörű, de gyötrően kínzó valóját a Zányi Tamás, Balázs Alpár és Lukács Péter Benjámin által készített zene és csontropogtató hangeffektusok érzékeltetik. A puha, de néhol izgalmasan éles geometriával dolgozó rajzfilm a nemzetközi zsűri különdíjával büszkélkedhet.
Habár Az utolsó dobás néma magányának okozója az autokrata edző és a sportszellem elnyomó hatása, az elzárkózó érzelmi elkeseredettség a Cipők és Paták (Shoes and Hooves) című animációs kisfilmben is megjelenik. Az elérhetetlen szépségideálok kártékony árnyékában önmagunk testi és lelki másságának elfogadására tanít a történet. A különböző állat-ember hibridlények világában a kentaur főszereplő saját patáinak elfogadásáért és valós vágyainak eléréséért küzd. Önkiteljesülésének színes útját az izgalmas és kifejező hangi megoldások, az ötletes képvágások, és az álomszerű jelenetek szegélyezik. Traub Viktória animációs rövidfilmje a Mesterek fődíj és a legígéretesebb magyar animációs tehetségnek járó George Pál-díj mellett a mexikói Guanajuato Nemzetközi Filmfesztiválon is díjazott lett.
A Tudisco Júlia rendezésében készült, a legnépszerűbb magyar animációnak járó közönségdíjat, a Macskássy Gyula-díjat elnyert A madár gyermekei (Children of the Bird) című rövidfilmben visszaköszön a különböző vallási, kulturális és akár tudományos alapokra épülő teremtés-, és hanyatlástörténet, amely az elfogadást megbékéléssel köti össze. A MOME animációs szakján végzett rendező saját álmaiból merített ihletett, így egy fiktív, de kulturális szempontból edukatív kisfilmet létrehozva. A hajlongó, krétaszerű rajzok kedves mese bőrébe bújva regélik el világunk történetét az idők hajnalától a nyugtáig. A teremtés és pusztítás istene egymást kiegészítve, szimbiózisban alkotva ugyancsak önmagunk elfogadására tanítanak. Az általuk életre hívott emberek gyarlósága is a világ rendjébe tartozik.
Ha már az emberiség romlottsága, beszéljünk kicsit az idegtépő érzéketlenséggel megáldott embertársainkról! Tereza Kovandová FAMU-n készült diplomafilmje, mely a PrimAlter-díjat kapta meg, a hétköznapi kellemetlenségektől a végső brutalitásig eszkalálódó történeteket mesél el. Szöszösen kedves stop-motion stílusát kényelmetlenül gusztustalan élő filmjelenetekkel szabdalja fel. Az előszőr nyugalmas mesének látszó rövidfilm gyorsan áthág képzelt kényelmi korlátjain. Társadalmunk apró-cseprőnek tűnő figyelmetlenségeit vetíti ki vérgőzös vásznának humortól feketéllő oldalára.
A tömegek taszító figyelmetlensége az onilne világ hamissága felé tanúsított ignoranciánk képében is megtalálható. A közönségszavazás alapján a Sziluettek fődíjat elnyerő Naplemente különkiadás 2. (Sunset Special 2) című 3D animáció a közösségi médián közvetített csalókán tökéletes nyaralást szedi glitch darabokra. A Nicolas Gebbe rendezte rövidfilm provokatív ötletességgel tálalja a gépek által generált valóságról formált kritikus nézeteit. Telefonfüggőség? Fejfájdító mesterkéltség? Sztereotip családmodellek öntudatlan magabiztossága? Valóságunk e gépiesen mozgó lenyomata véleményeink igazát is megkérdőjelezi. A virtuális élet groteszk maszkja mögött egy sokkal sötétebb, mesterséges világról lebbenti fel a leplet ez a rémálomszerű borzalom.
A fesztivál 139 animációs rövidfilmje ismét bebizonyította, hogy e műfaj továbbra is mély üzeneteket tud közvetíteni. Az itt kiemelt alkotásokból, melyek díjazásáról a szakmai zsűrik mellett a közönség is szavazhatott,
a csöndes érzelmi viharban megbúvó egyedüllét motívumától kezdve társadalmunk torz virtuális kritikájáig tanulhatunk világunk kínzó fájdalmairól és valóságunk megértésének komplexitásáról is.
A 12. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál 2024. október 16 - 19. között a budaörsi Jókai Mór Művelődési Ház és BABtér épületében volt. A díjnyertes filmek részletes listája a Primanima honlapján olvasható.
Felhasznált fotók: Primanima