bezár
 

színház

2024. 10. 28.
Lövések a kormányzóságban
Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban
Tartalom értékelése (19 vélemény alapján):
Négy évvel ezelőtt Birinszkij Bolondok tánca című darabját az Örkény Színház vitte színre, azt vizionálva, hogy 2045-ben már az Újorosz birodalom tartománya leszünk. Mára ez kevésbé tűnik viccesnek. És enyhe rettegésre ad okot az a tény is, hogy az 1912-ben bemutatott darab ijesztően mai, nem véletlen, hogy a Radnóti Színház is bemutatásra érdemesnek találta. Ha a forradalom eszméjét behelyettesítjük egy hárombetűs mozaikszóval leírható magyar politikai-társadalmi klubtagsággal, mondhatjuk, hogy másfél évtizede a bolondok táncát járjuk.

Az író jócskán megelőzte korát a kicsit brechti, kicsit abszurd színházával. Darabja tragikomédiába öntött társadalomkritika. Vidéki kisváros az 1905-ös orosz forradalom idején, ahol az országos lázadások dacára nyugalom van. Ez nem kedvez a kormányzónak: ha nincs forradalom, nincs a központból közpénz az ellene való védekezésre, nincs miből ellopni. Valamit sürgősen tennie kell, így eljátszik egy ellene elkövetett merényletet. Ezzel elindul az esemény-lavina: korrupció, sikkasztás, csalás, hazugságok, amibe belefér a kormányzó házában egy szerelmi affér, és pár rejtőzködő forradalmár marxista olvasóköre is egy másik házban, egy zsidó kereskedőnél.    

Szkéné színház

E szellemes színdarabot már láthattuk Sebestyén Aba rendezésében 2016-ban, a szabadkai Népszínház magyar társulatának előadásaként. Ahogy akkor is, most is némajátékkal telnek az első percek. Bartha József kertre néző szalont stilizáló díszletében a kormányzó éppen virágcserepekbe dugdossa a sikkasztott pénzt, míg a házában vendékeskedő forradalmár, egyben szerelemi vetélytársa ugyanoda a gránátokat és revolvereket. Mindezt – majd a teljes előadást – Móser Ádám tangóharmonikán kíséri. Akár egy jó Feydeau-bohózatban, úgy sorjáznak a jelenetek: házassági kicsapongás, korrupt hivatalnokok akciói, már-már őrültnek ható marxisták szervezkedése. És persze van egy bűnbak, aki éppen a város jómódú zsidó kereskedője.

Fotó: Dömölky Dániel, Radnóti Miklós Színház

László Zsolt Ivan Habarovics kormányzó szerepében elegáns bohózati hős, aki minél jobban kapálódzik, annál jobban belegabalyodik az események hálójába. Játéka könnyed, dinamikus, és akár a Bolha a fülbe Chandebise karakterét, az egyik pillanatban sajnáljuk, a másikban meg elborzaszt a romlottsága. Kidolgozott és átgondolt minden színpadi rezdülése. Például, amikor fiával a marxista világnézetről beszélget. „A szellemi erők másodlagosak, a lényeg az anyagi érdek” – magyarázza hevesen a fiú, mire apja döbbenten mormolja maga elé: „Nem is tudtam, hogy marxista vagyok”. De a játék könnyedsége mögött ott van a dráma is, embert próbáló küzdelme, hogy újra és újra a maga javára fordítsa a korruptsága miatt elszabadult eseményeket. A sok, formátumos drámai alakítása után egy kiválóan abszolvált vígjátéki figura.

A főszereplővel egyenrangú színészi teljesítmény minden epizódalakítás, kivétel nélkül csillognak. Így mesteri Gazsó György Nyikita, az öreg paraszt figurája, aki a fiát – egy éhes szájat – jó pénzért elad a zsidó iskolába diáknak, majd átveréstől rettegve keresztbe-kasul panaszkodik a kormányzóság hivatalai előtt. A nem létező sérelmét egy mozdulatsorral, egy mondatot ismételgetve, tucatnyi jelenetben előadja, kezdetben együttérzést kiváltva, majd már irritálóan nevetségessé téve a kitartó butaságot. A kormányzó fiát, Kolját Szirony Kornél e.h. játssza kellő ifjonti gőggel, Liszt Ferencet idéző, libbenő hajkoronával. A Forte Társulatból ismert Fehér László úgy tűnik fel több karakterben – forradalmár, hivatalnok, rendőr –, hogy talán nem minden néző jön rá a színlap bogarászása nélkül, hogy egy színész tripla szerepbravúrját látta. Schneider Zoltán Lenszkije titkot hordoz, a züllött, lomha külseje ellenére elhisszük, hogy veszélyes forradalmár, mert ezt egy szemvillanása eljátssza. Hihető, ha kell, embert öl, ahogy a forradalmi ötlete tolmácsolása is: ölje meg magát egymillió forradalmár a forradalom érdekében. Pál András Goldman kereskedő szerepében mértéktartó a felszínes markerekkel, elsősorban ember, másodsorban zsidó. 

Fotó: Dömölky Dániel, Radnóti Miklós Színház

Porogi Ádám a kormányzói titkár szerepében első színrelépésével elhiteti, ő itt az éceszgéber, fokról fokra építi fel a hátsó sorból való hatalomra kerülését. Ignjatovic Krisztinát dicsérik a beszédes jelmezek, de Porogi esetében a kis Hitler-bajusszal, lenyalt frizurával, hosszanti csíkos, rém előnytelen öltönyben szinte egy varánuszt varázsol a karakterből. A miskolci Nemzetiből vendégeskedő Simon Zoltán kiválóan hozza a férfi csáberejével forradalmat csináló Kozakovot, bírja a ritmust. Nemhiába, Miskolcon ő játszotta Feydeau Chandebise-ét. Lenszkij és Kozakov alakja mellett a többi vehemens és hangos „forradalmárt” – Juhász Tibor e.h., Sipos Vera, Sodró Eliza – nehéz lenne külön-külön jellemezni. Ők együtt alkotnak komikumot hordozó, örült bagázst, és borítékolható, hogy Oroszország-anyácska nem tőlük ébredt fel. A rendező határmezsgyén tartotta a színészi energiákat, az egyenként hatalmas amplitúdójú színpadi jelenlétek nem csapnak át „sok”-ba. Feltétlen meg kell említeni Widder Kristóf koregoráfiáját is, egy vöröshangyaraj pusztító tarolásával mozgatja a színészcsoportot az előadás minden forradalmi jelenetében.

Fotó: Dömölky Dániel, Radnóti Miklós Színház

A női szakasz erős. A darab politikai vonalvezetésében üde mellékszál Tóth Ildikó házasságtörő kormányzónéja. Buja, szexi, gátlás nélküli pókasszony. A házában élő Kozakovval való szerelmi évődéseit nézve joggal aggódhatunk, hogy egyszer csak ruhástul bekapja a rejtőzködő forradalmárt. Martin Márta Balukinája a hivatalnok 1.0 típus. Korrupt, akárcsak a főnöke, hatalmaskodó, egyben meghunyászkodó is, teljességgel elvek nélküli, a kimondott szavai mindig ellentétben állnak mögöttes szándékával. A még egyetemista Kozma Veronika ebben az erős csapatban képes a figyelmet magára irányítani, két nyúlfarknyi szolgáló szerepben, a nézők biztos megjegyezik a nevét.

Sebestyén Aba vezényletével a társulat abszurditásig fokozza az emberi fanatizmus és a korrupció útvesztőjében való tévelygést. Az utolsó képben az összes szereplőt eggyé olvasztja a Fekete szemek (Очи чёрные) és a Hava Nagila dalaira egy vad körtáncba. Mintha rekviem lenne ez a zárókép a határon és a Közel-Keleten dúló háborúk katonáiért és civiljeiért, meg a forradalmakért, amelyek mindig megállítják egy időre a bolondok táncát.  

Lev Birinszkij: Bolondok tánca

Iván Habarovics, kormányzó: László Zsolt
Jelizaveta, a felesége: Tóth Ildikó
Kolja, a kormányzó fia: Szirony Kornél e.h.
Kozakov, forradalmár: Simon Zoltán
Malahov, forradalmár | Davidov, hivatalnok | Rendőr: Fehér László
Alexis, forradalmár: Juhász Tibor e.h.
Lenszkij, forradalmár: Schneider Zoltán
Pavlova, forradalmár | Lapkinné, Jelizaveta húga: Sipos Vera
Mása, forradalmár: Sodró Eliza
Goldmann, zsidó kereskedő: Pál András
Nyikita, öreg paraszt | Dernov, tábornok: Gazsó György
Titkár: Porogi Ádám
Amfissza, szolgáló | Katyerina, szolgáló: Kozma Veronika e.h.
Balukina, hivatalnoknő: Martin Márta
Zenész: Móser Ádám | Wagner-Puskás Péter

Dramaturg: Hárs Anna
Dramaturg-gyakornok: Simon Júlia Annamária
Díszlettervező: Bartha József
Jelmeztervező: Ignjatovic Kristina
Zeneszerző: Cári Tibor
Korrepetitor: Termes Rita
Koreográfia: Widder Kristóf
Ügyelő: Kónya József
Súgó: Farkas Erzsébet
A rendező munkatársa: Ari Zsófi
Rendező: Sebestyén Aba

Bemutató: 2024. október 20.
Radnóti Színház

Fotók: Dömölky Dániel, Radnóti Miklós Színház

nyomtat

Szerzők

-- Cseh Andrea Izabella --

Színházkedvelő ügyvéd vagyok. Tudom, nincs az az előadás, amelyet két ember egyformán élne meg. Amit látok, arról mindig van véleményem, erősen törekszem az ítélkezés nélküli megértésre. Néha talán sikerül is.


További írások a rovatból

A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház a Városmajorban
Gyévuska a Városmajorban
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva c. filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Kurátori bevezető
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés