bezár
 

art&design

2024. 10. 04.
Hydra
A városarcheológia szervetlen fossziliája
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A nagyvárosok fényei az űrből is látszanak. Az adatkommunikációs térképeken a városok információs csomópontok, bennük a világ átalakítását célzó adatbombák robbanásai gigászi küzdelemre utalnak.

A városlakó ember időben és térben két pólus, születés és halál, mozgás és megállapodás információs kereszteződésben él. A végpólusokat szerszámként megragadja, és önmagát az így létrehozott világba átprogramozza, például Budapestbe, így a képzelet megragadható, lakható, tapasztalható hellyé és idővé lesz. A képzelet egyrészt visszafelé, a létrehozásnak, a teremtésnek, az evolúciónak, a történelemnek nevezett dolgok mélye felé száguld, másrészt előre, az átalakulások, az egymásba olvadások és a megszűnés kitolása és a megszűnés képtelensége felé. 

prae.hu

A leuraló információgyártás globális iparág, a városokat, a régiókat, az országokat egy platformba rendezi és megmerevíti, minden egyes embert célkeresztbe állít és röghöz köt, aki így vagy úgy, de a hálózat használója. A nem-leuraló információ csak keletkezik, mint a szél a levegőben, amelyet először fel kell ismerni, majd médiummá kell bővíteni, hogy a transz-állapotban is megmaradjon, hogy a soha-meg-nem-ismerhetőt megközelítse, és mint sejtés és remény vibráljon a végpontok között. A sejtés puha, mint az ujjbegy tapintása, amint átképzeled magad a remény betonfalán túlra.

A ‘hydra’  vagy a ‘hydra probléma’ kifejezésekkel a többoldalú problémákat illetjük, amelyek látszólag megoldhatatlanok a lépésről lépésre elvvel, és azt az ágenst, aki a megoldás érdekében tett hagyományos kísérlettel csak ront a helyzeten, például, ha valaki információ titokban tartására törekszik, ám törekvése az információ széles körben való elterjedését eredményezi. 

t

Lugosi Lugó László: Kép az Épülő Budapest-sorozatból
 

A görög mitológiában  a lernéi Hydra (Λερναία Ὕδρα) egy ősi, kígyóra emlékeztető vízi szörnyeteg, számtalan fejjel és mérgező lehelettel. A Hydrával Héraklész, a próbák elé állított hérosz őstoposza végzett. A szörny feladata az alvilágba vezető átjáró őrzése volt búvóhelyén, Lerné mocsarában Argoliszban, a víz alatt. A szörnyeteg Tüphón és Ekhidna gyermeke, a nemeai oroszlán, Khimaira, Szphinx és Kerberosz testvére. A szülők maguk is véglények: istenek, hősök, természet és kozmosz átmenetei. Például Hydra nemző apja Tüphón, nagyság és erő tekintetében Gaia összes gyermekén túltett. Kerényi Károly szerint csípőig volt emberformájú, magasabb volt a világ összes hegyénél, és a feje sokszor beleütközött a csillagokba.(1) Száz fejével bőgni tudott, mint a bika, ordítani, mint az oroszlán és sziszegni úgy, hogy a világ hegyei is azt visszhangozzák. Beszédét csak az istenek értették meg, ők sem mindig. Még Zeusszal is harcba bocsátkozott, és a főisten csak a sorsistennők, a Moirák ismeretelméleti cselvetéseivel úszta meg, szemben a világ épített második, azaz az ember által épített természetével, amely elveszni látszik a Hydra elleni küzdelemben. Mára a Hydra minden építményünk, infrastrukturális nyomvonalunk börtönőre lett, a képzelet kőkemény, ércnél maradandóbb médiuma, a beton. A talajt terméketlen gödörbe zárja, a levegőt betölti forró és bűzös lehelete.

A beton rétegződése régészeti lelet, a városarcheológia szervetlen fosszíliája. 
A beton törése a tektonikai lemezek világformáló felgyűrődése és földrengő pusztulása.
A beton monumentális lakó-hegyek (csont)váza. 
A beton a város kapillárisainak fala és rög véráramában. A Hydra a város organizmusa. 
A Hydra minden elpusztult csápja, lerombolt felépítménye helyén kettő növekszik újra.
A Hydra, ha nem szelídítik meg, foglyul ejti az élő természetet, átvezeti az alvilágba és bebetonozza az átjárót.

Vajon tudunk-e még választani Nekropolisz és Utópia között, kérdi Lewis Mumford.(2) A Hydra a beton információjába menekült Zeusz haragja elől és a Moirák cselvetéseinek episztemológiai útvonalán. Kétágú kígyó nyelvének sziszegése a végpólus fehér zaja, ami szorongással tölt el minden létezőt. Mint egy óriási hiba, elpusztíthatatlannak és öröknek tűnik. LUGO észrevette a Hydrát, felismerte a szörny mintát, és azonosította születési helyét a kiteljesedés lázában égő bábeli építők üss vagy fuss! parancsot kiadó hüllőagyában, -agytörzsében. Lefényképezte, dokumentálta, berakta az archívumba a szörny minta egész családfájával egyetemben, ahol a képzelet és tudás jó és rossz következtetései küzdenek a tudás és képzelet jó következményeivel, amint azt Hérakleitosz próbatételein keresztül máig csodálhatjuk. 

e

Lugosi Lugó László: Kép az Épülő Budapest-sorozatból


Jegyzetek 

(1) Kerényi Károly: Görög mitológia. Szeged: Szukits, 1997, 23.
(2)  Lewis Mumford: A város a történelemben. Fordította: Félix Pál. Budapest: Gondolat, 1985, 11.

 

LUGO: Á.R.A.M.L.Á.S. Lugosi Lugo László fotográfus személyes Budapest-archívumának térinstallációs jelentésfeltárására. Kiscelli Múzeum templomtere. A tárlatot Szemző Tibor kinematográfikus koncertje nyitotta meg 2024. okt. 01-én, kedden 18.00-kor. Megtekinthető 2024. október 27-ig.

A kiállítás kurátorai: Kurdy Fehér János (a kiállítás koncepciója), Radics Panka, Bán András, Lugosi Blanka, Danó Orsolya.

Lugosi Lugo László (Budapest, 1953. 03.30. – Budapest, 2021. 07. 18) fotográfus, szerkesztő, művészeti és fotográfiai szakíró, filmkészítő. Lugo sok tízezer fotót kitevő életműve, huszonegy önálló fotókönyve, mintegy félszáz általa szerkesztett kortárs művészeti albuma, valamint a magyar kortárs művészeti szcénán való áttűnései, mindenütt-ott-volt jelenléte egyfajta személyes, művészeti Budapest-intézményként is elgondolható. Sok évtizedes tevékenységével Budapest számára ő lett a magyar Proust, aki fotóképeinek tízezrei által fénnyel írta Budapest eltűnő és eljövendő történetét.

nyomtat

Szerzők

-- Kurdy Fehér János --

-- Radics Panka --


További írások a rovatból

art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
Park Chan-wook: Nincs más választás


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés