zene
2008. 09. 22.
Berlin-Budapest komolyzenei fesztiváltengely
musikfest berlin 08 (szeptember 4-21.)

Praeludium
Alig néhány hónap, és a MÜPA megnyitásának negyedik évfordulójához érkezünk – ilyen fiatal intézmény esetében pedig talán nem túlzás minden évben jubileumi számvetést tartani, és elgondolkodni, hogyan alakította, formálta a budapesti (komoly)zenei szcénát? Milyen új lehetőségeket biztosított, milyen hagyományteremtőnek ígérkező sorozatok létrejöttét segítette elő a Ház – szervezeti és építészeti értelemben is utalva ezzel a Művészetek Palotájára. Töprengésem apropóját a 2008/09-es berlini hangversenyévadot nyitó musikfest berlin 08 adta, melyet a berlini Philharmonie rendezett. A űrkorszakot idéző Potsdamer Platz tőszomszédságában megbúvó intézmény ugyanis szegről-végről rokona a MÜPÁnak, hiszen látványos – habár, mint a következőkből kiderül, kissé már kopó fényű – koncerthelyszín és programszervező intézmény, valamint világszínvonalú zenekarnak ad otthont. (Ezúttal kizárólag a komolyzenei fesztivál-paletta összevetésére bátorkodom, noha bízvást lehetne a edukációs programok, az előcsarnok-koncertek és számos más esemény és szolgáltatás tekintetében is párhuzamokat vonni).
Fesztiválkoncepciók Berlinben és itthon
A Musikfest berlin 08 a német főváros komolyzenei kocertidényének nyitánya, s hagyományosan a legnagyobb helyi és nemzetközi sztárok estjeivel igyekszik a nyári tespedségből felrázni a Spree-parti metropolisz közönségét. Az idei fellépők között találhattuk az Amszterdami Concertgebouw Zenekarát, a Göteborgi Szimfonikusokat (Eötvös Péter vezetésével), az összes mértékadó berlini szimfonikus együttest: köztük a Berlini Filharmonikusokat élükön Sir Simon Rattle-lal, a Staatskapelle Berlint (Daniel Barenboim vezényletével), több német rádiózenekart és egy másik európai nagyváros, Párizs két zenekarát, az Orchestre de Paris-t és az Orchestre des Champs-Élysées-t, utóbbi élén Philippe Herreweghe-gel. Fellépett továbbá az Emilio Pomárico vezette musikFabrik, az Ensemble Intercontemporain és a Theatre of Voices. És megfázása dacára még Mathias Goerne is énekelt 9-én (két nappal későbbi budapesti koncertjét már lemondta). Megnyugtató érzés, hogy a fellépők java része a 2007-08as évadban a MÜPÁban is fellépett, illetve a közeljövőben lép fel. Az előadók tekintetében tehát nincs is akkora különbség Berlin és Budapest között – a fesztivál koncepciója azonban alig hasonlított az itthon megszokottakra.
A berlini zeneünnep programja ugyanis meglehetősen szigorúan („németesen”) szerkesztett, ám ez nem megy a sokszínűség rovására: Karlheinz Stockhausen mellett (aki idén lehetett volna 80 éves) Olivier Messiaen (aki épp 100 éve született) és Anton Bruckner álltak ebben az évben a fesztivál – képzavarral élve – középpontjaiban. A három pilléren nyugvó program az itthoni sorozatoknál ugyan jóval összefogottabb, mégsem mondható egysíkúnak. A MÜPÁban megrendezett tematikus fesztiválok sorában a Budapesti Wagner Napok vagy a Budapesti Mahler-ünnep, de a Fesztiválzenekarral közösen megindított Maratonok is egyetlen zeneszerző köré építkeznek, míg a Budapesti Tavaszi Fesztivál (melyben „csak” helyszínként van jelen a MÜPA) és a valójában nem fesztiválok közé tartozó, de MÜPA-kezdeményezésű Magyar Szimfonikus Körkép sorozat keretei között egymás mellé állított koncertek kapcsán gyakran felmerülhet a kétely: nem túlságosan laza-e az egymást követő estek műsorai között a kapcsolat? Talán még leginkább a miskolci Bartók+ operafesztivál koncepciója hasonlít a berlinihez.

Egyébként csak tavaly vette fel ezt a struktúrát a musikfest, korábban egyszerűen a legjobb zenekarok hírnevére épített, ugyanúgy, mint a Magyarországon vendégszereplő sztárfellépők unalomig ismert hűha-marketingje. Örömmel állapíthatjuk meg, hogy Berlinben láthatóan megunták, hogy egy fesztivál csak és kizárólag a fellépő sztárokról szóljon – íme, a követendő (importálandó) példa: ne csak az előadót fogadja ováció, hanem a művet és a zeneszerzőt is! (A berlini fesztivál intendánsa egyébiránt a költőként és kritikusként Magyarországon sem ismeretlen, Thomas Mann-i csengésű névvel büszkélkedő Prof. Dr. Joachim Sartorius.)
De miért került egymás mellé Berlinben épp e három zeneszerző? A fesztivál kísérőfüzetéből idézem: A három komponista muzsikája alkotja a musikfest berlin 08 programjának központját: Anton Brucknert, Olivier Messiaent és Karlheinz Stockhausent zenéjüknek katolikus eredetű vallásos szellemisége köti össze, mely mindhármuk esetében nagyszabású zenekari művekben öltött alakot.
A „hármasfogat” műveit példaképeik, kortársaik és a követők kontextusában mutatja be a fesztivál két hetében megrendezésre kerülő mintegy 18 hangverseny. Az elhangzó zenedarabokat így jellemzi a fesztivál intendánsa: kultikus és mesterművek, jelentékeny és ritkán hallható mérföldkövek, újonnan felfedezett és született alkotások a múltból és a jelenből: monumentális tér-idő-hang-extázisok Ég és Föld között…
Elismerésre méltó „árukapcsolási trükk”, hogy a széles közönséget vonzó sikerszimfóniák (Bruckner) mellé méltatlanul keveset játszott külföldi klasszikust (Messiaen) és hazai, majdhogynem kortárs zeneszerzőt (Stockhausen) állítanak a német szervezők. Hogy másképp nem könnyű eladni a XX. század valóban modern zenéjét, abból is megállapíthatjuk, hogy Budapesten évi hány alkalommal hangzik fel egy-egy Messiaen- vagy Stockhausen-mű… És valljuk meg őszintén, Magyarországon a nemzeti zenetörténet nagyjainak sem túl gyakran szentelnek kitüntetett figyelmet és fesztiválokat. Majd talán jövőre, a Liszt-év kapcsán…
Helyszínek: a siker második kulcsa
Van azonban a musikfest berlin 08 talán kissé negédesnek tetsző koncepciójának még egy igazán frappáns apropója. Még mielőtt az egészségesen világi gondolkodású zenerajongók felhördülnének, sietnék leszögezni, hogy az égi-földi tematikának korántsem csak spirituális vonatkozása van: éppen 60 évvel ezelőtt a híres-hírhedt légihíd tartotta életben a Sztálin által blokád alá vont Nyugat-Berlint. És az 1948-as hidegháborús eseményekre, a berliniek számára kétségkívül az égből érkező (habár nagyonis földi jellegű) segítségre emlékezés nem pusztán szimbolikus: a fesztivál helyszínei között találjuk ugyanis a légihíd során főszerepet játszó Tempelhof repülőtér II. csarnokát! A tempelhofi hangár mellett az Ostbahnhof környékén található falrezervátumtól egy sarokra emelkedő, közmű-épületből rendezvényhelyszínné átalakított Radialsystem V is szerepel a berlini fesztivál helyszínei között.
Magyar(viszonyok)ra fordítva: vajon mikor láthatjuk Kocsis Zoltánt és a Nemzeti Filharmonikusokat igazi „kemény” (poszt)indrusztriális környezetben? S ha a Közraktárak, az óbudai gázgyár átalakítása még a jövő zenéje is, a MÜPA közelében ott van a Trafó, a néhai Tűzraktár, a Duna túlpartján a Tüskecsarnok s talán a Milleniumi Kulturális Központ tőszomszédságában tornyosuló ipari épületek gyomrában is rejtőzik jó akusztikájú tér. Meggyőződésem, hogy kiemelkedő jelentősége van a helyszín megválasztásának: új közönséghez, új élményekhez, a (poszt)modern zene újrafelfedezéséhez és talán a sáncai közé zárkózó komolyzenei élet olyas megújuláshoz is vezethet egy jó alternatív helyszín – a színházi szcénában legalábbis jó néhány hasonló próbálkozást és hasonló paradigmaváltásra utaló jelet tapasztalhattunk az elmúlt években.
No és ne feledkezzünk meg a legtöbb berlini nagyzenekari hangversenynek helyet adó Philharmonie épületéről, melyet látogatásaim során kettős tükörben igyekeztem szemügyre venni. Egyrészt nyilvánvalóan a MÜPA, másrészt viszont az aktuális német komolyzenei gigaprojekt, az épülőben lévő hamburgi Elbphilharmonie járt az eszemben.
Az ötvenes évek végén-hatvanas évek elején épített berlini koncertterem az organikus koncepció szülötte: az Északi-tenger partjáról származó Hans Scharoun jurtába oltott vitorláshajót álmodott a színpad köré: a mennyezet vitorlaként borul a nézőtér fölé, amit nem a klasszikus patkó-formában helyezett el az építész, hanem a színpad köré csoportosított, ívekkel tagolt fészkek formájában. De beszéljenek helyettem inkább az alábbi galériában látható képek!
Nagytotál

Próba a nagyteremben

Orgona középütt

Puritán terek

A kamaraterem előcsarnoka

A kamaraterem békaperspektívából

Vajon a Berliniek szerint a busz színe is rezidenciális sárga? Vessük csak össze a MÜPA és a (szintén sárga) 2-es villamos megállójának távolságával...

Kívülről-hátulról

A két épület famodellje felülről (forrás: Wikipedia)

A nagyterem alaprajza (forrás: www.berlinerfestspiele.de)

Szégyenfolt: a fotót nem egy börtönben/kórházban/iskolában, hanem a berlini Philharmoniában kattintottam!

Mint láthatják, a zseniális térkoncepcióhoz képest elkeserítő, vagy talán inkább komikus a Philharmonie külső burkolata[1] és belső tereinek anyaghasználata. Persze egész Berlinre jellemző a – hogyan is lehet politikailag korrektül megfogalmazni – a visszafogott szépérzék, a puritanizmus, és persze a kora 60-as évek lenyomata. A koncertterem zsenialitását meglehetősen beárnyékolják a jellegzetes közintézmény-kovácsoltvasak, az épp csak lefestett zsalubeton lépcsők, a Trabant-keki padlószőnyegek és kárpitok, low-end üvegtéglák, nem beszélve a színben és architektúrában is börtönöket idéző mellékhelységekről, vagy a legújabb BKV-időkre jellemző jegyellenőrzést idéző bejáratnál elhelyezett kordon-kapukról.
Na, mindez nem ilyen Budapesten, és nem ilyen lesz Hamburgban sem. Amiben viszont hűen követi majd az Elbphilharmonie Hans Scharoun berlini példáját, az a koncertterem térkoncepciója – Magyarországon pedig alighanem inkább évszázadokat, mintsem évtizedeket kell várnunk egy olyan koncerthelyszínre, mely valamilyen módon leszámol a klasszikus dobozszínház-struktúrával. (Az építés fázisában lévő, legújabb magyarországi koncertterem, a pécsi legföljebb halovány MÜPA-klónnak mondható.) Igaz ugyan, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, illetve az egész MÜPA infrastrukturális adottságai őszinte kalapemelésre késztetnek minden fellépőt, a közönség pedig az elmaradt nézőtér-sokk helyett a lakályos kiszolgálóterekben vígasztalódhat.
A puding próbája: hangversenyen a Philharmonie-ban
Hogy a gyakorlatban miként funkcionál a koncertterem, az SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg hangversenyén próbáltam ki. A 10€-ért váltott, hátul-oldal-felülre szóló low-cost jegy a „fecskefészek”-nézőtérnek köszönhetően nem jelentette azt, hogy lényegesen rosszabbul láttam vagy hallottam volna, mint az első sorokból. A szünetben ennek ellenére átültem egy másik szektorba, egyrészt azért, mert – lévén Mathias Goerne estje és egy Berlini Filharmonikusok-koncert közötti „töltelék” nap – a nézőtér ezen az estén korántsem volt tele, másrészt pedig azért, hogy megbizonyosodjak arról, mekkora ténylegesen a különbség a szektorok között. Nos, nem nagy: a Philharmonie híresen jó akusztikája mindkét helyről lenyűgözött. A MÜPA hatalmas teréhez és analitikus hangzásához képest itt intim, mégis dús, kicsit visszhangos, és összességében rendkívül izgalmas a hangélmény. A varázsos akusztika titka többek között a relatív alacsony mennyezet (ami látványként kimondottan nyomasztó) és a meredek, egymástól kimondottan távol csavarozott székek, melyek magasított támlái rezonátorként funkcionálnak.
Bár az SWR Sinfonieorchester Németországban a csúcszenekarokhoz képest már-már B kategóriás, a magyar vidéki szimfonikusok igencsak megirigyelnék teljesítményét, na és persze lehetőségeit. Az együttes francia vezető karmestere, Sylvain Cambreling vezényletével Messiaentől a L’Ascension (1932/33) és az Oiseaux exotiques (1955/56), majd Bruckner VII., E-dúr szimfóniáját (1883) adta elő. A koncert műsorán Stockhausentől nem szerepelt ugyan semmi, ám így is szinte maradéktalanul megvalósította a musikfest 08 programját. A L’Ascension már címével [Mennybemenetel] is az Ég és a Föld kapcsolatára utal, s az itt kikísérletezett „éteri” melódiák és hangszerelési trükkök között találjuk a gyökereit annak a messiaeni stílusnak, amire az Oiseaux-ban [a cím jelentése magyarul: egzotikus madarak] expliciten a madárhangokra utal a szerző.

Sajnos a L’Ascension nem csak pozitív értelemben lebegett: Cambreling és zenekara mintha időnként nem ugyanazon a hullámhosszon játszott volna. Az Oiseaux már sokkal jobban sikerült, nem utolsósorban a langaléta zongorista, Roger Muraro igazán fölényes közreműködésének köszönhetően. S bár Bruckner bigott katolikus neveltetését hagyományosan illik monumentális szimfóniáiba is belelátni (amit gyakorta „hangzó katedrálisok”-nak vagy „szavak nélküli misék”-nek bélyegeznek), a második félidőre határozottan magára találó – és természetesen jelentősen kibővülő – SWR Sinfonieorchester előadásában inkább Wagner totális zenéje, s különösen a Trisztán idéződött fel bennem. Bruckner muzsikájának, de legalábbis VII. szimfóniájának spirituális jellege, azt hiszem, jóval profánabb forrásokból ered, s zenei extázisai sem feltétlenül a megdicsőülés pillanatait festik…
Coda
Berlinből szemlélve a helyzet egyértelmű: itthon is volna helye és ideje egy MÜPA-Nemzeti Filharmonikusok köré szerveződő tematikus fesztiválnak, ami – a kinti ötleteket szégyenkezés nélkül adaptálva – lehetőleg többtémájú, és alternatív irányokra is elég nyitott lehetne. S persze a BÚS miatt önkéntelenül is Bartókra gondol az ember, aki mellé számos kortársát, példaképét és követőjét lehetne társítani Szymanowskytól Richard Strausson át Debussyig. De hasonlóan könnyű volna a 2009-es Liszt-jubileum kapcsán Liszt-Wagner-kortárs Magyarországi hármas tematikájú fesztivált vizionálni... És egy vállalkozó szellemű impresszárió bizonyosan találna szakrális, vagy akár színpadi művekhez, illetőleg egy-egy kamaraesthez a MÜPA terei mellé alternatív helyszíneket is a Ferencváros-Lágymányos-Soroksár bermudaháromszögben.
Meggyőződésem, hogy Budapest zenei és építészeti adottságaiból kiindulva a berlini mintájára megrendezett fesztivál legalább akkora durranás lehetne, mint a gyorsan – és méltán – világhírre szert tett Wagner Napok. Mindehhez helyszínek mellett előadók is rendelkezésre állnának: (fővárosi) nagyzenekaraink igenis jók, a külföldi sztárok pedig kivétel nélkül szívesen jönnek a mindenkit lenyűgöző MÜPÁba.
Csak a Philharmonie-hoz hasonló organikus, demokratikus, szellemes és kimondottan praktikus koncertteremről álmodhatunk hiába. Igaz, operaelőadásokat aligha lehetne körkörös felépítésű helyszínen rendezni – és éppen emiatt válik kézenfekvővé, miért éppen az opera irányában robbantott a MÜPA az eddigi fesztiválok során, és hogy miért volna érdemes egy jövőbeni ZeneÜnnepBudapest programjához olyan komponistá(ka)t választani, akiknek színpadi műveit félig szcenírozva a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem fogadhatná be. Bizakodva várom, hogy a legújabb berlini fesztiválkoncepció is begyűrűzzön a ház falai közé!
Jegyzet
[1] A városi legenda szerint Scharoun rezidenciális rózsaszín külső burkolatelemeket képzelt el, de a puritán ízlésű Karajan oly mértékben ellenezte a tervet, hogy végül valamilyen koholt technológiai érvvel leszerelték az építészt. A volánbusz-sárga tehát voltaképpen rezidenciális sárgának értendő. (A rózsaszíntől való ódzkodásban sem különbözünk a németektől: a fertődi Esterházy-kastély homlokzatát a Műemlékek Állami Gondnoksága nem merte a korabeli ábrázolásokon látható autentikus bugyirózsaszínre festeni.)
A nagy koncertterem mellé emelt Kamaratermet Scharoun halála után évekkel tanítványa, Edgar Wisniewski tervezte. Sem a térformálás, sem az anyaghasználat tekintetében nem tért el alapvetően Scharoun koncepciójától. A körkörös nézőtér a berliniek szerint a kamarakoncertek intim hangulatához sokkal kevésbé illik, mint a nagyzenekari hangversenyek atmoszférájához.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Megtartották a harmadik Csak ezt az 1-et kértem! feminista fesztivált
Az ember, aki elvesztette az időt című előadás a Vígszínházban