bezár
 

zene

2008. 09. 28.
Levegőt!
Jean-Michel Jarre Oxygene-je Budapesten
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Levegőt! Az elektronikus zene géniuszán nem fog a kor, úgy látszik, a misztikum konzervál. Újabb x (idén töltötte a hatvanat!), új Oxygene, új turné. 2008. november 12-én a Papp László Sportarénában végre fellélegezhetünk.

A turné plakátját nézegetve eszembe jutnak a gyermekkori mumusaim, mint például az a hatalmas földgömb, ami cafatokként szakad le egy emberi koponyáról: az Oxygene című album borítója 1977-ből (leendő reklamálóim kibekkelésére csendben megjegyzem, hogy az album először 1976-ban, kizárólag Jarre hazájában, Franciaországban jelent meg). Igazából egy Greenpeace-túlkapás is lehetne, és Jean-Michel sem szánta egyébnek, minthogy felhívja a figyelmet bolygónk folyamatos leépülésére. Négy évesen viszont az én gyermeki lelkem csak egy monumentális parajelenséget érzékelt az egészből, amit a zene is remekül aláfestett. Tátott szájjal bámultam a kazettaborítót, ha épp szem előtt volt. Ha meg nem, sírva könyörögtem, hogy ne vegyék elő.
Oxygene Tour, Párisz
Ma már az Oxygene nyomán valahogy akaratlanul a Delta jut eszembe, pedig Jarre zenéjének soha nem volt köze a néhai tévéműsorhoz. Viszont él a fejemben egy groteszk összefüggés a tudományért vívott küzdelem, a természet erői és az Oxygene között. Talán ez az, ami kiemeli a művet Jarre albumai, illetve az elektronikus zene soraiból. Gigantikus, masszív, rátelepszik az emberre, és mindezt úgy, hogy éteri, lebegős hangszínek egyvelegéből áll és pofátlanul dallamos.
Jean-Michel Jarre
Könnyű zenei nagyágyúnak lenni ilyen felmenőkkel, mondhatnánk. Az apa, Maurice Jarre filmzenéket szerzett, a nagypapa, André Jarre pedig rádiós keverőpultok fejlesztésén dolgozott. A kis Jarre unoka egy, részben a nagypapa által fejlesztett, hordozható lemezjátszót is kapott ajándékba, az első példányok közül.

Jean-Michel ifjúkorában modern zeneelméletet tanult a Párizsi Konzervatóriumban és közben több bandában is gitározott. Ekkortájt körvonalazódott igazán, hogy nem ez lesz a műfaj, amiben zeneisége kiteljesedik majd. Elektronikus ketyerékkel kezdett kísérletezni, már amennyire akkoriban azok rendelkezésre álltak, például rádiókkal, mikor végre elérkezett a sorsdöntő pillanat: a nagy találkozás Európa első szintetizátoraival.

A kezdeti sikertelen próbálkozások, valamint egy rövid film- és reklámzenés korszak után, 1977-ben robbant világszerte az Oxygene, és Jarre-t az elektronikus zenei műfaj legendás alakjává, úttörőjévé avatta. Számtalan lemeze jelent meg, köztük 1997-ben Oxygene 7-13 címmel az 1977-es album újragondolt változata, de kiemelném másik, személyes kedvencemet, a Magnetic Fieldset is a sorból, ami bizonyára sokunknak ismerősen cseng.
Jean-Michel 2.
Elfáradna az ujjunk a görgetésben, ha minden bezsebelt díjat és elismerést le akarnánk írni a mesterről. Dióhéjban talán annyit, hogy három Grammy-díj büszke tulajdonosa, 1995-től a Francia Becsületrend lovagja, többszörös Guiness-rekorder a legnagyobb koncert kategóriában, egy aszteroida pedig róla kapta a nevét: 4422 Jarre.

Ha a fenti tények nem keltették fel eléggé az érdeklődést, még mindig ott a színpadi show, a látvány, ami nagyban megfejeli a hatást. A színpad gyakorlatilag egy űrállomás vezérlőközpontjává válik, ami utat nyit egy másik, távoli dimenzióba. Jarre ötven analóg szintetizátorát három zenésztársa segítségével püföli és tekergeti, őrült tudós módjára rohangál, miközben a hatalmas kivetítő, a villódzó fények és egy gigantikus, fentről lassan ereszkedő tükör erősítik a pszichedéliát.



A dallam és a hangszerek ugyanazok, a hangzás azonban egy mai vájt fülnek is tud újat nyújtani. Az Oxygene első megjelenésének harmincadik évfordulójára újrarögzített dalok állják a sarat az elektronikus zene új alkotóival és modern szintetizátoraikkal szemben.

prae.hu


Linkek:

A hivatalos honlap
Jean-Michel Jarre a myspace-en

nyomtat

Szerzők

-- Illés Emese --


További írások a rovatból

Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje
Világsztárok a Budapest Jazz Clubban: Oz Noy Trio
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés