bezár
 

art&design

2024. 05. 29.
Lebegés a szerelem és művészet határán
Eperjesi Ágnes és Várnagy Tibor: TAVATE: lebegés című tárlata az acb Galériában
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Eperjesi Ágnes, valamint Várnagy Tibor TAVATE nevet viselő alkotópárosának nyílt kiállítása az acb Attachmentben lebegés címmel. A tárlat 2024. május 10. és június 14. között látogatható. 

Az acb Galériát 2003-ban alapították, azóta jelentős fejlődésen ment keresztül, jelenleg három, egymáshoz közel lévő, mégis egymástól különálló teret tudhat magáénak: ezek az acb Galéria, a fő kiállítótér, továbbá az acb Plus és az acb Attachment. A három térben egyidőben nyílt kiállítás, amelyek mind-mind különböző korszakot, médiumot járnak körbe, ám mindegyikben megjelenik egyfajta légiesség, mint összekötő motívum. A fő kiállítótérben Mátrai Erik Air című kiállítása, míg az acb Plusban a Redők című csoportos kiállítás látogatható. 

prae.hu

Lebegés. Mire is utal ez a sejtelmes szó? Ezt a látogató dolga megfejteni, ám a térbe lépve hamar megérezheti az ember, hogy miről is van szó. Eperjesi Ágnes és Várnagy Tibor a magyar művészettörténet kiemelkedő képzőművészei 1991 és 1994 között egy párt alkottak, mind az életben, mind a művészetben. Ez az egyesülés volt a TAVATE; a két művész felvette egymás keresztnevét, majd neveiknek kezdőbetűinek összeolvasásából keletkezett ez a mozaik szó. (Tibor-Ágnes Várnagy és Ágnes-Tibor Eperjesi.) A közös név már önmagában utal alkotásuk mivoltára, átvették egymás stílusát, megtartották sajátjukat, az experimentális fotográfia eszközéhez nyúltak, és már-már egy perszónaként létezve megalkották a merőben új képsorozataikat. 

Az acb galéria három képsorozatukból – TAVATE fürdős képei, TAVATE kádas képei, valamint TAVATE szövött képei – válogatta össze a jelenlegi kiállítás képeit, amelynek nagy része most először látható a nagy nyilvánosság számára. 

A '90-es évek elején az analóg fotográfiához szükséges alapanyagok könnyen elérhetőek voltak, így a művészek megengedhették maguknak, hogy kísérletezzenek az anyagokkal, különböző felületeket, formákat teremtsenek. Az experimentális fotógráfia lehetőséget teremtett a fotó médium határainak feszegetésére. Az előhívó folyadék ecsettel való felkenése például festményes kvalitást biztosított a munkáknak, míg  fixírfolyadékkal való kísérletezés a fotók színvilágát befolyásolta. 

a

TAVATE (Eperjesi Ágnes-Várnagy Tibor): Lebegés. Kiállítási látkép, acb Attachment. fotó: Tóth Dávid. A művészek és az acb Galéria jóvoltából.

 

A kiállított képek fő témája tehát az egyesülés, eszköze pedig a számos jelentésréteget magába foglalni képes kísérleti fotógráfia. A TAVATE fürdős képei sorozat izgalmas, fragmentált felületeket tár a néző elé, a megjelenő foltok a víz hullámzásának lenyomatai. Az alakok fel-felsejlenek a kép síkjából, de kivehetetlen, hogy mit is látunk valójában, férfi és nő, feminin és maszkulin egybeolvad, absztrahált formákká lesz. Ezekben a bizonyos értelemben androgün képekben elmerül a néző tekintete, számos lehetséges jelentésréteg nyílik meg előtte.

Ettől eltérően a TAVATE kádas képei című képsorozat jóval figuratívabb munkát is elénk tár, amelyen tisztán kivehető a női és férfialak. Ez a kép több variációban is megjelenik, a kiállítás terébe való belépéskor ennek az alap képnek a dokubróm papírra nyomott, erősen nagyított, elhomályosított, elmosódó, ködös variációja tárul elénk. Az előhívó folyadékot ecsettel vitték fel a papírra így a kép fekete-fehér, absztrakt festménynek hat. A sorozat ironikus, játékos hangvitele is megjelenik, a kád, mint motívum a technikára utal vissza, hiszen a képek előhívásához eleinte kádakat használtak. 

Az utolsó kiállított sorozat a TAVATE szövött képei címet viseli. A képek technikája itt kötődik legszorosabban a kép jelentéseihez. Az alkotás ugyanazon negatív, két, különbözően előhívott, nagyított verziójának összefonódása. Az elénk táruló mű fehér és fekete négyzetekből áll; előbbit lefixírozták, ez utóbbit viszont nem. Tehát a feketés-lilás négyzetek élő papírok, ma is változnak, alakulnak, így egy ellentmondás jön létre, hiszen a fotó, mint egyfajta időkapszula a megállt időt szimbolizálja, ám az élő papír megvilágítja, hogy itt egy folyton változó, alakuló folyamatról van szó. Az eredeti képen a pár jelenik meg csókolózás közben, amelyből a fekete négyzetek eltakarnak részleteket, így egyfajta cenzúra is jelen van. Ám a kép felületének, textúrájának, kvalitásának különbözőségei és összetettsége rengeteg lehetséges jelentést rejt. Legyen szó az összefonódásról, mint az egyesülés szinonimájáról, vagy akár a sakktábla motívum játékra és játszmára való utalásáról. 

a

TAVATE (Eperjesi Ágnes-Várnagy Tibor): Lebegés. Kiállítási látkép, acb Attachment. fotó: Tóth Dávid. A művészek és az acb Galéria jóvoltából.
 

A sorozatok mindegyike 1991-ben készült, ekkor állították ki őket a Liget Galériában. Ám a tárlat nem volt nyitott mindenki számára, csakis az alkotópáros barátai látogathatták, egyesével, külön meghívóval; ez a privát-kiállítási mód performatív jelleggel is bírt, ennek az eseménysorozatnak maradtak fent dokumentumai, amelyek most az acb Galéria kiállításán olvashatóak. 

Gerlóczy Sári, festő és grafikus 1991-es levelében így jellemezte a kiállított műveket: „[…] az érzéseimre emlékszem. A katarzisra, hogy legszívesebben kipusztultam volna a világból. A zavarra, a meghatottságra, a megrendülésre, a tagló-érzésre és ez eltartott jó ideig […] A szerelem és a művészet olyan egyszerű és természetes dolgok, hogy józan és hideg fejjel leírhatatlan.” 

A kiállítás terébe lépve egy különös érzés fogja el az embert az érzékeny, mégis szignifikáns művek láttán. Érezni, hogy minden műben ott rejlik két egyéniség, ami egy egésszé olvad össze és remekművek keletkeznek. A képek üveglapjain vissza-visszatükröződnek a szembe falon kiállított képek és az egész tér egy teljessé, egy időmozzanattá fejlődik. A téma és a technika sokszínűsége megannyi jelentésréteget, értelmezési lehetőséget tár a néző elé, amelyben a mindent átfogó és minden mögött megbúvó szerelem, valamint a női-férfi szerepek témája bontakozik ki. 

A kiállított darabok többsége először kerül a nyilvánosság elé és olyan gondolatokkal, érzetekkel gazdagítja a látogatókat, amelyek kihagyhatatlan élményt nyújtanak művészetkedvelők és laikusok számára egyaránt.  

a

TAVATE (Eperjesi Ágnes-Várnagy Tibor): Lebegés. Kiállítási látkép, acb Attachment. fotó: Tóth Dávid. A művészek és az acb Galéria jóvoltából.

 

Józsa Kamilla írása az ELTE Kreatív írás kurzusa alkalmából jött létre, amelyet Lefor Petra tartott ebben a félévben. TAVATE: lebegés (Eperjesi Ágnes – Várnagy Tibor)
Helyszín: acb Attachment
Dátum: 2024. máj. 10. – jún. 14.

nyomtat

Szerzők

-- Józsa Kamilla --


További írások a rovatból

A Budapesti Fotófesztivál Női fókusz című kiállításáról
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
art&design

Kiállításkritika A kétely felfüggesztéséről

Más művészeti ágakról

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés