bezár
 

art&design

2024. 04. 02.
Percz János, avagy a magyar Giacometti
Az Amikor Galéria debütálása a művészeti galériák soraiban
Tartalom értékelése (5 vélemény alapján):
Április 4-ig megtekinthető Percz János Határátlépés című kiállítása az Amikor Galéria új kiállító termében. A galéria korábban antikvitás és lakberendezési üzletként volt ismert, azonban a Molnár Viktor galériatulajdonos által összegyűjtött művekből egy egész életművet átfogó kollekció tárul a nagyközönség szemei elé.

Percz János 1920-ban született Budapesten. Bár eredetileg mozaikművésznek készült, tehetsége igazán a fémművességén keresztül mutatkozott meg. A hatvanas évekre már a kor egyik legmeghatározóbb fémművészévé vált, ékszerei és lakberendezési tárgyai igazi misztikumot sugároztak magukból. Élete során számos egyéni és csoportos kiállítása volt, és több alkalommal is megfordult külföldön: Stockholmban, Helsinkiben, Rómában és Londonban. Emellett 1969-ben és 1976-ban a Műcsarnokban is kiállított. A hetvenes évekre munkáit felváltották a nagy méretű, expresszív vas szobrai. Ezekben az években nyilvánult meg művészetében a kortárs olasz szobrászat hatása, művei Giacometti elvékonyodott, „pálcika” szobrait idézik. A nyolcvanas és kilencvenes években Percz visszavonultan élt, 2000-ben bekövetkezett halála után műterme tizenöt évig érintetlenül állt. Életműve hosszú évek után most először Molnár Viktor egyéni szenvedélye és gyűjteménye által kerül a nyilvánosság elé.

prae.hu

A kiállítás egyik fő célja a magánszféra és az iparművészeti munkák összefonódásának bemutatása. Az Iparművészeti vállalat 1954-ben alakult, és nagy befolyással volt Percz János karrierjére. A művész különböző ékszereket, medálokat, gyűrűket, és egyéb ötvöstárgyakat, hamutartókat, öngyújtókat, vázákat, gyertyatartókat készített a vállalatnak. Ezekből több tárgy is megjelenik a kiállításon, tükrözve a gyűjtemény gazdagságát és részletességét. A bejárat melletti sarokban Percz János 1976-os Műcsarnokbeli kiállításának enteriőrjét idézi meg. Kiállítótereit maga a művész tervezte, úgy gondolt rájuk, mint a vizuális szemléletének egyfajta kiterjesztése. Külön érdekesség, hogy a kiállítás az eredeti posztamenseket és állványokat használja, melyeket Percz maga készített. Az eredeti enteriőr és posztamensek világos bizonyítékai a kiállítás és Molnár Viktor céljának, hogy megidézze ennek a nagynevű, de elfeledett művésznek a szellemét. 

Percz János: RejtekA kiállítás bal oldalán haladva a művész belső világába pillanthatnak be a látogatók. Elsősorban, ami szembetűnő szobraiban, az az archaikus, úgymond primitív formavilág. Ötvözi a fémművészetet különböző tárgyakkal: kagylókkal, fonalakkal vagy éppen gyöngyökkel. Ezen a lencsén keresztül érzékelhető a hatvanas évek befolyása, a törzsi – és népművészet hatása a művészeti világra. Műtárgyai között fellelhetünk maszkokat, totemeket és idolokat. A hetvenes évekre azonban műveinek formavilága átalakult a természet megidézésére. Ennek valószínű oka az általa használt anyag változtatása, a bronz fémművektől inkább a vasplasztikák irányába fordult el. Új, átalakult témái természeti formákat ábrázolnak, felhőket, virágot, vagy éppen szitakötőt. Azonban vasplasztikái között is észrevehető a különböző tárgyak kiemelése az alkotásokban: ágakat, kavicsokat vagy gyökeret is beleapplikált szobraiba. A Rejtek (készítési dátum nincs feltüntetve) című szobra erre egy kiváló példa, mely egy magas toronyépítményt ábrázol. Közepén egy bimbózó virágra hasonlító, aranyul világító motívum található, amit védelmeznek az erős vasoszlopok. A munka címéből, és környezetében elhelyezett hasonló alkotásokból adódóan egyértelművé válik az organikus formák hatása Percz művészetére, és a népművészeti értékek védelmének a központúsága.

Fontos azonban észben tartani, hogy Percz János művei mindezek mellett politikai üzenetet is sugároznak. A kiállítás jobb oldalán felsorakoztatott művek az iparművészeti, kulturális és közéleti tereket jelképező tárgyak. Percz munkássága nagyban a szocializmus idejére esik. A kiállítás kiemeli Kisfaludi Strobl Zsigmond felszabadulási-emlékművét, kifejezetten a pálmaágat tartó nőalakot vagy a galambot tartó lányt. Percznél eleinte szintén megjelentek eme tradicionális szabadság képek, azonban a nyolcvanas évekre ezeket leváltotta a csuklyás szellemalak. A szakralitás is egy gyakori visszatérő téma, több vas szobra ábrázol keresztre feszített Krisztus-alakot. Míg ezek az alkotások a saját vallásosságára is utalhatnak, ugyanakkor a szenvedő ember és a mulandóság motívumai is egyaránt. Percz életművét követve az is megfigyelhető, hogy idővel tárgyai egyre pesszimistábbá válnak. A primitív és természetes formákat kicsavarodott testek, szenvedő alakok és szatirikus társadalomképek váltják fel. Percz munkáiban észrevehető a keresztény és szocialista eszmék összefonódása, kedvelt témájává válik az emberi kapcsolatok kiszolgáltatottsága és a törékeny egyensúly bemutatása. 

A kiállító térbe való belépéskor szinte megrendítő látvány a hatalmas Dózsa-fej (1967) a terem végén, mely egykor a művész kertjében állt. Percz életművének visszatérő alakja a parasztfelkelés vezetője. A Dózsa-fej mindkét oldalán egyforma, egyfajta Janus isten alak, aki egyszerre látja a múltat és a jövőt. Dózsa karaktere művészi imázsnak titulálható szimbólum, és a fej elhelyezése a galériában egy parádés tervezés, hisz összefogja a bal és jobb oldalt, a művész a belső világát és az iparművészeti vonzalmát. Stílusában hasonlít a primitív maszkjaira, melyek tükrözték Percz munkásságának egyik fő jellemzőjét: a művészet ősi forrását és örök létét. Témája azonban a művész vallási vonulatával egyezik. A fej mellett egy ülő Dózsa található „Büdös paraszt” felirattal, melynek ikonográfiája a Percz számára kedvelt, szenvedő Krisztus-alakra emlékeztet. A fej belátja az egész kiállító termet, összefoglalja Percz munkásságának skáláját, megkoronázva ezt a gazdag életművet.

Percz János: Dózsa György fejszobra a terem végén

Kifejezett szépsége volt mindemellett a kiállítás tervezésének a fekete-fehér érzett a térben. Bronz és vas szobrai gyönyörű kontrasztot alkotnak a hófehér ’white cube’ elnevezésű kiállítóteremben, visszaadva a művész kettősségét és a tárgyai közötti egyensúly keresésére irányuló szándékot. A kiállítás könnyen bejárható az izgalmas kurátori tervezés által, és árad belőle Percz János iránti megbecsülés és életműve iránti szenvedélyes érdeklődés. A kiállítást ezek mellett színesíti a korszak egyéb alkotóinak bemutatása, mint Korniss Dezső, Vilt Tibor, Borsos Miklós és Ország Lili. Percz János életműve ezeken a művészeken keresztül kerül igazán kontextusba. A tárlat célja a kor atmoszférájának és kulturális környezetének bemutatása, egy igazán sokoldalú képzőművészeti örökséggel rendelkező művész szemszögén keresztül. A Határátlépés sikeres kezdeménye az Amikor Galéria új céljának, és ha a jövőben hasonló kaliberű kiállításokat láthatunk Molnár Viktor keze által, akkor Budapest egy újabb értékes és izgalmas kortárs művészeti galériával gyarapodott. 

A kiállítást Molnár Viktor nyitotta meg, emellett beszédet mondott dr. Váraljai Anna, a kiállítás kurátora, Kelen Anna, a Virág Judit Galéria vezető művészettörténésze, valamint Till Attila. A kiállítás április 4-ig megtekinthető az Amikor Galériában (1137 Budapest, Pozsonyi út 6.).

A kiállítótérről a szerző fotóival

nyomtat

Szerzők

-- Hargitai Júlia Sára --


További írások a rovatból

A városarcheológia szervetlen fossziliája
art&design

Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
art&design

A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
A teremtett „képzelet” határtalansága

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés