zene
Eszelős Meszelős néven tulajdonképpen Kovács Balázs adja ki nagyobb nyilvánosságnak szánt elektronikus zenéit. A szerzőt ismerjük XRC Balázsként is, vagy dr. habil Kovács Balázsként is, ugyanis ő az hazai elektronikus zene felsőfokú oktatásának - Szigetvári Andrea, Bolcsó Bálint, Keresteš Szabolcs és Vidovszky László mellett - egyik megteremtője, a pécsi egyetem elektronikus szakirányának alapítója. A pécsi egyetem megelőzte a szakalapítással a budapesti Zeneakadémiát, így már úttörő mivoltuk miatt is fokozott figyelmet érdemelnek.
Kovács Balázs az ezredforduló táján szerzett szűk szakmai ismertséget elsősorban az expresszív noise-kompozíciói révén, melyek elég jól dokumentáltak, elérhetők a nevekre keresve, vagy a szerző streaming-csatornáin. A most bemutatott lemez anyaga gyökeresen különbözik a komponista korábbi kompozícióitól, ugyanakkor folytonosságot is tartalmaz. A zeneszerző legfőbb inspirálója a környezete. Ez régebben egy városi indusztriális jellegű akusztikai termőtalaj volt, ma inkább valamilyen faluság ábrázolásával hagyományosabb természerfelfogást közvetít. Noha személyes egyéni érvekkel beavatkozik, kimunkál gondolatokat, amelyek elkülönülnek a természetességtől, és mesterségesnek hatnak, ám mindezt annak igényével teszi, hogy rámutasson a környezetében rejlő harmóniára, arányokra, kiegyensúlyozottságra.
A bemutatott anyag markáns tulajdonsága az ismétlődés, mind zeneileg, mind pedig vizuális háttérként. Ismétlődés és nem ismétlés. Az ismétlés mesterséges, zenei formaképző elem, tulajdonképpen a repetitív zenei korszakig a sulykolást jelentette. Az ismétlődés viszont kívül esik az ember szándékain, az a természet periodikusságára utal. A bemutatott darabok nem ismételtek meg egy az egyben formai részeket, mindig valami apró változás szólalt meg, és a háttérvideó real time-ban úszó felhői, vagy a fűszálak mozgásai nem is formákat ismételtek, hanem mozdulatokat, gesztusokat mutattak be folyamatos egyformasággal. Az ismétlődések soha nem ugyanabban a pozícióban jelentek meg, így a szándék ezzel is különbözik a zenei ismétléstől. A bemutatott művek kifinomult iróniája, gyermeki perspektívái és hiedelmei a szerző személyes hangulatain át jelez egy jól kitapintható szerkezetű zeneiséget úgy, hogy átjárhatóvá teszi szabályos rezgésű zenei hang és a szabálytalan rezgésű zaj hangjainak világa közötti nagyon éles határvonalat.
A szerző írja az albumról a mellékelt dokumentációban: "Van egyrészt egy olyan részünk, amivel a földön járunk: könnyen átsétáltathatjuk máshová. És van egy olyan részünk, ami a légbe gyökerezik, ami velünk marad akkor is, ha a földi gyökereink máshol vannak már. Ebből a léggyökerezett részünkből mások égi és földi nyúlványai is kihajthatnak. A Légbegyökerezve c. album anyagát 2022-23. között készült improvizációim adják. Ezekben fizikai modellezésű hangszereket használtam, egyaránt keresve azok határterületeit, hibáit, és új, a disszonancia és konszonancia egyenrangúságát kereső lehetőségeit. A zenei folyamatok, hangulatok kialakításában arra törekedtem, hogy algoritmusok működését megfigyelve építsem be nem-algoritmikus zenei előadásba, ezáltal a humanitás legyen a mechanikusság hordozója. Emiatt vannak bennük mechanikusságra, annak suta humanizálására törekvő jelek, beragadások, kiegészülve általános emberi hibákkal is. Az improvizációkat aztán újabb improvizációkkal rétegeztem, a MIDI-adataikat felhasználva újabb fizikai modellezésű eszközökkel továbbhangszereltem, és nagyjából így születtek meg ezek a dalok, 2023. november-december között. Néhány kivételtől eltekintve tulajdonképpen duók: egy szóló és egy (obligát) kíséret játékai. A korábbiakhoz, különösen a 2022-es Erdősáv-dalokhoz képest újdonság még, hogy két felvételen humanoidokkal is dolgoztam: ők a gépi énekhang mellé társultak be."
Érdemes rákeresni a komponista utalásaira, főleg annak, aki az akusztikus kalandokat keresi. Érdekes felfedezéseket tehet Eszelős meszelős oldalon, tájékozódhat a projekt Facebook-oldalán is.
A lemez tehát a monódikus zenei szerkesztésmód elektronikus zenei vetülete. Jóval több lehetőséget sejtet ez az anyag annál, ami a lemezen található. Elsősorban emocionálisan kötődik a hagyományos monódikus eljáráshoz, tulajdonképpen nem hallani új homofón elemeket, mindegyik valahonnan ismerős, ha máshonnan nem, a gyerekszobából biztosan. Ugyanakkor ezek a leegyszerűsített és változóan ismétlődő zenei ornamensek új, radikális ötletek és stílusok feltárásának irányába mutatnak. Ezeket a dalokat nevezhetjük akár minimalistának is, amennyiben tisztában vagyunk azzal, hogy a szükséges minimumot mennyire nehéz meghatározni a zenében, és más művészeti ágakban is. Valójában nincs is már kapaszkodó, mint az utánzás, ez esetben a zenei mimézis megragadása, és továbbítása. Az Eszelős Meszelős zenéje arisztotelészi elveken nyugszik, de figyelembe veszi a szellem evolúcióját. A dalokat háttérvetítéssel mutatta be a szerző, és ebben az úgynevezett vizuálban nem lehetett érezni klipszerű vágásokat, vagy szinkronpontokat. Párhuzamos folyamatban zajlottak le a számok, és folyt a vetítés, de a közönség felfedezte a két folyamat laza összefüggéseit. Egyetlen kivétel a Kátrányos című - szerző által is kakukktojásnak nevezett - opusz, mely tulajdonképpen egy játék, amely hangokat generál. A hangokban itt is megjelenik az ismétlődés, csak nem periodikus, hanem véletlen rendszerben, melyet a játékos vezérel. Egy-egy nagyobb tyúkra kattintva azok röpdösni kezdenek. Az ő ugrálásuk pontot csökkent, ami által egyre kisebb (hang)magasságot tudnak elérni. Eközben az űrhajó hozza a kicsi tyúkokat, akinek röpködtetése plusz pontot jelent, így a nagyobb tyúkok ismét magasabbra röppenhetnek segítségükkel.
Ezt a hangzó játékot bárki kipróbálhatja, ha ide kattint. A lemez megvásárolható a Bandcampon, meghallgatható és további információk találhatók a lemezt gondozó Dióbél Kiadó oldalán is. A művek a videói elérhetők a YouTube-on, a játszási lista jobb felső sarkában lehet léptetni.