bezár
 

art&design

2024. 02. 20.
Lángra „lobbantott” művészet
Závorszky-Simon Márton képei a Vízivárosi Galériában
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Az új esztendő beköszöntének egyik első kiállítása Závorszky-Simon Márton festőművészé volt. A Vízivárosi Galériában rendezett The trees will burn blackened hands címe sejtette, hogy mit látunk: tűzzel festett képeket.

„The trees will burn with blackened hands
We returned with the light of the evening
The trees will burn, blackened hands
Nowhere to rest, nowhere to land”

prae.hu

(Nick Cave: We No Who U R, 2013)

 

De Závorszky-Simon Márton munkássága nem csak azért figyelemre méltó, mert különleges technikát alkalmaz. Művészeti képzésben soha nem vett részt, autodidakta módon sajátította el a festészet fortélyait. Rájött, hogy az alkotás „megy neki, mint a karikacsapás”. Tehetségére korán felfigyelt a szakma. 2014-ben Ezüstgerely Különdíjban részesült, rá egy évre a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE) tagjai közé választotta, tagja az Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének.

Hogy mi vezette a művészetekhez, arról egy interjúban nyilatkozott. 2008-ban a Műszaki Egyetem Vegyészmérnöki Karára járt. Ekkoriban olvasta Van Gogh életrajzát, ami meghatározta művésszé válását. A posztimpresszionista mesterről szóló biográfiát lapozva úgy érezte, szüksége van a szavak nélkül önkifejezés módjára. Ecsetet ragadott, és elkezdett kísérletezni.

Honlapjának Galéria menüpontja alatt csupán néhány alkotást találunk. Ám ezek is elegendőek, hogy lássuk a belőlük „kirobbanó” expresszivitást. Azt a szenvedélyt, szilaj vadságot, ami művészetére oly jellemző. Hogy milyenek képei? Szimbolikusak, indulatból fakadnak, komor színvilágúak. Závorszky csak néha visz a fekete-fehér színekbe egy cseppnyi derűt. Ilyenkor barnás, kékes, szürkés árnyalatok oldják a drámaiságot. 

Miként a tárlat rövid leírásában olvasható: munkásságának elemi élménye a tűz. A perzselő láng „egyrészt a szellemit jelképezi művészetében, másrészt fizikai fájdalmainak kifejeződése”. Závorszky-Simon Márton hosszú évek óta küzd betegségével. Autoimmun ízületi gyulladásos kór támadta meg. Rosszabb és jobb állapotai váltakoznak. A friss, egészséges lét átmeneti nála. 

The trees will burn blackened hands

Betegsége nyomott hagyott és hagy művészetén. Érthető, hogy miért ilyen hangulatúak alkotásai, melyek az indulat festészet körébe sorolhatók. A The trees will burn blackened hands esetében sincs ez másképp. Élénk, vibráló színeket kár is keresnünk. Életművének legfrissebb alkotásaiban a tőle jól megszokott fekete, fehér, szürke, barna színek keverednek egymással. Vásznaira fekete-fehér fotókat applikál, melyeket aztán tűzzel roncsol. Vissza-visszatérő fotómotívumai, mint a fa és a rózsa most is látható képein. Miként a ravatalszerű emelvény, a tövis, a gyertyatartó, a térdeplő, ruhátlan női alak úgyszintén. A roncsolással együtt építi is képeit, növényeket, ágakat illeszt hozzá. 

A tárlat az újdonságok ereje nélkül is rabulejtő. Závorszky-Simon Márton aktuális képei a tűz által létrejött izgalmas felületek miatt drámai erejűek. Pályája elején még hagyományos olaj-vászon technikával dolgozott apokaliptikusan égő tájakon. „Mostani művein fára vagy vászonra viszi fotóit, majd égetéssel roncsolja és dramatizálja őket – tájakba, virágokba vetíti az élet tragédiáját” – foglalja össze az ismertető a fő tartalmat. Závorszky jól bizonyítja, hogy ez az elemi erő alkotáshoz is használható, ha kellő bátorsággal rendelkezünk.

The trees will burn blackened hands

Ahhoz kell bátorság és elszántság, hogy az alkotó a saját művét rombolja. Závorszky-Simon Márton roncsolja, pusztítja a felületet, mindennapi fájdalmát „festi le”, amely nemcsak fizikai, hanem szellemi is.  Hogy a kompozíciók mögött ott van-e a remény? Néhány világosabb folt, fény utal erre a képeken. No meg az alkotó saját vallomása, hogy némileg terápiás jelleggel készültek művei, melyek által „egy lassú, de előrehaladó – talán a békesség felé tartó- folyamat indult meg művészetében”.   

Závorszky-Simon Márton tárlata január 26-ig volt megtekinthető a Vízivárosi Galériában (1027. Budapest, Kapás u. 55)

A kiállítást Molnár Eszter művészettörténész nyitotta meg

nyomtat

Szerzők

-- Takáts Fábián --

Takáts Fábián vagyok, művészettörténész. A 20. század művészetével foglalkozom kurátorként, műtárgyleíróként, kutatóként, mikor mi adódik. Írásaim is erről a területről szólnak.


További írások a rovatból

A városarcheológia szervetlen fossziliája
Megnyitószöveg Dóra Emese és Hu-Yang Kamilla közös kiállításához
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
(Súlyosan elfogult vélemény)

Más művészeti ágakról

Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Einstürzende Neubauten az Akváriumban
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról
Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés