bezár
 

színház

2023. 11. 09.
Tényleg éljünk a mának?
Holt költők társasága az Átriumban
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Az Átriumban bemutatott Holt költők társasága című Tom Schulman dráma az ifjúkori útkeresésről, a tekintélyelvű oktatási és szülői modell megkérdőjelezéséről szól, de legfőképpen arról, hogy mi magunk alkotjuk az életünket, és ha elég jól csináljuk, akkor az életünk lehet műalkotás.

A hagyományokon alapuló amerikai elitiskolába becsöppen egy teljesen más nézeteket valló pedagógus, John Keating (Bányai Kelemen Barna), aki elkezdi szabad gondolkodásra, kreatív, önkifejező tevékenységekre ösztönözni diákjait, és ezáltal fenekestül felforgat mindent.

Szkéné színház

A téma aktualitása nem kétséges. Az ifjúkori útkeresés örök. Mint ahogy az is, hogy egy pedagógus pozitív vagy negatív lenyomata örökre ott marad a gyerekben. A megelőlegezett bizalom és a hit szárnyakat tud adni egy fiatal léleknek. Ugyanakkor egy korlátolt nézőpont egy életre derékba törhet egy még csak most bontakozó életet.

Bányai Kelemen Barna John Keating szerepében hitelesen hozza Keating erőfeszítés nélküli szellemi fölényét, cikázó gondolatmeneteit, a „Carpe diem”, vagyis „Élj a mának” életszemléletet. Ugyanakkor az előadás nem ad elég lehetőséget számára, hogy megmutassa a renddel szembeni ellenállásának valódi okát és reménytelen küzdelmét. Csupán egy jelenet van Paul Nolan iskolaigazgatóval (Végh Péter), amelyben egymásnak feszülve, az igazgató a hagyományok, Keating az önkifejezés ereje mellett érvel. Ez a jelenet sajnos banális intellektuális vitára redukálódik. Elvész a személyes meggyőződés, a lelki tusa. Nincs mélysége, így nincs tétje sem.

A fiatal színészek, Katona Péter Dániel (Neil Perry), Kovács Máté (Todd Anderson), Kenéz Ágoston (Knox Overstreet), Hajdu Tamás Miklós (Richard Cameron), az ifjúkori meggyőződésükkel ugyanúgy keresik az utat, mint az általuk megformált karakterek. Bár többnyire csapatban játszanak, csoportos jeleneteik vannak, egyéni jellemzőik szépen kirajzolódnak a színpadon.

Chris Noel szerepében Bíró Panna Dominika jelenléte üdítő és meggyőző. Az első felvonás jól megkomponált lezárása a szerelem hevében kibontakozó impulzív tánc, melyet Knox kezd, majd Chris (Bíró Panna Dominika) folytat, és végül a padon ülő fiúk is beszállnak a mozgásba. Ebben a jelenetben tökéletesen átjön a „Carpe diem” életérzés.

A rendezői megoldások közül és az előadás jelrendszere szempontjából fontos kiemelni a film szerepét. Az előadás nyitójelenetét Bányai Kelemen Barna megrázó monológja indítja, mely technikailag úgy van kivitelezve, hogy egy vetítővásznon látjuk a színész arcközelijét. A történet egy későbbi pontján, amikor a fiatalok megalapítják a Holt költők társaságát, Neil Perry (Katona Péter Dániel) kinyitja Keating könyvét, és ezzel egyidejűleg megjelenik a vetítővásznon Neil arcközelije, aki elkezd felolvasni ebből a könyvből. A film mint új médium beemelése egy új univerzum felfedezésével analóg. És ez a nyelv, vagyis a film nyelve Keating nyelve is, hiszen így kezdődött az előadás. Tehát az általa képviselt univerzum lesz a fiatalok sajátja, és ezt szépen kibontja az előadás jelrendszere.

Kevésbé jól sikerült rendezői megoldás, mikor Katona Péter Dániel Neil szerepében a díszlet tetején áll, és a színészi ambícióit szimbolizáló szárnyakat (ugyanis színész akar lenni), melyet egy Pukk-monológ elmondásához viselt Shakespeare Szentivánéji álmának előadása során, leveszi és felakasztja a magasba. A gesztus érthető, tehát ő mint önmagát beteljesítő személy megszűnik, hiszen álmait nem válthatja valóra: a szülei nem engedik, hogy színész legyen. Így kétségbeesésében nem marad más, csak a halál. Azonban rendezői megoldásként nem túl szerencsés, hogy az emelvényről még le kell másznia a színésznek, mire eltűnik. A gesztus a felfüggesztett szárnyakkal szép, a kivitelezés nem megoldott.

Tihanyi Ildi díszlete

Tihanyi Ildi díszlete szellemes, hiszen sokféle asszociációs lehetőséget hordoz. Hol iskola, hol börtön. Hol színpad, hol kollégium. Azonban nehézséget is rejt magában. A színészek mozgatják és ez még nem bejáratott.

A Holt költők társasága értékes, elgondolkodtató előadás, mely már a témaválasztása miatt is megkerülhetetlen. Ajánlom minden fiatalnak. Ugyanis egy olyan tükörhelyzetben találhatják magukat az előadást nézve, melyben saját vágyaik, ambícióik megtestesülnek. És csak remélni tudjuk, hogy nem a valóság ellenében, hanem a valósággal karöltve.

 

Tom Schulman: Holt költők társasága
carpe diem két részben

Szereplők
John Keating, tanár: Bányai Kelemen Barna
Paul Nolan, iskolaigazgató: Végh Péter
Mr. Perry, Neil apja: Baksa Imre
Neil Perry: Katona Péter Dániel
Todd Anderson: Kovács Máté
Knox Overstreet: Kenéz Ágoston
Charlie Dalton: Bárdi Gergő
Richard Cameron: Márfi Márk
Steven Meeks: Hajdú Tamás Miklós
Chris: Biró Panna Dominika

Alkotók
Magyar szöveg: Ugrai István
Díszlettervező: Tihanyi Ildi
Jelmeztervező: Kálmán Eszter
Zene: Monori András
Világítástervező: Czibor Attila
Hangtervező: Remete Marcell
Súgó: Zsolnay Andrea
Rendezőasszisztens: Bali V. Gergő
Produkciós menedzser: Király Krisztina, Studniczky László
Producer: Zsedényi Balázs
Produkciós vezető: Ugrai István

Rendező: Vidovszky György

2023. október 14., a Kultúrbrigád előadása az Átriumban

Fotók: Lakatos Péter

nyomtat

Szerzők

-- Nikolett Fantoly --

A színház szerelmese vagyok. Táncművészként kezdtem a pályámat, majd színészként folytattam. Jelenleg is játszom. Az Anyaszínház független színházi társulat állandó tagja vagyok. Az ELTE BTK-n hallgatok film- és színházesztétikát. A színi beszámolók írása, hála Pikli Natália tanárnőnek, szívügyem lett.


További írások a rovatból

Parasztopera az SZFE-n
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...

Más művészeti ágakról

Fekete István Lutrájáról
gyerek

Válogatás a bábszínház adventi programjaiból


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés