színház
A hagyományokon alapuló amerikai elitiskolába becsöppen egy teljesen más nézeteket valló pedagógus, John Keating (Bányai Kelemen Barna), aki elkezdi szabad gondolkodásra, kreatív, önkifejező tevékenységekre ösztönözni diákjait, és ezáltal fenekestül felforgat mindent.
A téma aktualitása nem kétséges. Az ifjúkori útkeresés örök. Mint ahogy az is, hogy egy pedagógus pozitív vagy negatív lenyomata örökre ott marad a gyerekben. A megelőlegezett bizalom és a hit szárnyakat tud adni egy fiatal léleknek. Ugyanakkor egy korlátolt nézőpont egy életre derékba törhet egy még csak most bontakozó életet.
Bányai Kelemen Barna John Keating szerepében hitelesen hozza Keating erőfeszítés nélküli szellemi fölényét, cikázó gondolatmeneteit, a „Carpe diem”, vagyis „Élj a mának” életszemléletet. Ugyanakkor az előadás nem ad elég lehetőséget számára, hogy megmutassa a renddel szembeni ellenállásának valódi okát és reménytelen küzdelmét. Csupán egy jelenet van Paul Nolan iskolaigazgatóval (Végh Péter), amelyben egymásnak feszülve, az igazgató a hagyományok, Keating az önkifejezés ereje mellett érvel. Ez a jelenet sajnos banális intellektuális vitára redukálódik. Elvész a személyes meggyőződés, a lelki tusa. Nincs mélysége, így nincs tétje sem.
A fiatal színészek, Katona Péter Dániel (Neil Perry), Kovács Máté (Todd Anderson), Kenéz Ágoston (Knox Overstreet), Hajdu Tamás Miklós (Richard Cameron), az ifjúkori meggyőződésükkel ugyanúgy keresik az utat, mint az általuk megformált karakterek. Bár többnyire csapatban játszanak, csoportos jeleneteik vannak, egyéni jellemzőik szépen kirajzolódnak a színpadon.
Chris Noel szerepében Bíró Panna Dominika jelenléte üdítő és meggyőző. Az első felvonás jól megkomponált lezárása a szerelem hevében kibontakozó impulzív tánc, melyet Knox kezd, majd Chris (Bíró Panna Dominika) folytat, és végül a padon ülő fiúk is beszállnak a mozgásba. Ebben a jelenetben tökéletesen átjön a „Carpe diem” életérzés.
A rendezői megoldások közül és az előadás jelrendszere szempontjából fontos kiemelni a film szerepét. Az előadás nyitójelenetét Bányai Kelemen Barna megrázó monológja indítja, mely technikailag úgy van kivitelezve, hogy egy vetítővásznon látjuk a színész arcközelijét. A történet egy későbbi pontján, amikor a fiatalok megalapítják a Holt költők társaságát, Neil Perry (Katona Péter Dániel) kinyitja Keating könyvét, és ezzel egyidejűleg megjelenik a vetítővásznon Neil arcközelije, aki elkezd felolvasni ebből a könyvből. A film mint új médium beemelése egy új univerzum felfedezésével analóg. És ez a nyelv, vagyis a film nyelve Keating nyelve is, hiszen így kezdődött az előadás. Tehát az általa képviselt univerzum lesz a fiatalok sajátja, és ezt szépen kibontja az előadás jelrendszere.
Kevésbé jól sikerült rendezői megoldás, mikor Katona Péter Dániel Neil szerepében a díszlet tetején áll, és a színészi ambícióit szimbolizáló szárnyakat (ugyanis színész akar lenni), melyet egy Pukk-monológ elmondásához viselt Shakespeare Szentivánéji álmának előadása során, leveszi és felakasztja a magasba. A gesztus érthető, tehát ő mint önmagát beteljesítő személy megszűnik, hiszen álmait nem válthatja valóra: a szülei nem engedik, hogy színész legyen. Így kétségbeesésében nem marad más, csak a halál. Azonban rendezői megoldásként nem túl szerencsés, hogy az emelvényről még le kell másznia a színésznek, mire eltűnik. A gesztus a felfüggesztett szárnyakkal szép, a kivitelezés nem megoldott.
Tihanyi Ildi díszlete szellemes, hiszen sokféle asszociációs lehetőséget hordoz. Hol iskola, hol börtön. Hol színpad, hol kollégium. Azonban nehézséget is rejt magában. A színészek mozgatják és ez még nem bejáratott.
A Holt költők társasága értékes, elgondolkodtató előadás, mely már a témaválasztása miatt is megkerülhetetlen. Ajánlom minden fiatalnak. Ugyanis egy olyan tükörhelyzetben találhatják magukat az előadást nézve, melyben saját vágyaik, ambícióik megtestesülnek. És csak remélni tudjuk, hogy nem a valóság ellenében, hanem a valósággal karöltve.
Tom Schulman: Holt költők társasága
carpe diem két részben
Szereplők
John Keating, tanár: Bányai Kelemen Barna
Paul Nolan, iskolaigazgató: Végh Péter
Mr. Perry, Neil apja: Baksa Imre
Neil Perry: Katona Péter Dániel
Todd Anderson: Kovács Máté
Knox Overstreet: Kenéz Ágoston
Charlie Dalton: Bárdi Gergő
Richard Cameron: Márfi Márk
Steven Meeks: Hajdú Tamás Miklós
Chris: Biró Panna Dominika
Alkotók
Magyar szöveg: Ugrai István
Díszlettervező: Tihanyi Ildi
Jelmeztervező: Kálmán Eszter
Zene: Monori András
Világítástervező: Czibor Attila
Hangtervező: Remete Marcell
Súgó: Zsolnay Andrea
Rendezőasszisztens: Bali V. Gergő
Produkciós menedzser: Király Krisztina, Studniczky László
Producer: Zsedényi Balázs
Produkciós vezető: Ugrai István
Rendező: Vidovszky György
2023. október 14., a Kultúrbrigád előadása az Átriumban
Fotók: Lakatos Péter