film
2008. 09. 10.
Animálszex?
Laurent Charbonnier – Állati szerelmek

Csak azért ezzel kezdtem, mert az olyan perverz mozi látogatók, mint például jómagam, akik abban reménykedtek, hogy valóban 83 faj fog majd 85 percen keresztül szexelni a vásznon, érezni fognak némi kielégítetlenséget az Állati szerelmek láttán. A szemfülesebbek persze így is felfedezhetik a jó öreg misszionárius pózt és a pikánsabb 69-es megoldásokat - nem hiába, francia természetfilmről van szó! Ám annyi egyéb mókás, megható vagy éppen meglepő állatmagánéleti szcéna sulykolja majd az ilyen elvetemült nézőkbe, hogy az élet állat-módra sem csak csupa üzekedés, hanem nagyrészt meghitt intimitás, hogy ez a kevéske állati pozitúra is garantáltan egy életre elegendő nevelő célzatú megfontolni valóval párosul (és nem párosodik!) majd a fejükben. 
Komolyabbra véve a szót az Állati szerelmek valóban a Lápvidék gyermekei, a Vándormadarak és Az utolsó prémvadász alkotóihoz illő, nagyszabású vállalkozás, ami 16 országban, 500 forgatási napon keresztül, 170 egyed filmre vételével készült. A készítőknek szerencsére kellőképpen helyén van az eszük és a szívük, valamint elég nagy a (film)szakmai, jobbára fényképészeti tudásuk, és elég jó a humorérzékük ahhoz, hogy még merő véletlenségből se készítsenek monumentális családi drámákra vagy folytatásos romantikus sorozatokra hajazó álzsánerfilmet - állatszereplőkkel. Az Állati szerelmek nagy erénye éppen az, hogy ugyan rendre a magány, a vágyakozás, az udvarlás, a csábítás, az utódnemzés, a családalapítás és a gyermeknevelés emberi életszakaszaival von párhuzamot, ám ezekből nem fabrikál fabulát. Az antropomorfizmusok ehelyett szemmel láthatóan a dramaturgiai szerkezet építését, illetve a film metaforikus értelmezhetőségét szolgálnák, ám ezeket a funkciókat sem igazán látják el. Mindent összevetve inkább egy "variációk egy-egy témára" típusú meditatív képsorra érdemes számítani, mint egy egész estés mozifilmre!
Így, az emberi történetek diktatúrája és az oktrojált koncentráció alól nagyjából felszabadulva, minden mozinéző meglelheti a maga örömét a mozidarabban, ha akarja. A szinglik uszkve 10 percig gyönyörködhetnek abban, hogy hogyan búgja, kiáltja, rikoltja, vuffantja, sikítja, printyenti, püttyögeti, muffogja, huhogja, riccsenti bele a fél állatvilág a bánatát a naplementébe, eközben az ambient elektronikus muzsikusok gyűjtögethetik a hangeffekteket. Majd a gyakorló randizók nyugtathatják meg magukat, hogy valószínűleg sosem lesz részük olyan abszurdra szabott találkában, amely furcsának volna nevezhető az állatvilágban bevett udvarlási szokásokkal összevetve, és a kortárs modern táncosok próbálhatják a retinahártyájukon rögzíteni a színpadi koreográfiának sem utolsó állati csáb- és násztáncokat...
Röviden: mindenki csak profitálhat! Egyedül azok a fiatal szülők átkozhatják magukat, akik komolyan vették a lead-et, és ők is főleg azért, hogy anno, régen miért nem nézték a Walt Disney Mozidélután helyett inkább azt az unalmas természetfilmet a másik csatornán. Mert bizony - saját tapasztalat alapján - Plutó és a Tatu még az évente abszolvált állatkerti sétákkal kiegészítve is maximum arra elegendő, hogy viszonylag nagy biztonsággal különböztesse meg az ember a zsiráfot a zebrától, de egészen biztosan nem elég háttértudás arra az esetre, mikor az Állati szerelmek alatt a negyvenötödik furcsa madár láttán negyvenötödszörre kérdezi meg majd a kiskölyök, hogy anyúúú, az milyen madár? És ne reménykedjen senki az Animal Planet vagy a National Geographic kényelmes bédekker stílusában, vagy abban, hogy a szimpatikus férfihang majd hozzáfűzi a képekhez a szükséges kommentárt - mert az audiosávban maximum csak az állati hangok, a természetes zajok és az éteri zenedarabok szolgálhatnak magyarázatul. No meg némi poézis, de ez maradjon meglepetés!
Szigorúan ilyen megfontolások alapján, illetve talán azért, mert első randira mégiscsak túl direkt ez a mozi, leginkább önállóan vagy barátilag érdemes megtekinteni, és begyűjteni a kedvenc figurákat a természet kétszer nyolcvanhárom plusz egynéhány furcsa bogara közül! Az enyém az a kis piros fejű Fred Astaire-madár volt, aki olyan elszántan szteppelt egy faágon! Mivel egészen a film végéig nem derült ki, hogy odaröppent-e már mellé az ő kis Ginger Rogerse, én reménykedek egy Állati szerelmek 2.-ben. Hehe.

Komolyabbra véve a szót az Állati szerelmek valóban a Lápvidék gyermekei, a Vándormadarak és Az utolsó prémvadász alkotóihoz illő, nagyszabású vállalkozás, ami 16 országban, 500 forgatási napon keresztül, 170 egyed filmre vételével készült. A készítőknek szerencsére kellőképpen helyén van az eszük és a szívük, valamint elég nagy a (film)szakmai, jobbára fényképészeti tudásuk, és elég jó a humorérzékük ahhoz, hogy még merő véletlenségből se készítsenek monumentális családi drámákra vagy folytatásos romantikus sorozatokra hajazó álzsánerfilmet - állatszereplőkkel. Az Állati szerelmek nagy erénye éppen az, hogy ugyan rendre a magány, a vágyakozás, az udvarlás, a csábítás, az utódnemzés, a családalapítás és a gyermeknevelés emberi életszakaszaival von párhuzamot, ám ezekből nem fabrikál fabulát. Az antropomorfizmusok ehelyett szemmel láthatóan a dramaturgiai szerkezet építését, illetve a film metaforikus értelmezhetőségét szolgálnák, ám ezeket a funkciókat sem igazán látják el. Mindent összevetve inkább egy "variációk egy-egy témára" típusú meditatív képsorra érdemes számítani, mint egy egész estés mozifilmre!
Így, az emberi történetek diktatúrája és az oktrojált koncentráció alól nagyjából felszabadulva, minden mozinéző meglelheti a maga örömét a mozidarabban, ha akarja. A szinglik uszkve 10 percig gyönyörködhetnek abban, hogy hogyan búgja, kiáltja, rikoltja, vuffantja, sikítja, printyenti, püttyögeti, muffogja, huhogja, riccsenti bele a fél állatvilág a bánatát a naplementébe, eközben az ambient elektronikus muzsikusok gyűjtögethetik a hangeffekteket. Majd a gyakorló randizók nyugtathatják meg magukat, hogy valószínűleg sosem lesz részük olyan abszurdra szabott találkában, amely furcsának volna nevezhető az állatvilágban bevett udvarlási szokásokkal összevetve, és a kortárs modern táncosok próbálhatják a retinahártyájukon rögzíteni a színpadi koreográfiának sem utolsó állati csáb- és násztáncokat...

Röviden: mindenki csak profitálhat! Egyedül azok a fiatal szülők átkozhatják magukat, akik komolyan vették a lead-et, és ők is főleg azért, hogy anno, régen miért nem nézték a Walt Disney Mozidélután helyett inkább azt az unalmas természetfilmet a másik csatornán. Mert bizony - saját tapasztalat alapján - Plutó és a Tatu még az évente abszolvált állatkerti sétákkal kiegészítve is maximum arra elegendő, hogy viszonylag nagy biztonsággal különböztesse meg az ember a zsiráfot a zebrától, de egészen biztosan nem elég háttértudás arra az esetre, mikor az Állati szerelmek alatt a negyvenötödik furcsa madár láttán negyvenötödszörre kérdezi meg majd a kiskölyök, hogy anyúúú, az milyen madár? És ne reménykedjen senki az Animal Planet vagy a National Geographic kényelmes bédekker stílusában, vagy abban, hogy a szimpatikus férfihang majd hozzáfűzi a képekhez a szükséges kommentárt - mert az audiosávban maximum csak az állati hangok, a természetes zajok és az éteri zenedarabok szolgálhatnak magyarázatul. No meg némi poézis, de ez maradjon meglepetés!

Szigorúan ilyen megfontolások alapján, illetve talán azért, mert első randira mégiscsak túl direkt ez a mozi, leginkább önállóan vagy barátilag érdemes megtekinteni, és begyűjteni a kedvenc figurákat a természet kétszer nyolcvanhárom plusz egynéhány furcsa bogara közül! Az enyém az a kis piros fejű Fred Astaire-madár volt, aki olyan elszántan szteppelt egy faágon! Mivel egészen a film végéig nem derült ki, hogy odaröppent-e már mellé az ő kis Ginger Rogerse, én reménykedek egy Állati szerelmek 2.-ben. Hehe.
Állati szerelemek (Les Animaux amoureux)
Színes, feliratos francia dokumentumfilm, 85 perc, 2007.
Korhatárra való tekintet nélkül megtekinthető.
Rendező: Laurent Charbonnier
Zeneszerző: Philip Glass
Producer: Jean-Pierre Bailly
Vágó: Axelle Malavieille
Bemutató: 2008. szpetember 11.
Forgalmazza: SPI
További írások a rovatból
Elolvastuk a Filmkészítők kézikönyvét
A Zenica felett az ég és A fekete kert a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Nehéz istennek lenni: Arkagyij és Borisz Sztrugackij regényétől Aleksei German filmadaptációjáig
Más művészeti ágakról
Megtartották a harmadik Csak ezt az 1-et kértem! feminista fesztivált
A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról