bezár
 

irodalom

2023. 07. 19.
Folyosón a mozgó perc
Helyzetjel
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
az idő újabb, vonásnyi határokat hagyott maga mögött. Követték egymást a/centiméterek./Órák, akár tükrök. Akár polcok, szekrények. Werdiewend aznap egy padon/ vesztegelt;/nem volt messze sem a legjobb cukrászda, sem a régi közlekedési múzeum, sem/az idegen,/üvegpalotákból álló irodanegyed, ahol sietősen vásároltak kiflit és üdítőket./Lobogtak,/vállakon inogtak a táskák, aztán eltűntek valamelyik ajtóban. Ki lesett ki egy/pózna mögül? - Helyzetjel rovatunkban Kerber Balázs prózaversét olvashatják Számtan a holdas estékre című készülő kötetének anyagából.

 

WERDIEWEND az utazásra gondolt. Az első lépés mindig a fáradtságé vagy a

figyelemé.

Melyik kő után melyik kő? Nincs az égen, az égfoszlányokon jelzés. Nem mond

semmit

egy felhő, sem a pályaudvaron egy vonat. Csak a vagonok mélykék falát töri

meg az ablakok

szürkéje. Csak zöld sávok szelik át a bankautomata képernyőjét. Érteni mindent,

mint

toronyházakat a zsúfolt utcában. Mint eldobott papírpoharat, leejtett hamburgert,

gyűrött

tasakot. Elhajítani jó messze az üres zacskót. Zizeg. Hotelszobát választok,

beszállok a liftbe. –

WERDIEWEND számlálta a változó helyszíneket, a cserepes növényeket, az

átnedvesedett

étlapokat. A kert jutott eszébe, az udvar, a parkoló, messzebb a móló; ilyen az,

ha arcok,

mint kártyalapok, cserélődnek. Hol a villany, a szőnyeg, a bekeretezett kép?

Milyen elhagyni

a várost, akár egy korszakot? Az állomás fehér füstje. Folyosón a mozgó perc.

Forma-

nyomtatványon a négyzetek, vonalak. Lakások valahol a térben. WERDIEWEND

emlékezett

egy fürdőszobára; a fagyos, kék csempékre, a szappan fehér dobozára, az apró,

magasan

égő lámpákra. Minden új helyen először a megállók nevére figyelt, a

kanyarokra, a szürke

peronokra és a villogóan sárga ülőkékre. Az üzletek, éttermek szagára. Arra,

hogyan lengett

az ajtó a külső asztalok mögött. Sótartók, cukortartók, evőeszközök mozogtak,

miközben

az idő újabb, vonásnyi határokat hagyott maga mögött. Követték egymást a

centiméterek.

Órák, akár tükrök. Akár polcok, szekrények. WERDIEWEND aznap egy padon

vesztegelt;

nem volt messze sem a legjobb cukrászda, sem a régi közlekedési múzeum, sem

az idegen,

üvegpalotákból álló irodanegyed, ahol sietősen vásároltak kiflit és üdítőket.

Lobogtak,

vállakon inogtak a táskák, aztán eltűntek valamelyik ajtóban. Ki lesett ki egy

pózna mögül?

Ki dőlt neki a falnak, éppen a homályos kávézó mellett? Annyi iratot vitt valaki

a kezében;

hajladoztak a lapok a szellős úton. WERDIEWEND akkor is egy találkozóra

készült; ezért

hánykolódott negyedórát a rozzant, rózsaszínes metrókocsiban, ahol recsegett a

hangszóró.

Az állomások viszont csillogtak, akár futurisztikus űrhajók belső terei. Ezüstös,

hosszú

falak hullámzottak végig; az oszlopokban valami tudás pezsgett. Akváriumok

nyugtalan

vize, röppenő buborékok. Tűnődtek a csövek az alagutakban. Szemcsék,

mozaik; remegett

a kép. Szándékok kereszteződtek egy archív filmfelvételen. Döntse el! Tegye le!

Dühösen nyúlt

a tollért a szakállas úr; emlék a tévéből. WERDIEWEND felrezzent, még ott a

padon; szél

süvített el a haja fölött. A számok. Forgassa csak meg a kereket. – régi műsor

ismerős szignálja.

Fehér téglalapok, háromszögek ugráltak az épületek között, mint fekete-fehér

híradókban.

Szalagok, ágak. Ha eső, ha nap, ha semmi. És az alagút sötétje után a rejtett

buszpályaudvar

a strázsáló, morózus sofőrökkel, rozsdás rendszámtáblákkal. A pénztárban is

kedvetlenül

dobta oda az árus a jegyet. KÖZLEKEDÉSI VÁLLALAT. A cikornyás betűk még

sokáig

kísértették WERDIEWENDET. Hová üljön, hová ne üljön? Hátul, távolabb az a

barátságtalan

téglaépület. A betonon az esetlen krétarajzok. Nyikorgott a váróterem

forgóajtaja; itt-ott

félig letépett cetliken akadt meg a tekintet. A motor nehézkesen indult be; lassan

maradtak

csak el a barna bódék, kőkerítések. De ez tíz perccel ezelőtt volt; WERDIEWEND

most már

a kicsiny teret figyelte, a diszkrét szökőkutat és a szupermarketet. Azon a kora

délutánon

sem történt semmi különös. Alig érezte gyomrában a feszültséget, a várakozás

könnyű

izgalmát. Alig érezte a hideget, pedig ott gyülekezett benne; átterjedt a karjára,

nyakára.

Nem vette észre, de dobolt az ujjával, forgatta a fejét; rúgott is néhányat a

levegőbe. Nem

gondolta, hogy ideges lenne. Koncentrált, előrehajolt; hosszú, kimért fémpálca

jutott eszébe.

Hol látta korábban? Nem törődött vele. Tudta, hogy a boltból, esetleg

valamelyik utcáról

kilép… és nem. Ott csak egy hivatalnok nyakkendőjén villant a fény. Csak egy

táska csatja

zavart össze mindent. WERDIEWEND nem sajnálta a félreértést. Órájára nézett.

Végül is

bármikor. Tényleg bármikor. Restart. – ízlelgette a szót. Akár láng. Akár levél.

Zseton.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Kerber Balázs --


További írások a rovatból

Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról
irodalom

Kritika Élő Csenge Enikő Apám országa című kötetéről
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről
Claudia Durastanti az Őszi Margón

Más művészeti ágakról

Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
építészet

(kult-genocídium)
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés