bezár
 

film

2023. 06. 05.
Mia Wasikowska elárulja az örök élet titkát
A cannes-i filmfesztiválon láttuk Jessica Hausner legújabb filmjét
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
Az osztrák rendezőnő, Jessica Hausner visszatérő vendégként érkezett Cannes-ba. Korábban a filmfesztivál Un Certain Regard mellékszekciójában három filmjét is vetítették, majd a 2019-es szürreális horrorja, a Little Joe már a versenyfilmek között landolt. Idén Club Zero című szatíráját szintén a hivatalos programban mutatták be, és igencsak megosztotta a kritikusokat. Az egyedi vízióval és abszurd humorral rendelkező film az étkezési és testképzavarok, illetve a tudatos táplálkozás témáját vegyíti ezotériával és a jóléti társadalom bírálatával.

A Club Zero elit bentlakásos gimnáziumában diákok egy csoportja iratkozik fel a Tudatos táplálkozás elnevezésű tantárgyra, amelyet az iskola új tanárnője, Miss Novak tart. A kamaszok eltérő okokból döntenek a fakultáció mellett: környezetvédelem, aktivizmus, fogyás vagy plusz kreditek szerzése az ösztöndíjhoz egyaránt szerepel a motivációk sorában. A tantárgy célja az ételek lassú és tudatos elfogyasztása, a különböző ételcsoportok szelektálása és az étkezések előtti meditációs gyakorlat elsajátítása. Miss Novak azt vallja, hogy a fogyasztói társadalomban a túltermelő élelmiszeripar arra ösztönzi az embereket, hogy többet vásároljanak és egyenek, és szerinte ezt csak úgy lehet mérsékelni, ha egyre többen csatlakoznak a tudatos táplálkozás mozgalmához.

prae.hu

A fiatalok eleinte némileg szkeptikusan, de lelkesen követik Miss Novak útmutatásait. Vannak, akik rögtön elköteleződnek az életmódváltás mellett, már a következő ebédszünetben minden falat előtt koncentrálnak a ki- és belégzésre, alaposan megrágják az ételt, ám vannak, akiknek ehhez több idő és társaik biztatása szükséges. Ahogy telnek a napok, a csoporton belül titkos kötelék, egyfajta testvériség alakul ki, amikor pedig Miss Novak beavatja őket a Club Zero létezésének titkába, közösen elhatározzák, hogy bármi áron ehhez a gyülekezethez fognak tartozni, vagyis megtanulnak evés nélkül élni. Miss Novak magabiztosan állítja, hogy ez lehetséges, csak hinni kell benne. 

Club Zero

A főszereplők a Z generáció tagjai, és – egy fiú kivételével – jómódú családból származnak. A gazdag szülők nem tudják mire vélni a gyerekek viselkedését. Az identitásukat kereső diákokat olyan felnőttek veszik körül, akiknek fontosabb a látszat fenntartása és saját státuszuk megőrzése, mint az, hogy mi zajlik a gyerekeik lelkében, miközben bulimia, önsanyargatás, teljesítménykényszer és elvárások nyomasztják a fiatalokat. Az igazgatónő, Miss Dorset (Sidse Babett Knudsen) kedélyesen elfogadja Miss Novak saját márkájú gyógyteáját, hogy pár nappal később már tejjel, cukorral és édessüteménnyel igya meg – a szülőkhöz hasonlóan ő is csak eljátssza a felvilágosult gondolkodású felnőttet, de nem foglalkozik azzal, hogy mit is tanít pontosan az új oktató. Ennek ismeretében nem meglepő, hogy a bizonytalan és könnyen befolyásolható tinik Miss Novaktól kapják meg azt, amit a szülőktől nem, vagyis megértést és törődést. A tanárnő elméletébe vetett hit drasztikus lépésekhez vezet, ami egyfajta lázadás a részükről. Tetteikben jelentkezik az ifjúkori „haragban a világgal, a szülőkkel, a rendszerrel” érzése, mintha csak azt akarnák elérni, hogy végre valaki odafigyeljen rájuk. Vallásos áhítattal kitartanak küldetésük mellett, és személyes tragédiaként élik meg, amikor az iskola a történtek miatt elbocsátja a tanárnőt. Az más kérdés, hogy vajon Miss Novak viselkedése mennyire őszinte, valóban érdekli-e a diákok belső harca és magánya, vagy csupán az a vágy hajtja, hogy minél több követője legyen a szektát idéző Club Zerónak, akik az evés teljes megvonásával szeretnének eljutni a nirvánába. 

Club Zero

A Mia Wasikowska által megformált Miss Novak végig türelemmel fordul a gyerekekhez és biztatja őket, hogy ne adják fel, rendületlenül kitart elvei mellett és ügyesen manipulál. Voltaképpen karaktere beleillik napjaink influenszerkultúrájába, csak nem a közösségi média különböző platformjain (Instagram, TikTok) kebelezi be a fiatalokat, hanem intézményi keretek között, éppen a gimnáziumban, amely a védőburkot lenne hivatott nyújtani. A magániskolák elitista működése és az általuk biztosított privilégiumok ideális keretként szolgálnak ahhoz, hogy a filmkészítők egyedi történeteket bontsanak ki és reflektáljanak a kor társadalmi jelenségeire. Hausner a kosztümökkel és a berendezéssel is jelzi a külvilág és az iskola közötti kontrasztot. Míg szereplőit pasztellszínű és unisex egyenruhába öltözteti, és az iskola épülete letisztult és modern, addig a gyerekek otthoni közege élénk és harsány. 

Sidse Babett Knudsen

Jessica Hausner szikár szatírájában az aprólékosan megtervezett forma elnyomja a tartalmat, a karakterek (életkortól függetlenül) kiforratlanok és a kritikai él fokozatosan halványul. A Club Zero az eat the rich hullámhoz csatlakozva a jóléti társadalom deviáns jelenségeit taglalja, viszont bátortalan és felületes ahhoz, hogy a filmet indító figyelmeztető kiírást betartva valóban hasson a nézőre, egy-két gyomorforgató jelenetet leszámítva nem provokatív, holott ügyesen megteremti a feszültséget – a thrillereket idéző suspense felcsigázza a nézőt, aztán ez a felépülő feszültség lassan kialszik, és elmarad a katarzis. Hausner filmje stílusában leginkább Yorgos Lanthimos műveire emlékeztet, de eszköztárában nem elég felkavaró, gondolatiságában nem elég mély.

A Club Zero a precízen megkomponált beállításaival és kameramozgásával, a markáns színvilágával és Markus Binder törzsi rituálékra emlékeztető zenéjével, valamint a színészek érzelemmentes játékával félúton elakad a tinivígjáték és a fajsúlyos szatíra között. Beteljesületlen ígéret marad csupán, melytől többet vártunk. 

Képek: Festival du Cannes

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Dalma --

Kiss Dalma az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett filmelmélet és filmtörténet szakon. Jelenleg főállásban dolgozik egy nemzetközi cégnél és mellette filmkritikusként tevékenykedik. 2020 óta jelennek meg cikkei, többek között a velencei és a cannes-i filmfesztiválról is tudósít. Fő érdeklődési területe az 1970-es évek női filmjei, az ausztrál új hullám és Hollywood aranykora.


További írások a rovatból

James Mangold: Sehol se otthon
Dombai Dóra: Veszélyes lehet a mozi - a könyvbemutató

Más művészeti ágakról

Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés