bezár
 

színház

2023. 04. 25.
A tér sűrűsödése
Elhangzott a Pécsi Harmadik Színházért rendezett jótékonysági esten
Tartalom értékelése (31 vélemény alapján):
Bársony nesz inog címmel rendeztek jótékonysági estet a Pécsi Harmadik Színház megsegítésére, ahol húsz irodalmár olvasott fel, zenészek muzsikáltak közben. Az estre Aknai Péter egy személyes hangvételű szöveggel készült, az hangzott el április 11-én a színházmentő akció részeként. Most pedig a prae.hu művészeti portálon is olvasható.

Az ember életében számosan vannak helyek, amelyekről gyerekként elképzelhetetlennek tűnt, hogy egyszer majd nem lesznek. A gyerek persze nem gondolkozik ezen: használja a teret, belakja, ahogy az számára megadatott, erényeivel és hibáival együtt; a kétség sem merül fel benne, hogy ez lehetne ez másképp is. Helyén van minden. Az elmúlás távoli, megfoghatatlan valami. Amikor a gyerekkor védőburka felhasad, a szakadások réseiből egyre nagyobb darabokban kiszakadó új világ távlatai egyszerre félelmetesek és törékenyek. A gyerekkor, amit egykor ismerni véltünk, leválik rólunk, és egyre távolabb kerül. A terek jó esetben maradnak, és segítenek megőrizni az egykori világok vonásait. Kapaszkodót nyújtanak.

Szkéné színház

Az óvodai játszóterünknek volt egy pontja, ahonnan ráláttam az utca egy szeletére. Anya állt meg ott Zebulonnal. Zebulon a Trabantunk. Gyakran állok ott. Várok. Nézem az utcát, figyelem a mozgást. Az óvónéni kézen fog, és a többiekhez ültet. A tányéromon félbevágott vajas zsemle izzad a napsütésben.

A foglalkozásokon megtanultuk, hogy a város, ahol lakunk, Pécs. Később a nyomaték kedvéért mindezt oroszul is: Ya zhivu v gorode Pecs. Utca és házszám. Ulitsa Rókus dom nomer 7. Azt mondjuk pont nem értem: ha Pécs város, akkor miért kell reggelente füstös bányászjáratokon zötykölődni egy másik városba, amit Uránvárosnak hívnak, és ahol úgy kell köszönni az iskolában: „Jószerencsét!”

Az újonnan érkezőknek rövid eligazítás járt: Uránváros Pécs szatellitvárosa a nyugati szélen. A szatellitváros a város magjához kapcsolt gazdaságilag függő részt jelenti, ahol minden közfunkció megtalálható, magyarázza Teri néni, újdonsült osztályfőnököm. Bányászoknak épült az egész városrész a repülőtér helyén, az ő gyerekeik járnak a Dandár úti iskolába. Pintér István úttörőcsapat. Uránváros az urbanisztika szép példája.

Kezdek összezavarodni: gazdasági függés, urbanisztika, bányászgyerekek… Az én szüleim nem bányászok. A szatellitváros legalább ismerős, mert a város keleti peremén, a Fekete Gyémánt moziban láttam a Birodalom visszavágot. Tudom, milyen egy bolygóváros. És gyorsan kiderül az is, amiről nem beszélnek: nem csak bányászgyerekek járnak ide, hanem ügyvéd- meg orvosgyerekek is, mi több: a tanácselnök fia osztálytársam! Uránváros menő hely.

A „közfunkció” a legnehezebb, de segít az ofő: minden ide tartozik, amitől a köz jól érzi magát, vagy ha nem, akkor majd fogja: orvos, áruház, suszter, stadion, színház. A Misi Presszót kerüljük el messzire. Az iskolából csapatostul járunk át a Ságvári Endre művházba. Mikor, mire. Itt látok először Piedone-filmet, Szélkiáltó koncertet, Cseh Tamást. Igazságtalannak érezném, ha évtizedek távlatából kiemelnék darabokat. Egy kivételtől azonban el kell tekintenem.

Spiró György közérzeti darabjában, a Príma környékben anya is felbukkant színészként, az öregek otthona egy lakójaként. Különös volt látni őt abban a szerepben, kerekesszékben, ahol az idős kor megért emberek élete csak a kivégzés élvezete miatt ért valamit – valakiknek. Nem tudtam elvonatkoztatni attól, hogy ő a színpadon színész, nem pedig az anyukám. Mintha engem is magával vitt volna föl a színpadra. Jelenléte és halála uránércnél is maradandóbb; nem hagy nyugodni azóta sem.

Én ebben az összesűrűsödött térben néző vagyok. De mintha álltam volna már ezen a színpadon. A múlt betüremkedik a jelen réseibe. Készüljön hát a leltár? Eljött a búcsú ideje? Hiszem, hogy nem. Hogy marad a jelen.

Fotó: Müller Andrea

nyomtat

Szerzők

-- Aknai Péter --

Pécsett születtem 1973-ban, ma is itt élek. Két kötetem jelent meg: A Kisbéka anatómiája 2018-ban, a Ház a fenyők mögött 2020-ban.


További írások a rovatból

színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés