bezár
 

gyerek

2023. 04. 16.
A történet vígan bugivugizik
André Ferenc Bújócskaverseny című verses meséjéről
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
André Ferenc a Látó című folyóirat szerkesztője, erdélyi költő, több folyóiratban jelentek meg versei, 2018-ban egy önálló kötetet is publikált Szótagadó címen. Idén március végén került ki a nyomdából a Kepler horoszkópírás közben letér a pályájáról című legújabb kötete a Jelenkor Kiadó gondozásában. A Koinónia kiadónál 2020-ban megjelent Bújócskaverseny című verses meseregényben a koronavírus miatt kialakult karanténállapotot verselte meg.

A verses mesékre és meseregényekre a modernebb, huszadik századi magyar gyerekirodalomban számos példát találunk (Kormos István, Zelk Zoltán, Fazekas Anna meséi), manapság pedig a műfaj ismét reneszánszát éli. Varró Dániel Túl a Maszat-hegyen, vagy A szomjas troll című könyvei mellett Keresztesi József (Csücsök, avagy a nagy pudinghajsza), Gáti István (Tök-Magda kalandjai, Kornél, a Kobra) , M. Kácsor Zoltán (A tolvaj ajándéka), Kiss Ottó (A bátyám öccse), Harcos Bálint (A Boszorkánycica, Felhőcukrászda) remek kötetei is gazdagítják a sort, nem beszélve azokról a dramatikus költeményekről, amelyek színpadra szánt adaptációkban dolgoznak föl mitikus vagy éppen népi történeteket, ahogyan azt Zalán Tibor kiváló munkái bizonyítják (Háry, a rettentő magyar vitéz és A rettentő görög vitéz). Tóbiás Krisztián egyik legutóbbi kötete, A mikulás rakétája pedig több szempontból is kifejezetten a műfaj határvidékén helyezhető el.

prae.hu

André Ferenc kötete ebben a kontextusban olvasható, azaz formai megoldását tekintve egy élő hagyományban áll benne. Noha nem tart meg következetesen egyetlen metrumot sem, ehelyett lendületesen váltogatva, játszi könnyedséggel használ többféle versformát. Meseregényének koncepciója, és a benne felvetett kérdések izgalmasak és szórakoztatóak.

A történet lényegében egy átok feloldásáról szól: a gonosz varázsló a földön járva látja a számára elviselhetetlen jókedvet, vidámságot, ezért rontást küld az emberekre vírus formájában. A világ megzavarodik, ám egy tízéves kissrác, Bence, egy zoknival a kezén előlép és bújócskaversenyt javasol:

Ez egy varázsjárvány: gyógymód semmi.
De hogy ne találjon ránk, az a tervem,
Hogy maradjon otthon most mindenki,
Játszódjunk globális bújócskaversenyt!

Két zoknimanó, nevezetesen Zokni Zoli és Zokni Szandi tanúi lesznek a világ megfertőződésének, ám előbbi kisvártatva eltűnik, ezért a keresésére indulnak. A zoknik titkos királyságának bejárata a mosógép, amelyről mindenki tudja, hogy különösen a fél pár zoknikat szereti vég nélkül falni. A hétköznapi tapasztalat számára megmagyarázhatatlan eset válik tehát a mesei csoda indítójává, sőt átváltozási pontjává, transzformációs helyévé. Zokni Zoli is csak akkor tud majd előkerülni a nyolcadik fejezetben, ha a portál, azaz mosógép, amin keresztül közlekedni tud, megjavul.

A fordulatos és vicces szöveg hétköznapi szófordulatokkal, a karanténidőszakból ismert helyzetek leírásával, lendületes fricskákkal, ironizálva, folytonos párbeszédben áll a költészeti hagyománnyal, a jelenkor médiaeseményeivel vagy éppen a kortárs popkultúra zeneszámaival. A hetedik fejezetben Bence otthoni félelmeit, érzéseit a Quimby Együttes Unom című dalára és az Antal & Day Zavar című rap számára rímelő sorok verselik meg, áttételesen idézve fel a világ slpeenjét vagy romlottságát.

A járvány felszámolását végül a zoknik intézik:  A halálra táncoltatott lány meséjének motívumát használja fel a jelenet, a varázslót vidám zenére táncoltatva megpukkasztják mérgében. A meseregényt, szemben például Tóth Krisztina kifejezetten tanító jellegű Járványmeséjével, a különféle aktuális élethelyzetekre, életkörülményekre és ismert mesei szüzsékre való utalások szövik át, slamesen, ugrálva, spontán fordulatokkal. A lendületes, humoros meseregényhez László Noémi és Lackfi János írt ajánlást, melyeket a hátsó borítón olvashatunk.

De miért is lehet izgalmas egy zoknimese? A kék szemű Lyuk-grófot, aki zokniföldön vándorol, Varró Dániel meséjéből ismerjük, de ott vannak Berg Judit Cipelő Cicáinak egyik fejezetében is a játszótéren zoknikat összeszedő és elültető macskák jelenetében, ahol majd egy, a sorozat történeteinek hangvételéhez illeszkedő szürreális fordulattal zoknifa nő ki belőlük. Timo Parvela is bedobja egyik könyvének történetébe a negyvenlábas zoknifát, amikor Patét Edu bácsinak meg kell fegyelmeznie. És ott van Alex T. Smith sorozata is, melynek főszereplői Claude, a piros micisapkás kutya és legjobb barátja, Bolyhos Zokni uraság. Ahogy látható, a zokni mint tárgy és mint az öltözet leginkább fantáziálásra okot adó darabja a kortárs gyerekmesékben gyakran előbukkan, noha többnyire nem a teljes mesét meghatározó motívumként.

Hagyományosan ugyanis a mesékben a lábak kapcsán inkább a cipők szoktak meghatározó szerephez jutni. Általában ott szoktak felbukkanni, ahol átalakulás történik, azaz funkciójukat tekintve transzformatívan mágikusak. A legtöbb cipős mesét a Grimm-gyűjteményben találjuk, de Andersen is szentelt figyelmet nekik a piros cipőkről szóló történetben. A cipők olykor valamifajta divinitást jeleznek vagy éppen a társadalmi rang megváltozásának eszközei, mint a Csizmás Kandúr című mesében, máskor büntetés a szerepük, földhöz kötnek, megkínoznak, kifejezetten anti-mágikusak lehetnek. A mesékben különösen a vasból készült cipők szolgálnak büntetésül; ezt a hagyományos funkciót Harcos Bálint fordította meg a Halandzsrablók mesenovelláinak egyikében. A hétköznapi viselet során főként a társadalmi rangot mutatják, anyaguk, színük, a sarok mérete mind-mind viselőjének gazdagságára vagy éppen szegénységére utalnak. 

A mágikus és a szent képzete össze is keveredhet a cipőkben, hiszen a szentek relikviaként őrzött cipői és a varázslatos cipők között inkább csak a kulturális hagyomány, a kontextus, a nézőpont tud különbséget tenni. Gyakran a szentek cipői is luxustermékek voltak, csak úgy, mint a mesebeli aranycipők és selyemtopánkák. A relikviák kultuszának kialakulása egyébként egy-egy folyamat eredménye, amelyben összefonódik egymással a néphagyomány és a keresztény gyakorlat; a középkori ember nem látta élesen a különbséget a varázslatból fakadó és a vallásos csodák között. A lábbelik története ugyan felvázolható, és a divat, a cipőkészítés mesterségének változása is nyomon követhető, ugyanakkor a cipő megfoghatatlan érzelmi töltés hordozója is egyben. Történetileg megőrizte szakrális, emocionális jellegét, amelyről a járvány idején, legalábbis André Ferenc meséje szerint, le kellett mondanunk a higiénia javára. Azaz arra mutat rá: egy időre ki kellett lépnünk cipőinkből. A zoknival otthonának négy fala közé zárja és totálisan hétköznapivá teszi az embert, még akkor is, ha közben az összes mesei csodás elemet hozzávalóként beledobálja a mesemondás hatalmas üstjébe.

A Bújócskaverseny gonosz varázslója, aki megfertőzte és felbolydította a világot, sajátos módon nyer büntetést. Mivel gyűlöli az örömöt, a zenét, az éneklést és ezekre önkéntelen mozgással válaszol, halálra lehet táncoltatni. A gonosz varázsló átkát megtörő mulatság zenei aláfestése kifejezetten olyan zeneszámra komponált nóta, amely a nagyobb kamaszok és a huszonévesek kérdéseit feszegetik. A Szabó Benedek és a Galaxisok A teljesség felé című számra rímelő strófák a „csak azért is” érzését erősítik, ahogyan a dal refrénje is azt ismétli: „akármilyen meglepő, mégiscsak ezek a legszebb éveink”. A Bújócskaverseny az iskolás korú gyerekektől kezdve valójában bármilyen korosztályt megszólíthat, és miközben szórakoztat, mindenki megtalálja benne a számára érdekes, továbbgondolásra érdemes részeket. Bár egy speciális élethelyzetre reflektál, a kötet többször olvasható, humora, utalásai, játékossága, összetettsége, a nyelv ritmusa mindenképpen a legfigyelemreméltóbb kortárs gyerekirodalmi szövegek közé emeli.

nyomtat

Szerzők

-- Nagy Gabriella Ágnes --


További írások a rovatból

gyerek

A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban

Más művészeti ágakról

irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Beszélgetés Gulyás Adrienn műfordítóval
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés