gyerek
A babaszínház, vagy más néven csecsemőszínház keretében 0-4 éves korosztálynak szóló színházi előadásokat kínálnak. A 45 perces produkciók a kisgyerekek már megszerzett tapasztalataival és képességeivel operálnak, hétköznapi szituációk játékos megjelenítésével, bábos formák, vizuális és zenei elemek, mondókák, gyermekdalok, klasszikus zeneművek használatával - áll a színház MTI-hez eljuttatott közleményében.
A közleményben Zalán Jánost, a teátrum igazgatóját idézik, aki elmondta, hogy a Tüskevár színpadra állítása előtt két új próbaidőszak kezdődött el: tavasszal egy új színházi nevelési előadás és a Babaszínház is elindul.
"Műsorpolitikánk egyik fő pillére a gyermekek szórakoztatva nevelése és a kultúra iránti érdeklődésük felkeltése" - mondta az igazgató, hozzátéve: az új műfaj bevezetésével céljuk, hogy segítsék a kisgyermekek fejlődését, és egy folyamatot építsenek ki, amelynek során az előadások egymásra épülve kísérik a gyermekek felnőtté válását.
Mint mondta, Art-Járó játszóhelyüket e célt szem előtt tartva nyitották meg az előző évadban, és már akkor elkezdték az új formátum előkészítését. Olyan teret alakítottak ki, amely nemcsak színházi nevelési előadások számára alkalmas, de a csecsemőszínházat is szolgálja.
"Így már valóban 0-99-ig szórakoztathatunk és nevelhetünk. Négy játszóhellyel, egy céllal: a gyermekekért és a családokért" -fogalmazott az igazgató. Mint kiemelte, az Art-Járó megnyitásával saját helyszínt tudnak biztosítani a sorozatnak, és egy szakember is leszerződött a színházhoz: Nagy Petra a Babaszínház kialakítását is vállalta. Hangsúlyozta: éppen egy olyan különleges évadban tudják megvalósítani ezt a projektet, amikor a színház 185 éves jubileumát is ünneplik.
Nagy Petra, a Leporelló rendezője és a babaszínházi projekt vezetője elmondta: a babaszínház előadását kettébontották. "Az ilyen pici gyerekek 20-25 percig tudnak egy dologra fókuszálni, éppen ezért ennyi az előadás időtartama is, utána egy 20 perces közös játék következik" - tette hozzá.
Mint mondta, az interaktív játék során a színészek felkínálnak játékokat a gyerekeknek, akik bemehetnek a színpadi térbe és mindent kipróbálhatnak. Valóságos, tapintható lesz mindaz, amit az első 25 percben láttak.
Az előadás közben is szabad mozgásterük van, még nem érvényesek a klasszikus színházi viselkedési minták, nincs senki a székhez szegezve - mondta, hozzátéve: mivel ez a korosztály a legérzékenyebb, ez színészileg is kihívást jelent. Sokkal nagyobb figyelemmel kell létezni a színpadon. Elkerülendő minden erős hanghatás vagy ijesztő forma, hirtelenség.
Tájékoztatása szerint a Leporelló sorozat 3 különálló előadásból áll. Az elsőt már 6 hónapos kortól ajánlják és féléves eltérésekkel a következőket. Először a látásra fókuszálnak, kontrasztos képekkel fognak játszani. Az egyéveseknél a hangképzésre, később, másfél éves kortól a mozgásra fektetik a hangsúlyt. A három előadás címe: Hangora, Herfli és Lippogó.
Az előadások közös pontja egy olyan díszlet, amely mindháromban megjelenik, különböző kiegészítőkkel. "Szerettem volna, ha van egy főelem, ami pozitív visszacsatolást ad, emléket visz át a következő előadásba, így tényleg egy folyamat részesei lehetnek a gyerekek" - hangsúlyozta a művész.
Elmondta: az előadásban alkotótársai a jelmeztervező Bartos Letícia, Keresztény Tamás zenei vezető és zeneszerző, Gerbert Judit kisgyermekkori művészeti nevelő, valamint tervezőtársa és a gyártásvezető Horváth Márk.
Kép: Pesti Magyar Színház