bezár
 

színház

2023. 03. 06.
Bejöhetsz hozzánk, de akkor meg kell velünk küzdened
BLKDOG (UK) a Trafóban
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Az, hogy a Trafó a jelenlegi gazdasági helyzetben is havi két külföldi előadást tud meghívni, kisebb csoda. Botis Seva brit koreográfus társulata, a Far From The Norm két napra költözött a Trafóba,  olyan elemi erőt magukkal hozva, amit magyar színpadokon ritkán érezni.

A BLKDOG gyönyörű de brutális látlelet arról, hogyan boldogulnak ma a fekete fiatalok a világban, ami nem nekik épült” – olvashatjuk a Trafó oldalán. A Trafó is  sejtette, hogy erős két estére számíthatnak, így az előadás előtt a magyar alkotókkal tartottak kerekasztal-beszélgetést a rendszerenkívüliségről, az előadás után pedig a táncosokkal lehetett beszélgetni.

Szkéné színház

Botis Seva és a Far From The Norm a hiphop, az  utcai tánc eszköztárát viszik be a színházi térbe, és elemeire bontva gondolja újra azt. A fizikai színház és a kortárstánc dramaturgiájához közelítve mikrotörténeteket mesélnek, melyek középpontjában az önfelismerést követő önpusztítás  módozatai állnak. 

Megkérdőjelezik a hiphop korlátait és a műfaj adta jelleget – az olykor brutális nyers erőt, elsöprő energiát, a direkt, erős érzelmeket – a pontosan megszerkesztett koreográfiába csatornázzák. A tánc eszközeivel játszanak újra alapvető, egészen ősi hatalmi helyzeteket, csoportdinamikákat.

A pregnáns szerkesztettséget a zene is indukálja, ami valójában egy hangjátékra, hangkölteményre emlékeztet (zeneszerző: Torben Lars Sylvest). Felvett zajok, beszédfoszlányok, közte gyerekhangok, különböző kórusok vannak ötvözve a hiphop zenével, néhol extrém basszusokkal, mélynyomóval, szinte elviselhetetlenül hangosan. A producer, Lee Griffiths az  előadás után elmondta, hogy a koreográfia és a zenei anyag szoros kölcsönhatásban született. Nem is lehetett volna talán máshogy, hiszen minden egyes zenei gesztusnak megvan a mozdulatbeli megfelelője, és minden koreográfia felől érkező ötletet a zene is alátámaszt. Néhol a táncosok követik a zenét, néhol a  zene a táncosokat – szinte önmagában szereplővé válva, magát a külvilágot, a viszonyulás origóját megtestesítve.

fotó: Camilla Greenwell

A Trafó robotlámpákat bérelt erre az előadásra – nem hiába. A táncelőadásoknál megszokhattuk a hangsúlyos világítási gesztusokat, de itt egészen meglepően lett meghatározó (fénytervező: Tom Visser). A hazeres köddel együtt megteremtette az elszigeteltségeket, képekre tagolta a színpadot, hirtelen vágásokat csinált, a fentről jövő fény erős kontúrokat rajzolt. A végletekig fokozta az addig is nagyon direkten erős hatásokat. A fénnyel való játéknak egy különös színházi  eleme, mikor az aljukon világító hokedliket hoznak be a táncosok, és arra állnak fel, egyensúlyoznak, felfordítják, oldalra döntik. Kis szigeteket alkotva egyszerűségében lesz nagyon látványos és erős kép.

A táncelőadás színházi jellegét erősíti a jelmez is (jelmeztervező: Ryan Dawson Laight), ami először egy világos színű, egész testet takaró próbaruha (egy steppelt sapkával együtt), majd egy absztraktabb kapucnis kezeslábas. Bőrfelület csak az előadás két pontján látható, az előadás végén pedig leveszik végül a sapkát is, amit a rejtőzködés mementójaként a kezükben tartva néznek fel a nézőkre. Végre meglátjuk az arcokat, az egyes embereket izzadt, erősen pulzáló testükkel együtt. Kimennek, lemegy a fény, a közönség tapsol, de nincs meghajlás. Az előadás elején és végén hiphop zene szól, ezzel kiterjesztve az előadásélményt. 

fotó: Paul Thung

Az előadás utáni beszélgetésen több néző megfogalmazta, hogy mennyire nehéz volt mindezt egy székben ülve végignézni. Erre az egyik táncos ennyit válaszolt: “A holnapi előadáson bejöhetsz hozzánk, de akkor meg kell velünk küzdened.”

A BLKDOG több mint hároméves előadás, a világ számos pontján turnézott már vele a társulat. 2019-ben legjobb új táncprodukció kategóriában elnyerte az Olivier-díjat; a díj története során először nyerte ezt el el hiphop produkció. Közben több tag is cserélődött, többeknek gyereke született, a táncosok elmondása szerint a BLKDOG mégis folytonos viszonyítási pont maradt nekik, ami által újra és újra rákérdezhetnek a félelmeikre.

BLKDOG 2022 Trailer

An insight into BLKDOG
 

Botis Seva – Far From The Norm: BLKDOG

Rendező és koreográfus: Botis Seva
Producer: Lee Griffiths
Senior produkciós menedzser: Andy Downie
Produkciós menedzser: Zoe Hunn
Társulati & Marketing menedzser: Siân Gilling
Jelmeztervező: Ryan Dawson Laight
Jelmez kivitelezői: Jordan Goertz, Julie Sayers, Kelsey Vickery, Kingsley Hall, Lou Petty
Fénytervező: Tom Visser
Zeneszerző: Torben Lars Sylvest
Hangmérnök: Pär Carlsson
Far From The Norm táncosai: Jordan Douglas, Joshua Nash, Hayleigh Sellors, Victoria Shulungu, Naïma Souhaïr, Larissa Koopman
Próbavezető: Ekin Bernay
Közreműködik: Charlotte Clark, Clarissa Shulungu, Ezra Owen, Isaac Ouro-Gnao, Savanah Anais Rowe, Shiloh Seva, Tyrone Isaac-Stuart, Shangomola Edunjobi

nyomtat

Szerzők

-- Al-Farman Petra --

Al-Farman Petra színházi dramaturg, korábban az ELTE-n végzett magyar szakon, majd a Színházi-és Filmművészeti Egyetemen tanult, jelenleg a Freeszfe Egyesület hallgatója.


További írások a rovatból

Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban

Más művészeti ágakról

A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
art&design

A besorolás deficitje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés