bezár
 

színház

2023. 03. 01.
Kegyes vagy kegyetlen halál?
Schirach-vitadráma az Örkény Színházban
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
A színház sok szerepet tud betölteni, de a görögöktől fogva alapvetően társadalmi fórum, egy hely, ahol egy közös élményt osztunk meg másokkal, és együtt gondolkozunk el (vagy sem) az előadás által felvetett kérdésekről. A szabadság helye, ahol arra is szabadsága van az egyénnek, hogy ne gondolkozzon, és kifejezze (vagy ne fejezze ki) tetszését vagy nemtetszését a témával kapcsolatban. Az Örkény Színház kegyes halálról szóló, Isten című előadása nyíltan vállalja fel ezt a társadalmi szerepet, miközben különleges színházi élményt is biztosít a nézőknek.

Az eutanázia, azaz az orvos gyógyszerészeti segítségével történő, az egyén szabad döntésén alapuló életbefejezési lehetőség, úgynevezett „kegyes halál” nagyon megosztó téma még a civilizációsan legfejlettebb európai államokban is. Nem csoda, hogy a német, jogászból drámaíróvá vált Ferdinand von Schirach műve kiváló alapanyag egy színháznak. Jog és dráma nem áll messze egymástól: a többféleképpen értelmezhető tettek, a különböző szempontok egymásnak feszülése természetes dramaturgiai alapanyag, és viszont: a drámák Aiszkhülosz Oreszteia-trilógiájától kezdve sokszor tartalmaznak bírósági/tárgyalási helyzeteket. Nem véletlen tehát, hogy a jogászképzésben is gyakran újrajátsszák például Shakespeare A velencei kalmárának jogesetét, vagy hogy annyi sikeres előadás és film alapul tárgyalótermi eseteken. De mi történik, ha a jelmezekkel, díszlettel és zenével operáló előadásokhoz szokott közönségnek egy lecsupaszított színházi teret adunk?

Szkéné színház

Mácsai Pál rendezése nyíltan felvállalja ezt a más típusú színházi estét: a színpad szinte üres pár irodaszék, egy kis asztal és egy zoomkapcsolatot biztosító nagy monitor kivételével, míg a nézőtéri fények végig égve maradnak. Akárcsak egy görög-római amfiteátrumban vagy a Shakespeare-korabeli közszínházakban, itt a nézők nem tudnak elbújni, végig láthatóak maradnak, ezért együtt léteznek–gondolkodnak a színészekkel. A színészek pedig (különböző arányban, de végig) valóság és fikció határán mozognak. Máthé Zsolt Máthé Zsolt néven moderálja a beszélgetést, mintha önmagát adná, míg a 75 éves, szabad akaratából meghalni vágyó Kertész úr szerepében Gálffi László egyértelműen karaktert játszik, egy erős színházi hatással bíró figurát: pár mondatával és gesztusával többször katartikus csöndeket teremt. Hámori Gabriella pedig mint az eutanáziát szívügyének tekintő szenvedélyes ügyvéd szinte sodorja magával a nézőpontjával csak kicsit is egyetérteni tudó nézőket. Kerekes Éva higgadt jogászprofesszora is olyan hiteles, hogy elhisszük neki, hogy épp az ELTE jogi karáról érkezett. És amikor Csákányi Eszter kisétál a kabátjáért, mert fázik a huzatos térben, és megjegyzi: „Romosak vagyunk, mint az iskoláink”, nehéz eldönteni, a magánember vagy a karakter nyilvánul-e meg.

Isten

A határok ilyen elmosása miatt az előadás egyszerre átlátszóan nyílt és ravaszul többfedelű. Nem ígér mást, mint hogy együtt meghallgatjuk az összes nézőpontot a kegyes halál kapcsán, de ehhez arcot és karaktert ad, néha tipikusabbat, néha egyénítettebbet. A már említetteken kívül szembesülünk a háziorvos (Bíró Kriszta), az orvosi kamara (Csákányi Eszter), a gyógyszerészeti kamara (Vajda Milán) és a katolikus egyház (Csuja Imre) szempontjaival, hiszen a halálunk egyszerre orvosi-kémiai-jogi, családi-emberi és teológiai-filozófiai eset, azaz közösségi-társadalmi kérdés. Vagy inkább az egyén dolga? Ez a kérdés végig kérdés marad minden szempont figyelembevétele után is: van-e szabadságunk a halálhoz? Ilyen szempontból érdekes a szünetben történő szavazás is: akármi is az eredmény, van-e joga a közösségnek dönteni az egyén életéről és haláláról? Természetesen ezen alapul a civilizáció és annak máig munkás, nehézkes, de legfejlettebb formája, a demokrácia – közösen döntünk nehéz dolgainkról, és a közös döntést mindenki elfogadja. De ettől még a kérdések megmaradhatnak...

Alapvetően szinte mindegy, hogy a fejlett nyugati demokráciákban vagy itthon vetődik-e fel a kegyes halál kérdése, hiszen bárhol elhangozhatnának ilyen erős mondatok. Például amikor Kertész úr az orvoskamarai elnök szemébe vágja, hogy „Kicsoda maga: felsőbbrendű orvos, én meg az alárendeltje?”, vagy amikor az ügyvédnő a papot kérdezi arról, hogy hol írnak a Bibliában arról, hogy az öngyilkosság bűn. Sokatmondó az a gesztus is, amikor az etikáról beszélnek, és az érintett, Kertész úr lesétál a színpadról, mert érzi, ő már egyáltalán nem fontos... Mivel viszont az előadás alkotói megkapták a szerző engedélyét arra, hogy a jelenlegi magyar viszonyokra és jogrendszerre adaptálják az előadást, az alapkérdésen kívül sok itt és most húsbavágóan fájó mondat elhangzik: „nem Alkotmány, Alaptörvény”, „szép magyar találmány a szívhanghallgatás”, és hogy a papi pedofíliára „magyarországi adatok – természetesen – nincsenek”. De szembesülünk azzal a szomorú valósággal is, hogy országosan kevesebb az életvégi kezeléseket adó hospice-ágy, mint ahányan itt és most ülnek a nézőtéren.

Isten

Ez egy olyan színházi este, amit mintha a mesebeli okos lány talált volna ki: színház is meg nem is, valóság is, meg nem is, miközben úgy működik, mint legfontosabb közösségi eseményeink, vagy ahogy legfontosabb közösségi eseményeinknek kéne a Parlamenttől az iskolai vitakörökig. Meghallgattat velünk olyan nézőpontokat is, mellyel nem feltétlenül értünk egyet, és gondolkodni késztet fontos dolgainkról: halálról, életről, szabadságról. És mint az igazi jó színház, minden néző más mondatokat és pillanatokat visz haza magával, melyeket már nem fog elfelejteni soha. Ahogy például Kertész úrként Gálffi László mondja: „Az, hogy meg akarok halni, nem erkölcstelen, beteg vagy egoista”, vagy amikor az okos, objektívan empatikus jogászprofesszort alakító Kerekes Éva higgadt, de kedves hangján elhangzik: „Élni – jogi szempontból – nem kötelesség.”

 

Ferdinand von Schirach: Isten

Fordította: Nagy Klaudia

Magyar színpadra alkalmazta: Varga Zsófia és Mácsai Pál

Máthé Zsolt: Máthé Zsolt
Kertész Tibor: Gálffi László
Dr. Vető Klára: Bíró Kriszta
Dr. Hajnal Éva: Hámori Gabriella
Dr. Keller Gyula: Vajda Milán
Dr. Sárköziné dr. Kelemen Zsuzsanna: Kerekes Éva
Dr. Veréb Edit: Csákányi Eszter
Breznay-Szalóky Antal: Csuja Imre

Rendező: Mácsai Pál
Dramaturg: Varga Zsófia
Asszisztens: Laky Diána
Ügyelő: Sós Eszter
Súgó: Horváth Éva
Rendező gyakornok: Ódor Gergő

2023. február 10.
Örkény István Színház

Fotó: Horváth Judit

nyomtat

Szerzők

-- Pikli Natália --

Gyerekként a könyvekbe, kamaszként a színházba, egyetemistaként Shakespeare-be és a tanításba szerelmesedtem bele. Szerencsés vagyok, mindezekkel máig foglalkozom: régebben mint gimnáziumi magyartanár, most mint egyetemi docens, kutató és időnként amatőr rendező különböző diákcsapatokkal.


További írások a rovatból

Frenák Pál: Lutte of Birds
színház

KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában
A Mesautó a Veres1 Színházban

Más művészeti ágakról

art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés